Terwijl het gemiddelde reisbureau moeite heeft om het hoofd boven water te houden, gaat het internet reisorganisatie Jiba zeer voor de wind. Bedroeg de omzet in Nederland in 2003 nog een kleine 20 miljoen euro, in 2004 steeg dit naar 32 miljoen euro. Hiermee neemt de relatief jonge touroperator een 30ste/31ste plaats in op het zojuist gepubliceerde TOP 50 Reisorganisaties Nederland 2004 overzicht in het reisvakblad Dit Reismanagement.
Directeur Bas Rasker van Jiba: ‘Onze groei symboliseert het veranderende boekingsgedrag van de Nederlandse consument. Niet alleen als informatiemedium maar ook als boekingsinstrument winnen websites het duidelijk van het traditionele reisbureau. Zeker voor het segment waarin wij opereren – betaalbare zonvakanties naar traditionele bestemmingen rond het Middellandse Zee gebied – ben je een dief van je eigen portemonnee als je dit type vakanties nog via het reisbureau om de hoek boekt’.
Omzet 2005: 50 miljoen
Het boeken van vakanties via internet neemt snel toe. Volgens een onderzoek van Deloitte werden verleden jaar de helft van alle reizen on-line geboekt tegen zo’n 35% procent in 2003. De toename in het aantal klanten van Jiba bevestigt deze trend. Noteerde de reisonderneming in 2002 nog 24.000 klanten met een omzet van 12 miljoen euro, in 2003 steeg dit naar 40.000 en in 2004 naar 64.000. De prognose voor dit boekjaar is 100.000 met een verwachte omzet van 50 miljoen euro. ‘Dit soort groeicijfers kan een reisbureau vandaag de dag nooit meer realiseren. De voordelen van een website zijn evident: 24 uur per dag beschikbaar, boeking kan zeer snel online gemaakt, nieuwe arrangementen en last-minute reizen kunnen direct ingevoerd worden, het opereren van een website is veel goedkoper dan een reisbureau keten en dus is het prijsniveau van een online pakketreis over het algemeen lager’, aldus Rasker.
Voorstander communiceren totale reissom
De reisindustrie in Nederland adverteert nog zeer veel met kale vanaf prijzen. Op deze uitgeklede tarieven komen dan nog toeslagen als luchthavenbelasting, reserveringskosten, brandstoftoeslag, SGR Garantiefonds bijdrage en andere meerprijzen. Jiba is absoluut voorstander van het communiceren van de totale reissom in plaats van ‘vanaf’ prijzen. ‘Omdat alle touroperators met kale prijzen stunten, moeten wij dat ook nog op deze manier doen. Overigens ziet de klant op onze site door middel van de Bereken Reissom button wel in een keer het volledige bedrag. Maar wij zijn absoluut voorstander van het adverteren met de totale reissom. In België – waar Jiba ook actief is - is dit reeds verplicht maar Nederland loopt in dit opzicht nog steeds achter. Absoluut een taak voor het Ministerie van Economische Zaken om dit via wetgeving snel verplicht te gaan stellen want indien je het aan de reisindustrie zelf over laat, zal het er nooit van komen’, stelt directeur Rasker.
*Bron: TourPRess Holland
*