Ik ben Peter Nieuwhof, 23 jaar jong en de wereld aan het verkennen sinds de afgelopen jaren. Na te hebben gestudeerd, gereist en gewerkt in USA, Spanje, Hong Kong en AUstralia ben ik nu sinds een aantal maanden in Nieuw Zeeland…in party town Queenstown waar ik momenteel werk. Ik ben van plan dit gebied te verlaten rond october - december en dan vanaf Nieuw Zeeland via land en zee richting Nederland terug te reizen, voornamelijk budget (hitchhiking, goedkope bus. etc). Echter ik ben benieuwd naar visa vereisten voor landen op mijn weg terug naar Nederland.
Ik zie twee opties voor mij:
Via Indonesia richting Vietnam trekken en dan West te gaan, om via India, door het midden oosten Europa te bereiken
Via Indonesia richting Vietnam trekken en dan Noord te gaan, om via China, Mongolie en Rusland in Europa te komen. (deze optie is waarschijnlijk beter aangezien ik richting west op een aantal gebieden stuit die ik waarschijnlijk beter kan vermijden –> omgeving Afghanistan, Irak, Pakistan etc).
Ik vroeg me af of iemand me kan doorverwijzen naar een site welke informatie geeft over visa’s, of informatie hierover heeft. Ik denk niet langer dan een paar weken per land te verblijven, dus over het algemeen zal ik geen visa’s nodig hebben, slechts genoeg ruimte in mijn paspoort. Weet iemand van welke landen die zich tussen Nieuw Zeeland en Holland bevinden waar ik een visa voor nodig heb ? (werken wil ik niet gezien lage inkomsten, dus dat vergemakkelijkt visa) … o ja en als er iemand in de buurt is of mee wil reizen, jullie zijn meer dan welkom!!
Ik zou het heel erg waarderen als ik een emailtje kan krijgen hierover. Mijn emailadres is pnieuwhof@yahoo.com
Indonesie… dan heb je een visa nodig, kijk even op het Indonesie forum van Wereld Wijzer, ik heb aardig wat aan info staan vwb visa formaliteiten voor Indonesie. Ik woon in Indonesie en heb een aantal visa gehad die er zijn, van indeks B411 toeristen visa die jij zodadelijk krijgt is maar 30 dagen geldig, en in principe niet te verlengen, en als je toch kan verlengen dan is dat slechts mogelijk voor tien dagen. Mocht je langer willen blijven dan is er maar een mogelijkheid en dat is opteren voor een B421, dan kan je twee maanden blijven, en mocht je dan nog geen genoeg hebben van Indonesie dan verleng je nog een paar keer tot max 4 keer waadoor je een half jaar in Indonesie kan verblijven.
Je hebt niet veel nodig, veelal zijn de vereisten, tenminste dat is het geval in Vanimo; Consulaat van de Republiek Indonesie in Papua New Guinea dat je twee pasfoto’s moet overhandigen en de visa verwerkingskosten. Dit is natuurlijk per lokatie verschillend, voor jou daar in New Zealand zal het wel een ander bedrag zijn dan bv in Kuala Lumpur, Singapore of Vanimo waar ik geregeld mn Visa ging halen.
Eind november vertrek ik naar Myanmar, om vervolgens via Bangladesh naar Indonesie te gaan. Vanuit Bangkok wil ik overland terug naar Nederland. Dus wie weet komen we elkaar ergens tegen???
Wat visa betreft:
Indonesie/Vietnam/China/Mongolie/Rusland: vooraf te regelen
Thailand/Laos/Cambodja/Europa: aan de grens te verkrijgen (soms tegen betaling) of geen visum nodig.
Zie ook de visumdienst (op deze site staat een handig overzichtje).