Pension Beginnen In Frankrijk

Hallo allemaal

kennen jullie dat programma Het Roer Om , nou kijk ik zou
ook zo graag mijn roer om willen gooien en ik zou dan heel
graag ergens in Frankrijk een eigen pension willen beginnen
maar ik heb geen idee hoe ik daarmee van start moet gaan
wie kan mij helpen aan eventuele adressen of contacten en
misschien wel leuke ideen of tips .
dank jullie wel groetjes claudia

Hoi,

Wij zijn 'het roer om ’ gegaan en wonen sinds kort in Pleumartin in Frankrijk. Wat wij veelal om ons heen zien en horen zijn Nederlanders en Engelsen die ‘frans’ willen worden in ‘frankrijk’. Kortom, dat houdt in een chambre d’hotes (pension) of camping starten. Vergis je niet, je wordt doodgegooid met pensionnetjes in Frankrijk. Elk gehucht van 10 huizen heeft er al een dus het wordt een erg moeilijk bestaan.

Je moet eerst een geschikt pand vinden wat je vaak moet renoveren (onderschat door zo ongeveer iedereen). Niet onderschat qua werk (alhoewel) maar voornamelijk financieel. Een hypotheek krijgen is zo goed als onmogelijk als je daar geen baan hebt. Je moet het dus zien te bolwerken met de financieen die je hebt na verkoop van je huis (zo hebben wij het gedaan). Voor een chambre d’hotes geven ze geen hypotheken omdat er maar een zeer kleine opbrengst is. Reken op 35% bezetting (da’s de rekenmodule) en je kamers verhuur je voor niet meer dan 35 euro per nacht omdat alle pensions dat doen. De kosten en baten wegen dan niet tegen elkaar op als hypotheekverstrekker. Waar veel nederlanders mee de mist ingaan is het kopen van een leuk ‘oud’ huisje waar het dak van op instorten staat, de muren niet waterdicht zijn en er nog geen riolering, electriciteit, gas en water is. Alleen om die laatste vier voorzieningen aan te leggen kost je ettelijke duizenden euro’s.

Voor een chambre d’hotes onder de 5 kamers heb je geen vergunning nodig. Heb je meer kamers moet je dus ook een vergunning aanvragen. In Frankrijk doen ze qua regeltjes en wetgeving heel erg moeilijk. Dat is iets waar ook ik me in vergist heb. Ik dacht dat ze hier makkelijker waren. Ook met bouwvergunningen en verbouwvergunningen. Elk spijkertje moet bij wijze van goedgekeurd worden.

Een must is het boek: wonen en werken in Frankrijk of wonen en leven in Frankrijk. Beiden geschreven door de heer Lucas Luijckx.

Oh ja, ik heb hier gewoon een baan en mijn partner heeft een bloemengroothandel. (zijn dus nederlands gebleven, maar dan in Frankrijk). Omdat ik gewoon een baan heb, ons huis hypotheekvrij is (we hebben het gered met de opbrengst van ons huis in nederland) hebben we het hier best goed. En dan is het goed te doen. Maar zonder financiele zekerheid hier beginnen? In een land met extreme werkeloosheid waar ze niet echt staan te springen om weer een chambre d’hotes in te schrijven? Dat is echt heel moeilijk. Ook financieel. In die twee boeken vind je alle informatie die je nodig hebt in duidelijke taak omschreven.