The Dutch government will spend Sh200 million to set up 8,000 biogas digesters in the country.
The project, the Kenya Domestic Biogas Programme, will be implemented in 28 districts by the Kenya National Federation of Agricultural Producers, its national coordinator, Mr George Nyamu, said.
“Ontwikkelingshulp is een schijnvertoning. Het Westen pompt miljarden in ontwikkelingslanden maar krijgt er een veelvoud aan terug. Dictators, de georganiseerde misdaad en belastingontwijkende multinationals stelen van de armen.”
Het bericht gaat verder…
De eerste biogas programma’s waren al op gezet door Kenianen zelf, prive investeringen van van een cooperatie van kleinen boertjes, zij kunnnen nu wel opdoeken met hun project.
Waarom denken wij als westerlingen toch dat we alles over moeten nemen?
Juist, omdat omdat de Nederlandse overheid en onze multinationals daar veel geld mee verdienen.
Daar betalen wij onze belastingcenten aan: 0.81% van ons BNP (Bruto Nationaal Product).
Geen wonder dat Nederland voorop loopt met ontwikkelingshulp, het is een goudmijn voor de staat.
We wijzen wel met onze vinger naar de corruptie in Kenia, maar vergeleken met onze eigen houding ten opzichte van Afrika, dan valt die corruptie in het niets bij onze eigen corruptie “ontwikkelingshulp”.
Bovendien, doordat we grof geld willen verdienen aan derde wereld landen, en dit via de overheid in Kenia doen, werken we de corruptie daar zelf in de hand.
Als het goed is heeft Leontien je daar een berichtje over gestuurd…? Als je een (Engelse) nieuwsquote plaatst dan kun je een aantal regels van de tekst als quote presenteren en een linkje opnemen naar de rest van de tekst. Ook moet er volgens de Nederlandse wet bronvermelding bij.
Rustig rustig MWENDE :kus:
Heb je de link nog naar het artikel?
Wat je vaak wel leest is hoeveel men investeerd, maar niet hoeveel men aan winst opstrijkt zodra het project winstgevend is.
Daarbij kun je je de vraag stellen of de benodigdheden door buitenlandse bedrijven worden “geschonken”, of dat deze ook in Kenia (al) gemaakt kunnen worden.
Verleden week op TV:
Een bedrijfje uit Nairobi die aan hergebruik van plastic doet.
Bedrijfje is nog kleinschalig maar loopt als een trein!
Het wachten is nu op de westerse bedrijven die dat natuuurlijk veel beter kunnen, met steun en subsidie van de Nederlandse staat, dat kleine bedrijfje om zeep helpen, zodat men ook hier later zelf een slaatje uit kan slaan.
Want tja, die Kenianen die kunnen dat niet zelf, die hebben daar “hulp” bij nodig.
Neem het BURA IRRIGATION project waarvoor mijn vader indertijd werkte (zo ben ik immers in Kenya verzeild geraakt)
De ollanders hadden de beste bedoelingen maar werden continu tegengewerkt door Kenyanen.
Het project is dan ook een fiasco geworden, en ze denken er al een tijdje aan om het weer her op te starten (met chinezen nu) omdat het IDEE super was.
Dit biogas vraagt ook een investment van Kenyaanse kant, waardoor men dan hoopt dat de betrokkenheid groter zal zijn.
het ging mij eigenlijk om het BIO, niet zozeer om wie de winst opstreek snappie.
Ik vind het heel erg als je uit je auto raam ijkt als je tussen Machakos en Nairobi rijdt, dat elke struik helemaal volhangt met plastic en andere rommel.
Dus hoe meer groene ideeen die de mensen kunnen helpen om zelfbedruipend te zijn, hoe beter. Ikwi lbest een aantal koeien op me compound later om me aan gas te helpen (nee niet aan het gas) hahaha
Maar je hbt zeeeeeeeeeer zeker gelijk dat men goed moet opletten met al die ‘‘liefdadigheid’’ Ik heb al eerder verwezen naar Ngugi Wa Thiongo en anderen die daarover schrijven.