Mijn vriend en ik gaan per 1 mei naar Sri lanka. Hij blijft er 3 weken. Wat is de meest praktische route? We willen graag Sigariya, kandy, Ella en Nuwara Eliya, gall, mirissa, Beruwela, Adams peak en een natuur park zien.
Ik lees dat vanuit kandy naar Nuwara Eliya met de trein geweldig is maar dat dit naar Ella ook een must is. Help? Of is het een must om beide te doen?
Mei is regenseizoen. Iemand ervaringen? Ik heb veel in azie rondgereisd maar aangezien de natuur wereldwijd aan het veranderen is kun je volgens mij nergens meer echt van op aan.
AP sluit 10 mei (Vesak) dus als die een mustsee is dan zou je wat moeten haasten om er snel genoeg te zijn dus niet teveel tijd bij Sigiriya en Kandy. En mei is zeker geen regenseizoen, wel wordt het vanaf 2e helft van de maand wat onstabieler aan ZW kust met eerste (middag)buien voordat het in juni echt ongewis wordt. Maar ook januari was regenachtiger dan gewoonlijk (nov-dec juist droger) en begin maart hadden we ook wat nachtelijke buien, dus helemaal zeker weet je 't niet; zie faq over klimaat op Prikbord voor een idee.
Logische route via OV is Habarana (direkte trein uit Colombo, vertrekt aldaar 6 uur ochtend) voor o.a. Sigiriya, Kandy, AP, Nuwara Eliya, Ella, Mirissa (met dagtrip naar Galle), Beruwela. Natuurpark moet je zelf kiezen uit Habarana parken zoals Minneriya of Yala/Uda Walawe, de laatste twee kost 1 nacht tussen Ella en Mirissa. Trein is mooiste stuk Eliya naar Ella, maar sowieso zou je 'm ook Kandy-Hatton en Hatton-Eliya (Nanu Oya) hebben in jullie route.
Bedankt voor je reactie!
We zullen eerst naar Beruwela gaan. Ik heb geen idee hoe lang we over alles gaan doen met OV. En hoelang het raadzaam is ergens te blijven. Is Adams peak de moeite want op de kaart lijkt het logisch om daar vanuit Beruwela naar toe te gaan maar wellicht is dat wel niet mogelijk. Is het beter om van Beruwela terug te gaan naar Colombo en dan naar sigariya en kandy?
Ik denk dat het weer niet te voorspellen is. Wij hebben in NL in een week tijd ook 4 seizoenen gehad. Maar een indicatie op zich is wel fijn. Als je nog tips hebt hoor ik het graag!
Wel je kunt het dan beter andersom doen, dus Beruwela - Mirissa - Ella - Eliya. Maar dan mis je AP want die is na 10 mei dicht (nee route is vanaf Nallathanniya bij Hatton, de klimroutes vanuit Ratnapura gebied zijn 2 x zo lang).
Of het de moeite waard is, altijd subjectief. Uitzichten magnifiek (maar echt niet veel beter dan World’s End enzo), sfeertje ook als je met honderden de zonsopgang meemaakt na eerst omhoog geklauterd te zijn; maar kost een halve nacht slaap/ritme en je voelt nog dagenlang pijn in spieren waarvan je niet wist dat ze bestonden
Klopt helemaal. We hebben menige zomer in Sri Lanka door gebracht en nog nooit een verregende vakantie gehad ondanks dat het historisch beeld veel millimeters laat zien.