Reactie op geplande reis gevraagd

Beste lezers van dit forum,

In december van dit jaar heb ik samen met mijn vader een 3 weekse fietsreis in Cambodja gepland. We zijn ervaren in het fietsen in verre landen en nemen genoegen met eenvoudige omstandigheden. We zoeken bij voorkeur de niet de teveel platgetreden wegen. Onderstaande tocht hebben we gepland.
Mijn vraag is of de route voldoende interessant is wat landschap (ik ben ook fotograaf) betreft. We hebben ons doel gericht om naar Banlung te fietsen en in die omgeving diverse (voet)tochten te maken. Op internet kom ik er nog niet achter of deze omgeving de moeite waard is om veel van te verwachten. Graag een reactie daarop en evt. tips voor een meer interessante route.

de route:

aankomst Bangkok
met bus naar Aranyapratnet
Sisophon
Seamreap (extra dag tempelcomplex ontdekken
Kampong Thum
Rhumi Dong
Chhep Kandal
Stoang Treng
Banlung (3 dagen)
Stoang Treng
Kratie
Kampong Cham
Odonak
met bus naar Batdambang
Pailin
Chanthaburi
met bus Bangkok

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Banlung is meer dan de moeite waard. De provincie hoofdstad is een van de mooiste van Cambodja, met een geweldige natuur en wandelmogelijkheden.

Je geplande route is absoluut de moeite waard, maar houd er rekening mee dat het wegennet in Cambodja van slechte kwaliteit is waardoor je soms genoodzaakt bent om over een platgereden weg te rijden. Maar met een beetje creativiteit kom je een eind.

Mocht je vragen hebben, of hebben jullie hulp en of vrijblijvend advies nodig bij deze fantastische uitdaging? Dan kun je me gerust mailen([EMAIL=“angelo@adventure.com.kh”]angelo@adventure.com.kh)

Vriendelijke groeten uit Siem Reap
AT Cambodia Travel

Hallo Vince,

Ik denk dat je goed zit als je 'off the beaten track ’ wilt, zoals je aangeeft, ikzelf ben al in heel wat Cambodjaanse plaatsen geweest, maar van dit lijstje heb ik slechts Aranyaprathet, Battambang en Siem Reap gezien, en de route Pailin-Chanthaburi-BKK heb ik gedaan. Het stuk
van Battambang naar Pailin moet erg mooi zijn. Rond Pailin kun je mensen op zoek naar robijnen fotograferen, in Chanthaburi kun je op de robijnenmarkt zeker ook een leuke foto kunnen maken. Kijk op de route naar Pailin uit dat je niet naast de weg in onbewoond gebied gaat staan plassen, er zijn veel mijnenvelden daar.

Hans.

Hoi,

Wij zijn weliswaar niet op fietsvakantie geweest in cambodja, maar hebben wel vaak een fiets gehuurd daar (over de kwaliteit en de grootte zwijg ik maar liever :)), en wat men ons daar toch wel altijd erg op het hart drukte was dat we moesten opletten om niet van de weg af te gaan of onbereden wegen te volgen. Dit omdat de kans op het ontdekken van mijnvelden groot zou zijn. Ik veronderstel dat je dat waarschijnlijk al wel een paar keer gehoord zult hebben, maar een verwittigd man is er toch twee waard, niet? Verder heb ik wel m’n twijfels bij het extra dagje siem reap, omdat me dat wat weinig lijkt. Twee volle dagen om de tempels te bezoeken lijken me wel een echte must, vooral als je van tempel tot tempel zou willen fietsen! Wij zijn in siem reap de randdorpjes ingetrokken, waar we langs de wegen als koningen onthaald werden, we werden er weliswaar verlegen van. Een goeie tip is om je zéker goed te voorzien van drank, want het is er erg stoffig en er zijn in geen velden of wegen café’tjes of stalletjes te bespeuren en men praat er geen woord engels, zelfs met gebaren kom je niet ver. Verder ziet het er prima uit hoor, geniet ervan, cabmodja is geweldig! Groetjes, Nathalie

Hoi Vince, wij hebben begin 2008 bijna 3000 km door Cambodja gefietst.
Zo min mogelijk op asfalt. Ons verslag en route beschrijving vind je hier op werelwwijzer onder
jose en cor fietsroute cambodia 2008.
Verder kan ik je ook de site van Peter en Karin aanraden, www.cycletheworld.nl
Dit was al de derde keer dat wij door Cambodia reden en zeker niet de laatste, er worden steeds meer wegen opgeknapt en mijnenvrij gemaakt, wat weer nieuwe mogelijkheden geeft.
Naar de omgeving Banlung zijn wij nog niet gereden omdat we niet graag via dezelfde route terug gaan en de weg naar Mondulkiri nog onbegaanbaar is. Zodra daar iets aan verbeterd is
zullen we zeer waarschijnlijk weer in Cambodia gaan fietsen. Wij vinden het een heerlijk land
met hele lieve en gastvrije mensen.
Heel veel fietsplezier
Jose

PS onder blogs pagina 2 vind je ons verslag
jose

Hallo,

Wel jammer dat je niet naar Phom Phenh gaat deze stad is namelijk ook erg de moeite waard.
Verder kan ik van sommige plaatsen weinig zeggen omdat ik er zelf niet geweest bent.

gr van Moira