Ocean View

(origineel bericht op be-more.nl)

Ocean View

Op donderdag brachten we de dag door in Ocean View. Dit is een tijdelijk opvangtehuis voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen, bijvoorbeeld omdat hun ouders gestorven zijn, of omdat ze gedragsproblemen hebben, of omdat ze mishandeld en/of misbruikt zijn en er zitten ook jongeren die wachten totdat hun rechtszaak voor komt. Vooral deze laatste groep jongeren is een zorgengroep, omdat hier kinderen zitten die kruimeldiefstallen hebben gepleegd, maar ook kinderen die iemand hebben misbruikt of mishandeld. Het kan dus zijn dat verkrachter en de verkrachte in hetzelfde opvangtehuis moeten verblijven. Dit baart de instelling veel zorgen, maar in verband met ruimte- en geldgebrek kan hier weinig aan gedaan worden.

In het tehuis wonen op het moment 21 meisjes, waarvan 5 tienermeiden, en 6 jongens (onder de 12). De tienermeiden gaan om verschillende redenen niet naar school. Sommige meiden zijn jeugdcriminelen en mogen niet naar school totdat de rechtbank een vonnis heeft uitgesproken, en voor de rest van de meiden hangt het af in welke periode ze in het tehuis zijn geplaatst. Als ze na de inschrijvingsperiode voor de scholen zijn geplaatst, dan moeten ze wachten tot de volgende periode, omdat de scholen op dit moment vol zitten. Ik weet niet precies wie van de vijf meiden om welke reden niet naar school kan, maar feit is dat ze alle vijf eigenlijk heel weinig te doen hebben om een dag. Daarom gingen we ’s ochtends gezellig in een groepje bij hen zitten en een beetje kletsen. Het was leuk om te horen wat ze van bepaalde dingen dachten en ze hebben vooral veel gelachen om de woordjes Zulu die ze ons probeerden te leren en die wij natuurlijk totaal niet konden uitspreken.

Na de lunch gingen we spelen met de groep jonge meisjes, deze waren ’s ochtends naar school geweest en de rest van de middag hadden ze vrij. We hadden allemaal ballonnen en bellenblaas meegenomen en daar hebben we ons heerlijk mee vermaakt (zie foto’s week 3 <a rel=“external” href=“Zuid-Afrika week 3”><span style=“color: #0000ff”>Zuid-Afrika week 3). De meisjes waren ontzettend lief en aanhankelijk (ze noemden ons steeds ‘Mommy’) en je kunt je op zo’n moment haast niet voorstellen dat dit meisje dat voor je staat misschien wel is misbruikt of zelf een misdaad heeft gepleegd. Maar gelukkig hebben zowel wij als de kinderen heel erg genoten van de chaos die werd veroorzaakt (iedereen wilde zoveel mogelijk ballonnen en bellenblaas hebben), en ik hoop dat ze op dat moment ook hun eigen zorgen even hebben kunnen vergeten.

Het was een hele mooie ervaring om een dagje mee te lopen in zo’n tehuis en ik zal het niet snel vergeten. Ik ben door de kinderen weer een stukje meer van Afrika gaan houden.

(origineel bericht op be-more.nl)