Per motor van Nederland naar Zuid-Afrika.

Van Nederland naar Zuid-Afrika.

Via dit forum wil ik de aandacht vestigen op weer en voor mij voor de derde maal een tocht per motor van Nederland naar Zuid-Afrika.

Deze maal met een goed doel voor ogen het kinderopvangtehuis Crerea in Boma Congo DRC waar we tevens zullen verblijven.

Deze reis gaat via west Afrika, vertrek uit Nederland dan België, Frankrijk, Spanje, Marokko, Westelijke Sahara(Marokko), Mauritanië, Senegal, Mali, Ivoorkust, Burkina Faso (optie), Ivoorkust , Ghana, Togo, Benin, Nigeria, Kameroen, Congo, Congo Republiek, Angola, Namibia, Zambia,(optie) Botswana(optie), Zuid-Afrika.

Visums voor de betreffende landen worden onderweg* bij de diverse Ambassades aangevraagd of geregeld bij de grensovergangen.

Totale duur 90 tot 110 dagen (afhankelijk van vele dingen).

Overnachtingen in de tent ( het grootste deel van deze trip zullen wij in een eenvoudige tent slapen, vijf tenten dus! ) langs de weg, in of bij dorpen, woestijnen, Jungles overal en ergens, natuurlijk ook op campings en zo nu en dan een Hotelletje.

Vertrek begin December 2016 of eerder.

Deze maal met een goed doel voor ogen het kinderopvangtehuis Crerea in Boma Congo DRC waar we tevens zullen verblijven.

Voor deze heb ik vijf motoren klaargemaakt,plaats voor totaal vier rijders.

Alles voor eigen rekening.

Vaste eigen bijdrage kinderopvanghuis (of sponsoren).

Ik heb een aantal eigen korte filmpje,s op youtube gezet Betreffende de wegen onder mijn naam , Bert verheul.

Graag allen serieuze reactie.

Hallo Bert,

Klinkt goed! Ik heb een paar vragen:
Wat zullen de totale kosten ongeveer zijn per persoon?
Op wat voor motor gaat er gereden worden?
Hoeveel uur per dag gaat er gereden worden?
Is er tijd om met een lokale gids de natuur in te gaan?
Heb je meer info over het kinderopvanghuis en de organisatie daarachter? Is er een website?

Groet, Sef

Hi Sef,

Bedankt voor je interesse en je reactie.

De totale kosten natuurlijk verschillend per persoon, maar gemiddeld gerekend zoals ik het de afgelopen twee keer heb gedaan(basis veel in de tent) tussen de 5 en 6000 euro (eten, visums tussen en verdere grens kosten, benzine +/-2000 euro.

De motor die gebruikt word is een Honda Afrika Twin, die ik heb aangepast naar mijn eerdere tochten, bekijk de films op youtube maar.
Ik vraag hiervoor een bedrag van 1750 euro, inclusief het meebetalen voor het terug verschepen naar Rotterdam 1000 euro, en de kosten voor de banden, kettingset en verdere klein onderdelen en reserve, ook vraag ik een borg voor de motor.

De gereden uren per dag, dat is natuurlijk afhankelijk van veel dingen, je kunt 24000 kilometer door 90 delen voor het gemiddelde maar zo dat werkt dat niet ( Wachten op Visums, rustdagen, ziektes, pech, ongelukken, weer) je begrijpt het wel.

Door de Congo tijdens mijn eerste tocht soms 25 kilometer per dag, Van Nederland naar Afrika( Marokko) 800 kilometer per dag.

Tijd om je ding te doen, Als het lukt om een groep bij elkaar te krijgen doen we alles in overleg, maar je moet gewoon je eigen gang gaan onderweg! we zien je wel weer bij de grens of ergens anders, iedereen is vrij en wat ik niet ben is een gids of de baas!!.

Het wees en opvanghuis Creroea in boma in de Congo drc http://www.zabakina.be/ er zit hier ook een rede achter, Visums Congo DRC moeilijk maar nooit echt een probleem geweest de laatste twee keer gewoon in Accra Ghana gehaald in een dag, maar je weet maar nooit!, een uitnodiging is altijd handig om op zak te hebben.
Vaste bijdrage 200 euro ( gewoon bij de familie langs).

Stef, dit is in geen enkele opzicht een georganiseerde reis, de eindbestemming Kaapstad is leuk! Maar het is geen garantie. Er kan zo veel misgaan!!!, ze hebben er een woord voor (avontuur).

Je hebt eigenlijk alleen je inentingen nodig, geld, paspoort, VisaCard( heel belangrijk) wat dollars op zak en je tandenborstel. De motor inclusief de tassen heb ik.

Denk er niet te makkelijk over ,als je er nu nog iets in ziet dan hoor ik graag wat meer van je.

Bert Verheul (Jacob).

Oeps, natuurlijk ook een tent, slaapmat, slaapzak.

Bij deze wil ik graag doorgeven dat voor de reis hierboven nu nog drie plaatsen vrij zijn zijn.

Bert Verheul

Hi Bert,
Het klinkt allemaal erg aantrekkelijk en ik wil ook graag gaan. Kan ik nader kennis maken buiten het forum om? Ivm mantelzorg moest ik even overleggen met familie of ik wel kan.
Groet, Sef

Dag Bert,
Je bericht en antwoord op vragen heb ik gelezen.
Het lijkt me een geweldig mooie ervaring en ik heb absoluut interesse.
Hoe/wanneer is het mogelijk om met elkaar kennis te maken en wat bijzonderheden door te nemen?
Je kan me eventueel ook rechtstreeks mailen via jhvanheijst@hotmail.com.
Ik ben heel benieuwd en hoor graag terug.
groet
hans

Hans en Sef,

Een toertocht naar Kaapstad is blijkbaar populair, drie zeer positieve reactie,s binnen een week, als jullie ook daadwerkelijk beslissen om hier verder in mee te gaan dan heb ik dus nog een plaatst vrij maar met totaal vier personen gaat de reis gewoon door.

De vierde rijder kan Hans M zijn uit Hengelo die ook zeer enthousiast reageerde

Hans en Sef, denk er nog even goed over na, maak geen impulsieve beslissingen het word mantelzorg kwam al voorbij.

Ik stel voor om nog een aantal weken te wachten voordat we bij elkaar komen en om verdere dingen af te spreken, de kans is groot dat in die tijd nog wat meer geintreseenden reageren!, natuurlijk alleen als jullie het hier mee eens zijn.

Bel voor info of wat dan ook, ik typ met twee vingers.

Bert Verheul (Jacob)

Sef,

Alvast super dat je mee gaat, en bedankt het adres in Benin(http://planfutur.org/) waar we dan ook zullen langs gaan.

Bert

Update, nog twee plaatsen vrij, en een persoon weet het nog niet.

Bert

Net het volgende bericht ontvangen iemand die bij nader inzien en wel om het volgende zoals hieronder uitgelegd niet mee gaat, en mijn reactie hier op, en ik snap niet waar die 12000 euro vandaan komt.

Hallo Bert,

Dank je voor de aanvullende info.
Helaas is dit voor mij ver boven wat ik kan betalen.
12000,- komt eerst voor waarschijnlijk het mooiste avontuur.

Is de rit niet te vercommercialiseren?
In de zin van het goede doel koppelen aan publiciteit en zo sponsoren werven die het avontuur betalen.

Met vriendelijke groet,

Ger Brethouwer

      • Updated - - -

Hoi Gert,

Alvast bedankt voor je reactie,

Het bedrag wat je kwijt zou zijn aan deze trip als je het zo als mij doet de afgelopen keer rond de vier tot vijfduizend euro, wat er dan nog bij komt is het geld van het terug sturen van de motor normaal 1000 euro maar deze ochtend contact gehad met exporteur dat er wel een paar honderd per motor af kan 700 als je deze met vier of vijf tegelijk verscheept. En het vliegticket heb je dan natuurlijk ook nodig tussen 4 en 5 honderd euro.

Ik heb de motoren, dus ik loop risico maar vindt het ook leuk om dit een of misschien meerdere keren te doen

Kosten bruikleen motor 1750 euro, voor drie maand of langer als je wil blijven ( dit is dus dan het geld wat ik vraag).

Ik vraag ook nog een borg 2000 euro, er zijn zoveel redenen die mensen aangeven om voor de reis of nog tijden de reis te stopen en dan ben ik de motor kwijt, krijg je terug.

Goede doelen, ik heb deze rit twee keer zelf gedaan, uitnodigingen bij het aanvragen voor visums kunnen in je voordeel werken, het mes snijd aan twee kanten,

Gert tel dit is bij elkaar op.

Kijk nou naar andere Reizen naar Zuid-Afrika, die zij er niet!, er zijn wel voorgekauwde reizen in ZA naar Botwana en Namibië(ook mooi hoor waar ze 4000 euro voor vragen voor 24 dagen, zie motormaatje.nl en ander websites.

Natuurlijk is hier eigen gewin in het spel Gert, ik loop de risico en ik heb de investeringen gedaan.

In ieder geval bedankt voor je reactie, en jammer dat er zo overdenkt.

Maar ik ben wel een uitleg verschuldigd op het forum, all is het alleen om dat ik vind dat het hoort en ik volledig transparant wil zijn.

Bert

Eigen gewin(vercommercialiseren) Absoluut!, kennis en ervaringen krijgen en geven, het ontmoeten van nieuwe mensen, relaties legen, en zo zo veel meer, Maar Geld niet, natuurlijk klopt het dat ik een gedeelte van deze rit graag vergoed wil krijgen via mijn medereizigers, 1750 euro. Had niet gedacht dat dit een probleem zou zijn.

Verkeerde denkwijze jammer.

Bert.

Inmiddels heeft Bert de kosten duidelijker in kaart gebracht.
Ik had alle losse bedragen opgeteld en nog een post onvoorzien meegenomen en kwam zo op ongeveer 12000,-.
Het blijkt ongeveer zo te zijn:

Kosten trip 4500,- totaal bank afschriften betreffende de opnames tijdens de reis.
Kosten motor 1750,-
Kosten brandstof 1800,- zit bij kost trip in , dus bij de 4500
Kosten visum 800,- zit ook bj de kosten trip in.
Cash geld 800,- megenomen wel gebruikt / niet gebruikt.
Onderdelen reserve banden en kleinonderdel rond 300 euro
Kosten motor retour 1000,- is nu 700 euro bij vier tot vijf motoren
Kosten ticket 450,- gemiddeld waarschijnlijk iets duurder.
Verzekeringen , ken niemand die dat heeft gedaan, kan ook hier betaal je rond de 600 euro voor 3 maand , nooit gedaan.

Maar het is altijd handig om een wat ruimer budget te hebben.

Lekker overzichtelijk ook.

Ger,

Super en nog bedankt voor de tips, en wie weet!.

Bert

Sef en Hans hier nog de kaart van Afrika en de laatst gereden route, er is live trekking voor de thuisblijvers om ons te volgen.

Goedemorgen Bert en Hans,
Misschien kunnen we elkaar binnenkort ontmoeten om elkaar beter te leren kennen ivm de reis. Zijn er al meer aanmeldingen?
Rechtstreeks mailen heeft mijn voorkeur ipv reageren op een forum.
Groet, Sef

Dag Sef,
Lijkt me een goed idee.
Even wachten op een berichtje van Bert.
Inmiddels heb ik zelf enkele keren (buiten forum om) gemaild/gebeld met Bert.
Mijn mailadres had ik in een eerder bericht al doorgegeven maar hierbij nogmaals:
jhvanheijst@hotmail.com
IK ben zeer benieuwd naar vervolg.
hgr
hans

Mooie rit op de Moter
Welk type Moter?

Hoi spiering,

sorry voor de late reactie, kijk niet elke dag op het forum, en dacht dat reactie,s doorgestuurd werden naar mijn mail adres, dus niet.

De motor betreft een Honda africa twin xrv 750.

Bert