Niet alleen de ijsberen, maar ook het ijsbeertoerisme heeft te lijden onder de klimaatverandering. De vele berenbezichtigingen in het Canadese plaatsje Churchill beginnen niet meer eind oktober, maar pas eind november. De ijsberen komen pas later, omdat het meer steeds later bevriest Dat heeft het Wereld Natuur Fonds (WNF) laten weten. IJsberen eten vooral zeehonden, als die in een wak bovenkomen om te ademen. Maar de Hudson Baai blijft steeds langer open waardoor de zeehonden minder makkelijk te vangen zijn. Daardoor neemt ook het lichaamsgewicht van de ijsberen af.
Mooi, worden die beesten ook eens met rust gelaten.
In Canada zie je inderdaad de resultaten van de global warming erg goed. De sneeuwgrens trekt zich dan ook terug. Mijnbouwdorpen in het hoge noorden waar vroeger het hele jaar sneeuw ligt, hebben nu ineens in de zomer/herfst de grond in zicht. Zal er niet al te vrolijk uitzien, aangezien het ‘voor het eerst’ is.
Het onderhoud aan wegen die over permafrost lopen is een van de grotere kostenposten aan het worden aangezien steeds grotere stukken 's zomers ontdooien.
Zelf was ik in Augustus 2009 in en rondom Churchill en het verbaasde mij juist hoeveel ijsberen er al te zien waren, het was tenslotte nog zomer! Locals vertelden mij zelfs dat, in tegenstelling tot veel negatieve berichten in de media, de ijsberen populatie rondom Churchill het juist redelijk goed deed de laatste jaren. Wie het uiteindelijk aan het juiste eind heeft durf ik niet te zeggen. Wel denk ik dat het niet eenvoudig is een juist beeld te krijgen van de huidige ijsberen populatie, gezien het enorm grote (en voor mensen ontoegankelijke) leefgebied waar ze leven.
De Bear Glacier (langs de glacier highway, dichtbij Stewart)kwam nog niet zolang geleden bijna tot aan de highway…nu heeft er zich een gletsjermeer gevormd en trekt de bear glacier zich gestaag terug de bergen in.
‘Mooi’ voorbeeldje van de opwarming.
Stuur die opwarming dan maar snel richting Nederland. Hier wordt het klimaat steeds strenger en we hebben nu al meer winter gehad dan normaal in 'n heel seizoen.