Pas op voor (a)sociaal media.

In mijn laatste blog heb ik gezegd:
*De pensionado’s vertellen hun familieleden en op Facebook dat er hier niets aan de hand is. Dat het de schuld van de Europese media is dat er geen toeristen meer komen. Dat laatste ga ik misschien nog een keer op in,
*
Recentelijk kwam er een voorbeeld hier van langs en ik kan niet laten die hier te vermelden.

Het wemelde op het web ineens van de berichten dat kerst niet meer gevierd zou mogen worden in Turkije. Uit mijn omgeving werden op FB vragen gesteld of b.v de Metro nog wel kerstspullen verkocht. Niemand die zich afvroeg waar dit verhaal vandaan kwam en of het waar was. Het werd simpel gedeeld, diverse Nederlandse en Duitse kranten besteden er verontwaardigde aandacht aan.

De oorsprong is voor mij niet te achterhalen, maar b.v “zaman vandaag” een Nederlands Turkse krant wijden er ook een artikel aan, bij mijn weten besteden geen enkele “pro” Turkse krant er aandacht aan.
Een ander Nederlands Turks media sprak het met nadruk tegen. Maar dat is dan weer een bron waarvan ik het gevoel heb dat die een Nederlandse vertegenwoordiging is van de “enige juiste” partij hier in Turkije.
“turkishminute” schrijft: Berlijn heeft zijn ontzetting uitgesproken dat een Duitse middelbare school in Istanbul zijn traditionele kerstviering heeft geannuleerd, de leerkrachten op de school zelf, wordt verboden het onderwerp van Kerst te vermelden in hun klaslokalen.

Een officiële vertegenwoordiging van de “juiste partij” zou volgens diezelfde krant o.a het volgende gezegd hebben. Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling (AKP) adjunct Mustafa Şentop verdedigd het controversiële verbod opgelegd om kerstviering op een Duitse middelbare school in Istanboel te doen. Hij zegt dat het onmogelijk moet zijn voor de Duitse regering om politieke en religieuze propaganda te maken in Turkije.

Later blijkt het volgens de diverse media dat het een storm in een glas water is. Er lijkt bij die school wel een oorsprong te liggen van een verhaal dat ongekende omvang kreeg.

En de FB Nederlanders hier in Turkije gingen er in mee? Ze kunnen met eigen ogen de winkels zien en de meeste zijn hier op de erg gezellige kerstmarkt geweest!
Bovendien kerst wordt hier op Turkse manier door de Turken gevierd.
Het heeft (net als inmiddels bij ons) niets met een christelijk feest te maken. Maar is commercieel gezien geen onbelangrijk event in Turkije.

Daarentegen zie ik op de bronnen die ik raadpleeg nieuws waar ik niet lekker van slaap. Daar kom ik dan weer erg weinig van tegen in de Europese kranten.
B.v van een official die in het openbaar zich hardop afvraagt waarom die Russische ambassadeur zelf geen beveiliging meegenomen had.
Of pro kranten die allemaal weten dat de moord op deze ambassadeur door Gülen aanhangers is gebeurd?
het aantal geconfisqueerde bedrijven hier (bijna 6000) de bedragen die daar mee gemoeid zijn zie ik ook niet in Europese kranten. De nog steeds dagelijks golf van arrestaties en ontslagen van legerleiding, politie, academici, journalisten, enz. En wat het betekend voor deze individuen lees ik ook nergens.

Kortom geloof lang niet alles en Turkije is meer dan meneer E. Het is een prachtig vakantie land en als toerist zul je weinig van de onrust merken.