Social media zijn een erg handige manier om het thuisfront op de hoogte te houden als je op reis bent. Welke gebruik jij? Of wachten ze maar tot je weer thuis bent?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Social media zijn een erg handige manier om het thuisfront op de hoogte te houden als je op reis bent. Welke gebruik jij? Of wachten ze maar tot je weer thuis bent?
Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Inbrekers vinden het altijd wel prettig, dat ze op Facebook kunnen zien wie er op vakantie is. Op de fotootjes die mensen er op zetten kunnen ze vast zien waar in de huiskamer de dure spullen liggen… Ik zet na de reis wat foto’s voor vrienden op Facebook, lijkt me voldoende.
Mijn huis blijft nooit onbewoond als ik op reis ga, en geef dat ook aan. Social media gebruik ik zoizo steeds met beleid.
Ik ben daarin ongelovig saai. Ik twitter niet, ik heb geen facebook account geen hyves. Wel geprobeerd maar is niet mijn ding. Dus op vakantie ook niet. Heb wel altijd een laptop bij me al is het maar, om mijn weer PC thuis af en toe te onderhouden. Dus een mailtje Skype en blog hier of op mijn eigen site worden bij gehouden als er internet en tijd voor is.
En hier boven al vermeld wees voorzichtig om te laten merken dat je niet thuis bent.
Idem hier, m’n accounts op Facebook en Hyves heb ik na ze toch nauwelijks te gebruiken maar laten sluiten, en aan die Twitter-waanzin ben ik überhaupt nooit begonnen. Wat dat betreft blijft communicatie beperkt tot zo af en toe een mailtje, heel soms een keer bellen, en wat berichtjes op de diverse fora. Geen nieuws is goed nieuws…
Vaak wel…echter is nieuws soms toch handig… Vorig jaar was een aardbeving in Myanmar internationaal op het nieuws. Ik was in dat land en heb meteen een internetcafé opgezocht. En ja hoor: een aantal bezorgde berichten op Facebook. Ik kon meteen centraal aan vrienden en familie laten weten dat ik in orde was. Zie dat als een bijzondere kracht/eigenschap van social media: efficiënt en effectief.
Mijn FB-pagina is (op de profielfoto na) alleen beschikbaar voor de directe vriendenlijst, waarvan 80 procent niet eens in Nederland woont. Meer off topic: ook na een reis gebruik ik FB om contact te hebben met reisvrienden. Vind het interessant om te zien wat voor topics er leven in bepaalde landen. Bovendien: kan altijd handig zijn in de toekomst als ik iets wil weten of wil bezoeken ![]()
:chin:af en toe een belletje maar als ik weg ben uit Nederland wil ik ook weer niet de hele dag maar weer contact hebben met jan en alleman.wil gewoon genieten van de dingen die daar dan gebeuren nieuwe mensen leren kennen
Ik ga niet op vakantie voor een ander. Steek dus liever al mijn vrije tijd in het genieten van de bestemming. 1 Uur op Hyves rondhangen of 1 uur een interessant gesprek met een local? Dan is de keus voor mij gemakkelijk.
Flickr of welke social media dan ook kun je ook na je vakantie voor familie en vrienden updaten.
Uiteraard als er iets aan de hand zou kunnen zijn laat ik wel even horen dat alles oké is. En ook na een trip naar een land als Noord-Korea zal ik wel even laten weten dat ik weer vrijgelaten ben lol2
Wel een geinig gevalletje was m’n eerste trip naar China, waarbij we de paspoorten van ons groepje van 4 man “kwijt” waren geraakt (vermoedelijk gestolen). Twee van m’n vrienden (broers) hadden hun moeder (eentje van het overbezorgde type) beloofd dat ze haar minimaal eens per week zouden bellen, en als het even kon vaker. Maar ja, wij in China, die ouders op vakantie in Frankrijk, en dan is het soms blijkbaar toch lastig om al die netwerken aan elkaar te knopen. Dus ik mijn ouders bellen, uitgelegd dat we zonder paspoorten zaten, maar ook vragen of zij dan konden proberen die moeder te bellen. Maar dan wel heel nadrukkelijk om te melden dat alles goed was, en bovenal geen woord over de paspoorten, daar zou ze alleen maar bloednerveus van worden. Tot op de dag van vandaag weet ze daar dus niks van…
later thuis heb je tenminste nog genoeg om te vertellen, en het is veel persoonlijker.
maak er dan zelf ook nog een mooi reisverslag van met foto’s e.d. en dat kost gewoon tijd.
Zo’n blog is leuk, maar is vaak snel wat tekst en foto’s plaatsten dat vind ik dan ten koste gaan van een goed verslag.
maar goed ieder zijn ding ![]()
Dat meteen alles op facebook zetten, daar hadden de cabaretiers “Van der Laan & Woe”(2 van de 4 die bij Paul de leeuw)altijd waren een geweldig stukje over in hun voorstelling die ik pas gezien heb.
Het kwam er op neer dat degene die telkens iets probeerde te vertellen al na twee woorden in de rede werd gevallen omdat de ander hem steeds aanvulde, omdat hij dat al op facebook gelezen had, en na 2 minuten waren ze al uitgepraat. dat was wel even leuk een spiegel voorhouden om alles maar op facebook te gooien.
gebruik internet- e-mail en whatsApp. Overal is wifi te vinden, vooral in hotels en restaurants/cafés.
Ik gebruik facebook wel om af en toe eens iets te zeggen tegen specifieke mensen, maar niet om continu statusupdates te schrijven. Deze zomer ga ik eens proberen om een blog bij te houden, eens kijken of ik dat volhoud.
Maar zelfs met alle beschikbare technologie stuur ik altijd nog postkaartjes ook. Vooral omdat het zo grappig is dat er dan 4 weken na mijn thuiskomst mensen zeggen dat ze ‘ineens een kaartje van mij hebben gekregen’, lol.
Ik skype zo nu en dan met m’n moeder ![]()
Ik gebruik zelden mijn FB account alsook andere sociale media op reis.
Ben al 14 dagen terug uit Thailand en heb de pc nog niet aangeraakt,had andere leuke dingen aan mijn hoofd.(als je weet wat ik bedoel) :lol:
Ik gebruik ze thuis niet eens.
Ik stuur af en toe een email naar een aantal mensen. Dat is voor mij voldoende.
Mijn ouders bel ik meestal even om te laten weten dat ik goed aangekomen ben.
Voor de rest ‘houd ik het even spannend’ totdat ik terug ben met de foto’s en verhalen.