Registreren als Social Worker

Hallo,

Sinds een aantal weken woon ik in Engeland en ben ook op zoek naar een baan in Social Work. Ik heb 2 SPW4 diploma’s, eentje als Onderwijsassistent en eentje als Woon- & Activiteitenbegeleider.

Nou was ik bij een Agency aanbeland en die vertelde me dat ik me moest registreren bij de GSCC om als Social Worker aan het werk te kunnen in de UK.

Nu vraag ik me dus af of dat voor elk opleidingsniveau (MBO & HBO) geldt dat je je bij die organisatie aan moet melden.

Ik weet dat je als MBO Verpleegkundige in Nederland bij het behalen van je diploma een papiertje tekent zodat je geregistreerd staat als Verpleegkundige. Ik neem aan dat zoiets dergelijks ook op gaat voor HBO afgestudeerden (in zorg & welzijn).

Dit is echter een heel boekwerk dat ik nu in moet vullen, ze willen echt alles van je weten. Daar heb ik op zich geen problemen mee. Tis alleen dat je een fee van 155 pond neer kunt leggen zodat zij uit kunnen zoeken of je wel of niet geregistreerd mag staan als Social Worker.
Prima als eruit komt dat ik me een Social Worker mag noemen, maar voldoet mijn opleiding/ niveau/ of iets anders niet aan de eisen die hun stellen dan is dat dus mooi 155 pond over de balk gegooid, want die krijg je nl. niet terug (ben en blijf een Nederlander :wink: )

Kan iemand mij hier meer over vertellen/ heeft iemand hier ervaring mee?

Hallo,
Ik zie dat je post al een tijdje geleden is geplaatst, dus ik vraag me af hoe het is gegaan!
Ik ga vanaf 1 juli in Engeland werken en hoop ook iets van Social Work te kunnen gaan doen.
Hier in NL heb ik 5 jaar ervaring als sociaal cultureel werker, ik heb een HBO Social Work opleiding en SPW niveau 4 gedaan.
Ik vraag me af wat mijn mogelijkheden zijn, waar ik me moet inschrijven en of ik mijn diploma’s ook moet laten vertalen…
Ik hoop dat je me meer kunt vertellen over jou ervaringen hier mee, en of je ondertussen werk gevonden hebt in deze sector!

Groetjes Marieke

Hallo Marieke,

Als je als HBO (Bachelor/ Uni) Social Worker aan de gang wilt in Engeland moet je je idd registreren bij de GSCC. Met een MBO (= NVQ) diploma is dat niet nodig. Je kunt dit pakket online aanvragen via http://www.gscc.org.uk/page/30/Apply+for+registration.html (step 2). Of als je het wilt downloaden http://www.gscc.org.uk/page/87/Social+workers+qualified+outside+the+UK.html

Het vertalen van je diploma stellen ze zeer op prijs aangezien ze hier bij elke sollicitatie naar vragen en overal kopietjes van willen hebben.

Er is veel vraag naar Qualified/ Registered Social Workers. Het zal dus niet al te moeilijk zijn om aan werk te komen. Vraag je vorige werkgevers, van ten minste de afgelopen 2 jaar, of ze een referentie voor je willen schrijven. Ze hechten hier nog steeds veel waarde aan referenties en het is handig er een (aantal) te hebben zodat je je oude werkgever(s) niet elke keer lastig hoeft te vallen hiervoor.

Ik werk op het moment als Support Worker voor een agency. Niet echt optimaal, m’n loon is zowat gehalveerd in vergelijking met wat ik verdiende in Nederland. Maar de lonen voor Social Workers liggen veel hoger, tussen de 18 en 30 pond in het Noorden, de lonen in het midden en zuiden zijn vaak iets hoger.
Maar mag niet klagen, ik heb werk en er komt iets extra’s binnen. Ondertussen zoeken we verder naar iets beters :).

Hoop dat je hiermee geholpen bent.

Groetjes Gwen