(origineel bericht op be-more.nl)
Nog 66 dagen
Voor alle lezers,
Nog 66 dagen voordat ik vertrek naar Oeganda. Ik heb er veel zin in, maar tegelijker tijd is het toch ook beangstigend om voor een lange tijd naar de ‘rimboe’ te gaan. Het lijkt me geweldig om iets te kunnen betekenen voor al deze mensen die leven onder barre omstandigheden en iets te kunnen bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Het zal zeker niet altijd gemakkelijk worden, maar het is een uitdaging op zich. Alle voorbereidingen zijn getroffen en nu ga ik me de laatste weken nog even storten om een leuk sponsor bedrag mee te nemen.
Hier volgt nog wat informatie over het project waar ik aan mee ga werken.
Vlakbij Kyotera, een stadje niet ver van Masaka, ligt het Rakai Community Based Health Project. In dit gebied heerst veel armoede en is er maar beperkte medische zorg beschikbaar. De kliniek biedt mensen uit de wijde omgeving de mogelijkheid om toch medische zorg te ontvangen. Er is een inloopspreekuur om met een arts te spreken, er is verplegend personeel en de kliniek heeft een apotheek. De kliniek heeft enkele tientallen bedden waar patiënten kunnen worden opgenomen. Het grootste deel van de patiënten komt echter overdag langs voor een consult of behandeling.
Vanuit het centrum worden allerlei activiteiten op het gebied van gezondheidszorg ondernomen: vaccinatieprogramma’s voor kinderen, thuiszorg voor mensen die niet zelf naar de kliniek toe kunnen, projecten op het gebied van hygiëne en sanitatie en programma’s gericht op hiv/aids. Vrijwilligers helpen de lokale staff met de organisatie en uitvoering van
deze programma’s, verzorgen de patiënten en het geven voorlichtingen op scholen. Ten slotte proberen we samen met Be More zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het werk van Rakai, zowel in Uganda als thuis.
Om het project te helpen probeer ik zoveel mogelijk mensen te stimuleren mij te sponsoren. Het leuke is dat ik tijdens mijn verblijf zelf het bedrag mag besteden aan een doel. Ikzelf krijg gelijk te zien waar het geld voor wordt gebruikt en kan aan het thuisfront vertellen wat er mee is gebeurd. Het verdwijnt dus niet in een grote pot of bij de verkeerde mensen.
Heb je het gevoel dat je iets goed wil doen voor de mensen die het minder hebben dan wij? Dan kun je een bedrag storten op:
<strong></strong>
<strong>12.17.74.228, t.n.v.</strong>
Be More te Nijmegen
onder vermelding van Marjorie Ritsema.
Iedereen alvast bedankt!
Groetjes,
Marjorie