Reisadvies Vietnam

**Het reisadvies voor Vietnam geldende vanaf 22-07-2011:
**

**(bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken ****www.minbuza.nl/nl/Reizen_en_Landen/Landenoverzicht/V/Vietnam/Reisadvies/Reisadvies_Vietnam)
**

Classificatie reisadvies

Waakzaamheid betrachten

Actualiteiten
Voor reizen in Vietnam dient men waakzaamheid te betrachten.

In de grote steden wordt men afgeraden in te gaan op uitnodigingen van onbekenden. Het komt regelmatig voor dat reizigers die ingaan op een dergelijke uitnodiging worden gedrogeerd en/of gedwongen geld en andere kostbaarheden af te staan

Algemeen
In Vietnam kunnen van mei tot en met november tropische stormen en tyfoons voorkomen. Wanneer u in deze periode door Vietnam reist, wordt u geadviseerd de berichtgeving in de media te volgen en u goed te laten informeren over de situatie ter plaatse alvorens af te reizen.
Hulpverlening, met name in de regio van Sapa (Noord-Vietnam) waar zich in deze periode door de zware regenvallen regelmatig aardverschuivingen voordoen, is erg moeilijk.
Bij calamiteiten dient u onder alle omstandigheden de aanwijzingen van de lokale autoriteiten op te volgen en –bij georganiseerde (toeristische) reizen- goed contact te houden met de touroperators. Meer informatie vindt u op de website www.tropicalstormrisk.com of www.nhc.noaa.gov en op de Vietnamese website www.ccfsc.org.vn/ndm-p (Engelse versie is beschikbaar).

*Verkeerssituatie

• De verkeersomstandigheden in Vietnam zijn chaotisch en gevaarlijk. Verkeersongevallen in het algemeen en brommer- en busongevallen in het bijzonder met dodelijke afloop of met blijvend letsel, komen veel voor. U dient als bestuurder van een motorvoertuig te beschikken over een Vietnamees rijbewijs, zelfs voor een brommer of kleine motor.

Gezondheidssituatie
    Voor informatie over epidemieën of over eventuele benodigde vaccinaties, preventie, symptomen en behandeling van diverse ziekten in Vietnam wordt u geadviseerd contact op te nemen met uw plaatselijke GGD, reiskliniek www.travelclinic.com of bijvoorbeeld de websites, www.lcr.nl, www.who.int, www.rivm.nl of www.minvws.nl te raadplegen.

In tegenstelling tot Nederland kent Vietnam geen gedoogbeleid met betrekking tot drugs. Handel in en gebruik en/of bezit van verdovende middelen (soft- en hard drugs) is geheel verboden. In Vietnam staat op drugssmokkel de doodstraf. Meer informatie kunt u vinden op website: www.drugssmokkel.nl.

Net als in Nederland worden in Vietnam seksuele contacten met minderjarigen aangemerkt als een ernstig strafbaar feit. De autoriteiten van Vietnam kennen een zeer stringent vervolgingsbeleid; bij een veroordeling hiervoor worden (zware) straffen opgelegd. Los van bestraffing in Vietnam geldt dat men (ook) voor in het buitenland begane misdaden op het gebied van kinderseks in Nederland strafrechtelijk vervolgd kan worden.

Voor algemene nuttige reisinformatie wordt geadviseerd de website www.wijsopreis.nl te raadplegen.

Voor aanvullende informatie inzake een verblijf in Vietnam wordt u verwezen naar de website van de Nederlandse ambassade in Hanoi, Vietnam (website http://www.netherlands-embassy.org.vn/informatie_voor).

Terrorisme
Momenteel geen bijzonderheden.

Zware criminaliteit

Onveilige gebieden

1 like

Dag Anne,

Zou je ook iets kunnen vertellen over malaria preventie, ik heb gezien dat het in een groot gedeelte van Vietnam alleen nodig is muggenwerende middelen te gebruiken. Hoe zit dat met malariatabletten, die wil ik namelijk absoluut niet slikken.

Bedankt alvast voor je antwoord!

Groetjes, Femke

Hoi Femke,

In principe hoef je voor Vietnam geen malaria tabletten te slikken. Er komt eigenlijk alleen maar malaria voor in een klein gedeelte van de Mekong Delta, aan de grens van Cambodja. Het is wel aan te bevelen je goed in te smeren met muggenmelk (Deet, maar in Vietnam zelf zijn ook fijne smeerseltjes te koop). Ik heb zelf geen pillen geslikt en heb ook geen malaria gekregen.

Ik heb even voor je op de site van LCR gekeken (www.lcr.nl) en daar geeft men aan dat je wel pillen dient te slikken. Ik denk ook dat als je nog langs de GGD gaat voor prikken, er exact aan je uitgelegd wordt hoe er op dit moment tegenaan wordt gekeken. Misschien is er afgelopen jaren iets veranderd wat betreft malaria in Vietnam. Voor een up to date advies kun je altijd voor de zekerheid naar de GGD gaan.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben.

Groetjes,

Anne

Ik ben aan het oriënteren voor een volgende reis en Vietnam staat ook op mijn lijstje. Ik zou vanaf het najaar kunnen gaan, maar zoals ik al vaker heb gelezen is er dan veel kans op tropische buien en tyfoons. Vanaf december is het een betere periode? Ik zou graag van zuid naar noord gaan.

Hoi Wendy,

Het klopt dat vanaf juli tot november tyfoons kunnen voorkomen in het centrale en noordelijke gedeelte van Vietnam. December is om die reden wat veiliger. Maar dan is het in de winter erg koud en nat in het noorden (vanaf Nha Trang) en warm en droog in het zuiden. Je zult een divers klimaat aantreffen dan.

Mocht je beslissen alleen naar het zuiden te gaan, dan is het in het najaar ook goed te doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes met het plannen van je reis!

Groetjes, Anne

Hallo,

Ik koop altijd mijn deet onderweg en in Vietnam hebben ze een middel zit in wit flesje met een roze dop en dat spul is toch goed. Ik heb dat daar continu gebruikt en ben daardoor bijna niet gestoken

1 like

Hoi

Weet iemand of er veel muggen zijn in maart en april. Ik word altijd lek gestoken (alleen in het buitenland) en reageer hier behoorlijk allergisch op.

Groetjes, Miriam

Hoi Miriam,

Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk wel dat je last zult hebben van muggen. Ik raad zeker anti-muggenspray aan (eventueel uit
Vietnam zelf, heb ik ook gebruikt en beviel goed). Is er iemand die ervaring heeft met reizen in maart/ april die een preciezer antwoord kan geven? Thanks!

Groetjes, Anne

Hoi allen,

Ik heb het reisadvies even up-to-date gemaakt. Vanaf 22 juli 2011 is er wat veranderd in de rubriek ‘actualiteiten’ (zie hierboven).

Groetjes, Anne