Heb jij kerst of oud & nieuw gevierd in Turkije?

Heb jij wel eens kerst of oud & nieuw gevierd in Turkije? Ookal vieren ze geen kerst in het gebied waar je was. Hoe bijzonder was het?

Of ga je juist dit jaar naar Turkije rond de kerstdagen of oud & nieuw?

Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!

Wij hebben een huis in een klein dorpje in de buurt van Kas en als het even kan gaan wij daar heen. Zo hebben we dan al een aantal keren kerst en oud op nieuw daar meegemaakt. De boeren aldaar doen er echt niets aan en ach ja waarom zouden ze ook. En de boer, hij ploegde voort !!

Nee en dat zal helaas, doordat kerst in mijn werk hoogseizoen is, ook nooit gebeuren…

Via Wereldwijzer app

Ik kan het niet laten om er toch wat bij te vertellen.
Ik vind zelf dat we een beetje doorgeschoten zijn met Kerst. Gemiddeld is er een uitbundig cadeau en eet gedrag. Voor sommige is het de gelegenheid om volkomen uit je dak te gaan met versierselen.
Maar in Alanya lig ik echt helemaal in een deuk. Kerst en Islam zijn twee verschillende dingen. Dus volgens mij wordt het voor de niet Turken gevierd. En niet te vergeten de commercie ziet er handel in. In de ingang van de Metro (macro) staat een meer dan levens grote slee met een zingende kerstman. De meeste Turken kijken daar met verbazing naar en hebben volgens mij geen flauw idee. Uiteraard kun je kerstbomen kopen en allerlei snuisterij dat knippert, van kleur licht veranderd en niet te vergeten punt feest mutsen maskers, enz.
We zijn zondag op de kerstmarkt geweest. Ja echt…kerstmarkt in Turkije. Veel mensen en minstens de helft is Turk. School kinderen staan achter een microfoon Engels talige kerst liedjes te zingen. De kinderen mogen voor het oog van een kamera op de schoot van de Turkse kerstman zitten. Een aantal Turkse kinderen zijn uitgedost met glimmende feestmutsen en maskertjes. Verder zijn er heel veel standjes van ongeveer alle nationaliteiten die hier wonen. Je kunt heel veel kerst snuisterijen maar ook b.v handgemaakte kerstkaarten kopen. Eten en drinken uit alle landen.

2 jaar geleden zaten we overdag in de voortuin in het zonnetje met een kerstklok op de voordeur en een boompje in de kamer. Best moeilijk om in de sfeer te komen.

Ja, heb 1 maal oud en nieuw gevierd in Kirrikale nabij Ankara. Werd daar totaal niets aan gedaan alleen de iets meer welgestelde mensen gingen uit eten maar dat was het dan wel. Er was daar die dagen wel wat sneeuw gevallen wat het voor mij toch wel bijzonder maakte

Oud en nieuws in Kusadasi,veel mensen op straat weinig vuurwerk.