Presidentsverkiezing Gambia / Jammeh verloren

Gambia stemt omstreden dictator na 22 jaar weg.

Gambia krijgt na meer dan twintig jaar een andere president. Dictator Yahya Jammeh heeft volgens de kiescommissie de verkiezingen van gisteren verloren en moet plaatsmaken voor zijn belangrijkste opponent, de zakenman Adama Barrow.

Gisteren zijn de verkiezingen geweest in Gambia.
Buiten het stemmen zijn de mensen zoveel mogelijk binnen gebleven.
Er zijn veel militairen op straat.
De officiele uitslag is dat de huidige president Yahya Jammeh heeft verloren en Adama Barrow de winnaar is.:smile:
Maar nog niet te vroeg juichen, want pas als hij vertrokken is of het zelf toegeeft, kàn er wat veranderen. En hij had nèt de eeuwig durende heerschappij met hulp van Allah afgekondigd.

@Jack: heb de onderwerpen even samengevoegd. Wij plaatsten de topics amper tien minuten na elkaar…

Zo blijft de informatie binnen 1 topic :wink:

Mijn god, wat was de sfeer gespannen in de dagen ervoor,( ook helemaal geen internet of telefoon hoor!!)en wat was de vreugte groot om 12 uur vrijdag. De mensen liepen met tranen in de ogen en kusten iedereen die ze tegen kwam. Savonds op de senagambia strip was het een wilde feest. wat een zege voor Gambia!

De Gambiaanse uittredende president Yahya Jammeh kondigde aan de verkiezingsuitslag van 1 december te betwisten, een week nadat hij zijn nederlaag tegenover zijn tegenstander Adama Barrow erkende.

Bron : DS – 10/12/2016 - Gambiaanse dictator wil toch niet opstappen.

God damn damn that man !

President Gambia verwerpt verkiezingsuitslag na verlies

Erwin denk je dat het veilig is om in januari naar Gambia te reizen

Ik denk het wel ja. Ik ga 23 januari zelf ook. Mocht het ergens onrustig worden zal het waarschijnlijk in Banjul zijn en daar kun je dan wegblijven. Als toerist zul je er niet veel van merken.

Een gambiaanse vriend van mij moet op het moment in Nederland djembé spelen en is hier dus voor enkele weken.
In het weekend heb ik hem gesproken en ik kan wel vertellen dat ik hierdoor veel meer weet. Hij kon nu openlijk praten en ik heb de vreselijkste foto’s gezien.
Hij moet op 9 januari weer terug, maar denkt er over om rond 18 / 19 januari naar Senegal te gaan, want hij durft het dus niet aan om in Gambia te blijven en ik kan toch wel zeggen dat het geen kinderachtige man is. Hij vertrouwt, net als velen met hem, de ‘big boss’ totaal niet en daarom wil hij die periode niet in Gambia zijn. Hij wil ons dolgraag weer ontmoeten, maar raadde aan om beslist niet voor 18 / 19 januari iets te gaan boeken, maar eerst te kijken wat er gaat gebeuren.
De meeste nederlandse vluchten gaan nog wel door, maar ik begreep dat veel engelse en zweedse vluchten geannuleerd zijn.
Het was echt een groot verschil om met hem hier in Nederland te kunnen praten … maar ik wacht beslist met boeken, zeker na dat wat ik gezien heb op de foto’s, brrrr…

Vanmorgen dit bericht op Nu.nl!:angry:

De Gambiaanse president Yahya Jammeh weigert plaats te maken voor zijn opvolger Adama Barrow. Hij vertelde woensdagochtend op de Gambiaanse televisie dat hij niet aftreedt.
Ook veroordeelt hij de bemoeienis van het West-Afrikaanse economische samenwerkingsverband Ecowas, dat claimt dat het Jammeh zover gaat krijgen dat hij de macht afstaat.
Jammeh verloor de presidentsverkiezingen van oppositieleider Barrow op 1 december. Maar de zittende president accepteerde de uitslag niet. Er zou door het verkiezingscomité zijn gefraudeerd en daarom deden militairen een inval in het kantoor van het comité.
Secretaris-generaal Ban Ki-moon van de Verenigde Naties maakte zich een week geleden nog boos over de inzet van soldaten door Jammeh en maande hem af te treden.
Op 18 januari loopt Jammehs termijn af en zou Barrow moeten worden ingehuldigd. Hij is dan 22 jaar aan het bewind geweest, een periode waarin hij Gambia met harde hand leidde.

Ik hoorde dat de normale banken gesloten zijn ,is dat waar ?

Ik heb vanmorgen gesproken met mijn vrienden in Gambia en de banken zijn gewoon open. Ook vanuit Nederland kun je nog gewoon geld overmaken. Wel was ze verbaasd dat er nog toeristen naar Gambia komen, want veel Gambianen gaan het land uit of slaan voorraden eten en drinken in voor de komende weken. Prijzen van voedsel gaan omhoog en mensen zijn bang, want ook daar sijpelen de eerste foto’s binnen van Nigeriaanse militairen, die zich aan het klaarmaken zijn.
Om eerlijk te zijn, ben ik er na dit gesprek niet geruster op geworden en kan ik me goed voorstellen dat zij werkelijk niet begrijpen dat er nu toeristen komen, terwijl ze zelf het land juist uitgaan. Ik ga in ieder geval eerst niet, dat is me wel duidelijk. Eerst eens zien hoe dit verder gaat.

Wij gaan onze geplande vakantie eind januari er in ieder geval niet voor verzetten. Ik vraag me af hoeveel slagkracht Jammeh nog heeft. Zelfs hij zal moeten zien dat hij deze strijd niet gaat winnen. Ik denk ook niet dat het tot een echte ‘strijd’ zal komen. In Kololi en de andere kustplaatsen kan de toerist volgens mij nog altijd prima vertoeven. Hoe de situatie in Banjul is kun je dag op dag bekijken. Collega van mij is net terug met 2 van haar kinderen en heeft een heerlijke vakantie gehad en zonder iets te merken de Albert Market in Banjul bezocht. Zolang er geen negatief reisadvies komt vertrouw ik erop dat het veilig genoeg is om te kunnen gaan. Ik ga me veiliger voelen dan dat ik me zou voelen in Turkije. Daar kan het met 1 klap ineens voorbij zijn. Een bomaanslag of iets dergelijks zal je in Gambia niet overkomen…

Hoi erwin jij gaat 23 januari dus dan is er meer bekend,maar wij staan voor een vlucht 9 januarie en zitten dus daar 18 januarie nog.Wat is wijsheid zullen we wel gaan weet niet bij negatief reisadvies als je daar eenmaal zit hoe makkelijk kom je daar dan nog wel weg.Ik vind het erg moeilijk wat te doen ik ga zeker contact opnemen met tui hier over.We hebben wel dat we gewoon willen gaan maar het blijft ook een twijfel.

Ik zou gewoon gaan. M’n ouders gaan de 14e voor 2,5 maand. Ook zij maken zich nog geen zorgen. Het blijft koffiedik kijken, maar je bent er ook zo weer weg als er wat aan de hand is. Verder verwacht ik niet dat er rondom de hotels veel te merken zal zijn van eventuele commotie. Banjul is de plaats die eventueel vermeden moet worden. Maar Jammeh heeft van niemand nog steun. Vraag me oprecht af wat hij nog kan doen op dit moment…

Hoi erwin we gaan het gewoon beleven en gaan gewoon,net wat je zegt het blijft koffiedik kijken.Om boeken gaat niet dus hopen op het beste.Jij ook fijne vakantie binnenkort en nog de beste wensen voor 2017

Dankjewel, komt vast goed. Gelukkig nieuwjaar en lekker genieten in Gambia straks!

Wij vertrekken normaal gezien 16/1. Moest er tegen die tijd een negatief reisadvies zijn, dan vertrouw ik er gewoon op dat ik kan omboeken naar een andere bestemming.