Update zondag: de voor toeristen relevante treinen rijden allemaal weer, alleen niet de nachttrein naar Badulla.
En update maandag: ook de E01 Expressway is nu weer helemaal open, het noordelijke tipje (Kadawatha tot Athurugiriya-Malabe afslag) was ondergelopen. Met name luchtfoto’s in de krant van de afslag bij Kaduwela, halverwege dit stuk, waren indrukwekkend. Doch water is voldoende gezakt en de schade is snel gerepareerd, chapeau.
Update dinsdag: via navraag van een toerist blijkt dat Wilpattu park, zoals vorige week bij de sluiting al voorspeld was, morgen (25e) weer open gaat. De overstromingen hadden een te groot deel van de parkwegen beschadigd en ook na zakken van het water was nog wat reparatiewerk nodig. Zal verder allemaal te doen zijn, je rijdt aldaar sowieso met 4WD jeeps en toen wij er vorig jaar waren (April) was één der attracties juist om met de jeep door kniediep water te rijden precies de route van een elk seizoen onderlopende weg langs/in het reservoir volgend
Misschien niet helemaal de juiste plek, aan de andere kant misschien juist wel vanwege de weersomstandigheden.
Ik vertrek 10 juni naar Sri Lanka, kom de 11e aan. Dan wil ik 1 nachtje overnachten in dan de trein richting het binnenland te pakken. Kan ik dan het beste in Colombo of Negombo gaan zitten?
Ik zou het laten afhangen van de vertrektijd van je trein naar binnenland. Kandy treinen zijn er tot 3-4 uur 's middags dus dan kun je beter in Negombo zitten; veel meer waar voor je geld dan Colombo en ook gewoon relaxter (met strand enzo), en dichtbij vliegveld. Maar als je naar oostkust of Habarana/P’ruwa gebied wilt is er maar één trein per dag om - jawel, kukelukuu - 6.05 uur 's ochtends dus dan heb je weinig keuze. Trein Negombo-Colombo Fort is tussen de 60 en 90 minuten.
Thanks! Ik wil eerst naar Kandy gaan inderdaad, dus dan kan ik waarschijnlijk beter in Negombo gaan zitten inderdaad. Als ik het goed begrijp moet ik dan eerst van Negombo richting Ragama Station on vanaf daar richting Kandy te gaan?
Ja dat is het knooppunt, maar er stoppen geen Colombo-Kandy expresstreinen (wel de stoptreinen vanuit Negombo). Dus het zou wat omslachtig worden met vermoedelijk geen tijdwinst vergeleken met gewoon naar Colombo doorrijden.
Google op ‘sri lanka prikbord’ of stuur ww-mail voor m’n site waarop ook uitgebreide faq met treindienstregelingen enzo staat.
Ja hoor veilig. Alle buitengewone overstromingen etc. zijn voldoende gezakt en schade aan wegen enzo is gerepareerd. (Veel huizen zal nog wel lange tijd duren maar dat is geen issue voor toeristen). Juni is sowieso geen maand om als toerist voorkeur te hebben voor het zuidwesten dus er zal wel degelijk zo af en toe weer een weg onder water staan, maar dat is part of the game.
Ik was mee met de reis waar ook bonbonmanon (#13) mee was. (21 tot 31 mei)
Mijn conclusie is dat van de weersberichten die ik vooraf heb gelezen totaal niets klopt. Er zouden in die periode veel regen komen, en ik heb eigenlijk alleen maar zon gehad. Op af en toe een klein buitje na. Maar dat lijkt mij standaard in een tropisch land. Wie weet gewoon mazzel gehad.
Ik heb wel her en der een landslide gezien. Van de ramp eigenlijk niet veel mee gekregen. Wel in Colombo veel mensen die in provisorische tentjes langs de weg slapen omdat hen huis onder water stond omdat de rivier hoog stond.
Ik ben Martijn en ben nieuw op dit forum. Ik wil graag in Juli een reis maken naar Sri Lanka en volg dit topic aandachtig. Zouden jullie (Marjolein, Erik/Sandya, anyone else?) mij een update willen geven van de huidige situatie? Mijn (voorlopige) reisschema heb ik hieronder opgenomen. Ik zou het erg waarderen om wat meer “inside info” te krijgen mbt de begaanbaarheid van deze gebieden en vervoersopties (blijft lastig in te schatten vanachter je laptop in Nederland).
Dag 1: Colombo -> Ella (trein)
Dag 2 & 3: Ella
Dag 4: Ella -> Kandy (trein)
Dag 5, 6, 7: Kandy
Dag 8: Kandy -> Habarana (auto)
Dag 8, 9, 10: Habarana
Dag 11: Habarana -> Trincomallee (auto)
Dag 11, 12, 13, 14: Trincomallee
Dag 15: Trincomallee -> Colombo
Dag 16: Terugvlucht naar Amsterdam
We zijn nog enigszins flexibel qua planning dus we hebben de optie om hier en daar nog wat te schuiven of dagen er aan vast te plakken (wil aan het einde van de week wel heen en terug vlucht boeken), dus tips met betrekking tot mijn reisschema/planning en tips voor andere plekken die ik niet mag overslaan zijn uiteraard ook welkom!
Geen centje overstromingspijn meer op de route. Zorg ervoor dat je alle treintickets vantevoren reserveert, uitgebreide instructies daarvoor vind je op Prikbord. Dag11 kun je gewoon trein nemen Gal Oya (bij Habarana) naar Trinco, en dag15 ook (Trinco-Gal Oya stoptrein en dan Gal Oya-Colombo exprestrein).
Negombo is veel mooier dan Colombo, maar er vertrekt geen trein rechtstreeks vanuit Negombo naar Kandy,dan zul je weer terug moeten naar Ragama en vandaar met de trein komende vanuit Colombo naar Kandy. Vanuit Negombo gaan er wel regelmatig bussen en de rit met de bus of trein qua tijd verschilt niet veel, uitzicht is met de trein iets mooier, maar daar hoef je het niet voor te laten.
Nog een vraagje dan De mooie hotels in Trincomallee en omgeving zitten vrij ver vol, dus ben nu aan het kijken of het mogelijk is om uit te wijken naar een ander goed strandoord voor de laatste dagen. Zit zelf te denken aan Batticaloa in het oosten of ergens aan de zuid-kust. Is dit ook weer gewoon goed toegankelijk en aan te raden voor een paar dagen strand, snorkelen, duiken? Andere ideeen zijn ook welkom
Iedereen bedankt voor de reacties. De overstromingen hebben helaas een grote tol geëist in een relatief klein gebied waar toch meer dan 100 mensen uit slechts drie dorpen omgekomen zijn. Daarnaast zijn er vele mensen dakloos geworden, maar de verschillende hulporganisaties en de regering pakken het goed op. Wil je zelf nog iets kunnen betekenen voor de getroffen mensen dan staat er in dit topic nog een bericht van mij met links naar hulporganisaties.
Sri Lanka heeft zich in het verleden al bewezen dat het zich niet zomaar uit het lood laat slaan. Ter afsluiting van dit topic (wat op het laatst iets teveel off-topic is gegaan, willen jullie daar de volgende keer wel op letten en zelf een nieuw topic starten? Alvast bedankt!) nogmaals het bericht van een Turkse man die in Sri Lanka woont:
Today I went to Arpico (a big supermarket in Colombo near my office) to buy supplies to send to flood victims. Water, dry rations etc. whatever I could afford. Being from a country that is quite often plagued by natural or man made disasters which require help to be sent, I expected the same view of people in the non-affected areas continuing their lives regularly. As soon as I entered I saw the huge lines at the cashiers points. People buying many shopping carts filled with water, milk powder, bread, diapers, rice, etc. There were maximum 4-5 people doing just their personal shopping and they were hard to spot in the huge crowd that was there to buy things for the people in need. I got teared up. I have never seen such a view in Turkey or anywhere else I have lived in. I would have never expected such a view in Sri Lanka where the average salary is less than the minimum wage in Turkey. I can’t say my faith in humanity was restored but I just realized once again, Sri Lankan people, regardless of some bad seeds, are just amazing and helpful people. I am happy and lucky to be living amongst them. I hope the helpfulness here will rub on to many more people around the world.
Er zijn best wel dingen die beter kunnen in Sri Lanka, maar dit is één van de redenen waaruit blijkt wat een uniek land Sri Lanka is.
Gelukkig is de situatie flink verbeterd, zijn er op een paar kleine lokale wegen na, geen problemen meer. Het weer is ook weer normaal: Juni, dus wel neerslag in de wet-zone maar zeker ook lange zonnige perioden. Dit topic wordt daarom gesloten en we hopen voorlopig niet meer zo’n topic te starten, maar het blijft een tropisch eiland met twee moessons en de kans op veel te veel neerslag in een extreem korte tijd.