Hallo,
As zaterdag vertrek ik naar skopje voor een 9 dagen trip in macedonie en albanie.
Ik zit nog met een aantal vragen en voornamelijk of het doable is qua vervoer en genoeg tijd per bestemming. Na het landen in de middag in skopje zal ik direct de bus pakken naar bitola, waar ik 1 nacht verblijf en de volgende dag rond middag naar ohrid zal afreizen. OV zal hier geen probleem zijn en zal dan 2 nachten in ohrid verblijven. Daarna wil ik graag richting albanie afreizen.
Hierbij is mijn eerste gedachte: Ohrid naar Berat (het schijnt mogelijk te zijn, maar hoe?). Verblijf 1 nacht, hopelijk arriveer ik al in de middag. Van Berat wil ik naar de kust gaan in dhermi. Liefst arriveren in de middag. Verblijf 2 nachten. Daarna zal ik dan richting tirana willen voor 1 dag en dan de nachtbus(dacht vertrek 23.00 uur, maar ook dit is niet zeker) richting skopje pakken. Aangezien tirana naar skopje 8 uur duurt dacht ik willen we die tijd niet zomaar willen verspillen. Waar ik daar nog 1 nacht zal verblijven, zodat ik de volgende ochtend mijn vlucht weer naar huis kan pakken.
Iemand enig advies of eventueel mij meer informatie kan geven over openbaar vervoer in albanie?
Samenvatting
Dag 1: Skopje - bitola
Dag 2: Bitola - ohrid
Dag 3: Ohrid
Dag 4: Ohrid - Berat
Dag 5: Berat - Dhermi
Dag 6: Dhermi
Dag 7: Dhermi - Tirana nachtbus naar skopje
Dag 8: Skopje
Dag 9: Skopje terug
alvast bedankt
Terug gekomen van mijn trip… Voor de mensen die het willen weten: Dit hebben wij gedaan omdat we geen albanis geld hebben voordat we de grens overstaken.
Van ohrid naar Berat: Pak de bus van ohrid naar struga. Vanuit het busstation pak je de bus 9.30 naar Tirana (betalen met maestro mogelijk 670 MKD) Stap uit in El basan. De bus zal ergens aan de straat stoppen. Loop daar naar het busstation(vraag aan buschauffeur waar de bus vertrekt) van El basan waar de bus naar Berat vertrekt. Daar in de buurt bij een hoog gebouw kan je hier albanische leke pinnen. Op het busstation kan je vervolgens een bus pakken naar Berat(350 LEKE) die in het centrum van Berat zal stoppen. Aankomst was rond 16.00 uur
Andere optie is als je al albanisch geld hebt de bus richting tirana instappen. In plaats van in El basan uit te stappen, stap je in rrogozhine uit. Maak de bus duidelijk dat je daar wil uitstappen en vervolgens de bus naar Berat wil pakken. Je zal daar langs de straat een bus moeten aanhouden die richting Berat gaat. Bussen hebben overal een duidelijk bordje waar ze naar toe gaan.
Van Tirana naar Skopje hebben we eerst de bus naar Pristina gepakt. Deze vertrekt om 07.00 uur achter het nationaal museum(rruga ded gjo lulli) (pas op de vertrekplaatsen van de bussen kunnen gewijzigd worden, vraag aan hostel/hotel medewerkers of dit nog hetzelfde is gebleven) Je zal eventueel een tussenstop maken in Pristina maken en vervolgens naar Skopje afreizen. Er rijden regelmatig bussen richting Skopje vanuit pristina.
succes
Ik zou graag ooit nog eens naar Albanië willen gaan. Jammer genoeg staat hier ook erg weinig, mis vooral reisverslagen. Is er dan echt niemand die een persoonlijke ervaring kan neerzetten?
adil