Oost/Noord Europa met Global pass

Hallo iedereen.

Ik ben hier net nieuw, ik had me geregistreerd omdat het me wel handig leek. Ik ben van plan om met de interrail global pass ( van de NS ) 3 maanden door oost en noord ( scandanavie ) europa rond te trekken. Met de backpack. Ik wil eerst naar italie, om vervolgens de boot te pakken naar griekenland, dan door naar turkije, dan naar roemenie enzo, en dan naar boven. Ik wil in elk land 5/6 dagen blijven.
Ik heb nog niet echt verdere plannen gemaakt, heeft er misschien nog iemand tips waar ik heen moet gaan? Want ik kan elk landenforum gaan bekijken, maar dat is nogal uitgebreid?

Thanks

Hoi
zelf heb ik geen ervaring met backpacken in europa (wel in Azie) en ik denk dat 5/6 dagen per land echt veel te weinig is. Vooral voor landen als Turkije, Griekenland en de scandinavische landen. Dit zijn gigantische landen en in bijvoorbeeld Griekenland lijkt mij het vervoer niet zo snel te gaan als je met de boot van het ene eiland naar het andere hoopt.
Misschien kan je beter wat landen schrappen van je lijstje zodat je meer ziet van de overige landen en je dus kan zeggen dat je er ECHT bent geweest ipv door heen te roetsjen.
Veel plezier met plannen in iedergeval en met de uiteindelijke reis!
Groetjes Lotte

Hm heb nog even nagedacht en ik denk toch dat ik wat landen ga schrappen. In Italie, griekenland en turkijke ben ik toch al geweest. Ik had gelezen dat je met een vliegtuig van Ryanair heel goedkoop kunt vliegen. Dus misschien een vlucht naar bv roemenie, en vanuit daar naar boven toe.
Ook heb ik gelezen dat die global pass veel duurder is dan lokale treinen, heeft iemand hier kennis van?
Want het zou zonde zijn om die kaart te kopen terwijl het helemaal niet nodig is.

Anyone? :slight_smile:

Hoi
Ryanair heeft inderdaad regelmatig erg goede aanbiedingen. In april vlieg ik voor 18 euro incl (zonder in-check bagage) naar Krakow…
Schrijf je dus even in voor hun nieuwsbrief want die acties gelden vaak maar 2 dagen (om te boeken).
Prijzen van de treinen weet ik niet er is dacht ik een site genaamd seat61.com ofzo maar ik weet niet of die nog up to date is en of dat ook voor europese treinen geld.
Vaak kosten in dat soort landen de treinen niet zoveel en heb je meestal wel keus uit snelle dure en langzamere en goedkopere treinen.
Duurder dat de prijzen hier zal het echt niet zijn!
groetjes

basisfeiten dan maar weer:
1.RYAN vliegt niet op ROM. maar niet geweend-er zijn vele andere lowcostairlines. Op de site www.whichbudget.com vindt je de hele lijst. vanaf NL vliegt vbvb WIZZair.com naar ROM en BUlg en die kanten op.
2.de Interrail (want zo heet dat ding) global pas is niet van de NS, maar van de verzamelde europese spoorwegen-hij geldt voor NLers nl. NIET bij NS-je krijgt korting tot de grens.
Opgelt: in ZUID en OOST europa zijn gewone treintickets vak helemaal niet zo duur. MET die pas moet je ook nog vrij vaak van alles bijbetalen-bvb voor reserveren of sneltreintoeslag-dat varieert per land en is veel te ingewikkeld om dat hier op te sommen. Op de site www.interrailnet.com vindt je soms- die info, soms verouderd en soms erg verwarrend-net zo verwarrend als de treinen zelf vaak kunnen wezen. Als je een bedje of slaapplank in de nachttrein wilt-moet je dat altijd bijbetalen-kost van 5 tot 40 euro.
Of dat nou goejekoper of niet gaat uitpakken valt dus niet te zeggen-bovendien meldt je je leefitjd niet-en niet hoe je zo ongeveer wil reizen. ALS je ook enkele dure spoorlanden erbij doet (dat is bvb Oostenrijk, Duitsland en heel Scandinavie), dan kan het zeker wel lonen. Je kan geen enkel land in 4-5 dagen zien-maar dat was ook je bedoeling niet.
3.in sommige landen zijn wel spotgoedkope lokale[=enkel in DAT land geldige) rondreispassen, vbvb 1 week CZ voor net 40 euro of 5 dagen in 1 mnd in PL voor rond de 50 eur. Zomers-en voor jeugdigen of studenten-is er vaak nog meer van dat aanbod.
4.je kan wat treinverbindingennuitproberen- op www.bahn.de vind je de treinreisplanner van de DB=duitse NS, die wekt voor vrijwel heel europa. je kan hem tegeswoordig ook nog in het NL zetten- probeer gewoon wat verbindiingen uit die je overweegt en kik maar wat het uitspuugt. OPgelet2; veel Timetables zijn er nog niet voor de zomer-want op/rond 1/6 veranderen er veel naar zomertijden -gebruik gewoon die van dezelfde weekdag en re-check later-zal meest slechts enkele minutjes wijzigen
5.nog meer algemene treinen info-wel erg positief gekleurd; www.seat61.com

1 like

Zozozo, thx man. Respect dat je dit allemaal weet en dat je het ook deelt.

Ik ga ook naar Scandanavie, ja. Maar daar kan ik dus eventueel nog een pass voor kopen. Dat kan ook gewoon daar toch?

Verder iemand nog tips waar ik het beste heen kan gaan, keuze uit alle Oost- en Noord Europese landen en steden? Of misschien nog goedkope hostels ofzo waar al iemand is geweest of van gehoord heeft?

Alles is welkom :slight_smile:

Hey, een tijdje geleden alweer dat ik hier was. Mijn idee gaat nog steeds door. Zodra ik een pas heb vertrek ik met de rugzak en ik zie wel waar ik uitkom. Ik zou alleen nog even willen weten of je de Interrail Global Pass ook in het buitenland kan kopen? Want ik wil 2,5 maand gaan, terwijl de langste periode voor zo’n ticket maar één maand is.

Ik wil eerst via kopenhagen door scandinavie gaan, dan via rusland naar beneden, oekraine, boedapest, praag, etc en dan zo terug door duitsland.

Iemand nog tips welke steden ik zeker niet moet missen of wat ik mee moet nemen?

Bij voorbaat dank!

Voor als iemand dit leest: Ik ben al op reis.

Adios