Nieuwe bodyscan geweigerd door Moslima’s

Enkele weken geleden waren diverse meldingen over de nieuwe bodyscan te lezen in de media. Niet alleen vanuit de moslim gemeenschap komen bezorgde signalen, maar ook de paus heeft zich al negatief over de nieuwe bodyscan uitgesproken, vanwege het vertonen van teveel naakt, wat een schending van de privacy zou zijn.

Lees verder op Traveljunks Blog

.

schending voor van de privacy? niemand dwingt je om te vliegen!

persoonlijk vind ik het veel vervelender dat m’n flesje water niet mee aan boord mag dan dat ik door een scanner moet…

Precies Jenny. Als je wilt vliegen, dan moet je door die scan. Die regels gelden voor iedereen, dus heb ik er persoonlijk ook geen probleem mee.

Ik vind het ook geen probleem om door een bodyscan te gaan…als de vliegveiligheid hiermee verbeterd wordt vind ik het prima.

Ben het ook met Jenny eens…als men weigert om door de bodyscan te gaan, dan gewoon niet vliegen…zo simpel is het.

Niet mee eens. Zelf heb ik weinig te verbergen, maar ik ben het principieel niet mee eens dat de beveiliging zo verergerd ten koste van de reizigers. Men slaat compleet door met hun angstideeën. De privacy gaat achteruit, we moeten meer betalen en overal is al aangehaald dat het schijnveiligheid is.

Hulde voor deze moslima’s om voet bij stuk te houden en zich niet te laten intimideren.

Bij de controles op de luchthavens lijkt Guantanamo Bay ineens een speeltuin qua beveiliging.

Beste oplossing om luchtvaartterrorisme tegen te gaan: geen vluchten meer naar de VS.

In de UK willen ze de bodyscanners dit jaar op elk vliegveld invoeren. Voor mij een reden om daar niet heen te gaan. Op Schiphol kunnen ze er ook wat van met die te strak afgestelde metaaldetectors. Laatst voor de gate, of ik even m’n schoenen uit wil doen (nadat ik m’n riem al had afgedaan). Ik weigerde: tsja heren, er zitten ijzeren ringetjes in m’n sneakers voor m’n veters. Ok meneer, maar dat ding blijft reageren: tsja, het is vast m’n gulp van de Zeeman. Ging zo’n beambte nog even met zo’n handdetector langs m’n gulp, net of ik toevallig wat handgranaten o.i.d. in m’n boxershort heb verstopt… Voel me op zo’n moment letterlijk uitgekleed, bekeken en gecriminaliseerd.

Cheers!

1 like

Je schrijft veel, maar toch ook weer weinig. Topic gaat over de bodyscans, maar meer dan een enkel regeltje wijdt je daar niet aan…
Wat is nu precies je tegenargument ?

Hoezo slaat men compleet door met hun angstideeen dan ? Is deze angst niet enigszins gegrond door wat er de laatste jaren is gebeurd ? De wereld is gewoon niet meer hetzelfde als vroeger.
Ik zie het probleem mbt de privacy eerlijk gezegd ook niet.

Al zou het vliegen met deze bodyscan maar 1% veiliger worden, ik ben voor. Prefereer veiligheid boven privacy.

Leuke oplossing die je aandraagt, maar weinig realistisch. Net als dat we gaan zeggen: we willen het aantal verkeersslachtoffers terugdringen, dus we schaffen alle auto’s maar af…

Je hebt m.i. helemaal gelijk Dave. Ik begrijp de ophef hierover ook niet helemaal en ben net als jou van mening dat veiligheid boven privacy gaat.

De oorzaak van deze maatregelen moet men niet bij de vliegvelden o.i.d. zoeken lijkt me.

Als mensen het er uit principe niet mee eens zijn, dan ligt het probleem bij hun zelf. Wil je echt iets dan moet je soms je principes aan de kant schuiven.

Ik ben tegen een DNA-bank, en zelfs met het achterlaten van vingerafdrukken ben ik niet blij. Dat soort databases vind ik een inbreuk op de privacy, dat zegt iets over mij en maakt het mogelijk om me te traceren.

Een bodyscan, ach, die informatie kan niet in een andere context gebruikt en misbruikt worden. (Oude vieze mannetjes tel ik ff niet mee :wub:.) Ik vind in dat opzicht een bodyscan dan ook geen inbreuk op de privacy.

Jenny, je moet tegenwoordig je gelaatstrekken laten ombouwen om optisch niet meer herkend te worden :wink: Een redelijke opname van je gezicht voldoet. Onze privacy zijn we wat dat betreft al lang kwijt, maar het maar net welke vorm van privacy men er mee treft.

Ik vind foto’s en scans dus minder erg dan vingerafdrukken en DNA.

“Voel me op zo’n moment letterlijk uitgekleed, bekeken en gecriminaliseerd.” Of het nu gaat om een (preventief) fouilleren, bodyscan, detectiepoort, handscanner, visitatie e.d. Politici stellen zich daadkrachtig op maar creëren m.i. schijnveiligheid. Vind het naief gedacht dat met bodyscanners aanslagen worden voorkomen. 'Bodyscanners hadden poging tot aanslag niet kunnen voorkomen' - IT Pro - Nieuws - Tweakers

Het (staats)terrorisme probleem zit veel dieper en dit irriteert me nog het meest. Om het algemeen te houden: bepaalde mensen maken bepaalde mensen boos, actie-reactie etc. etc. Vervolgens heeft Jan met de Pet (ik bijv) er last van op de luchthaven als ik met m’n zuurverdiende centjes op m’n langverdiende vakantie wil. De bodyscanners zie ik in dat licht meer als de zoveelste symptoonbestrijding dan dat de ware bron wordt aangepakt.

Cheers!

1 like

Een metaaldetectiepoortje is nog tot daar aan toe. Met de X-ray voor de handbagage heb ik ook niet zoveel problemen. We moeten het ‘ze’ (mensen die kwaad willen) ook weer niet té makkelijk maken. De bodyscan gaat echter veel te ver en de redenen om deze apparaten in te zetten zijn ongegrond, zeker na wat op eerste Kerstdag gebeurde. De CIA heeft inmiddels publiekelijk toegegeven dat ze van te voren wisten wat die man wilde doen, maar ze hebben hem toch een visum gegeven om “te zien wat er zou gebeuren”. Ze hebben een vliegtuig vol passagiers en crewleden willen opofferen als een stelletje testkonijnen. En zodra bekend wordt dat er weer een terroristische aanslag is gepleegd verkoopt Amerika ‘hun’ bodyscans over de hele wereld met als opmerking “dat het moet voor de veiligheid, anders mag je niet meer naar de VS vliegen”. Een sterk stinkend politiek machtsspelletje waar enkel geld in het geding is.

En inderdaad zijn zulke voorzieningen enkel symptoombestrijding. Ik heb dan ook de volle sympathie voor Moslim-extremisten die de aanslagen plegen (lees goed: ik keur hun daden niet goed, maar ik heb er wel sympathie voor). Amerika loopt immers al jaren lang wereldheersertje te spelen: democratie wordt overal te pas en on te pas opgelegd en ondertussen azen ze met name op de olie in dat gebied. Ik zou er ook van walgen als een ander land de mijne zou binnenvallen om alles te hervormen, terwijl het gros van de eigen inwoners van de land geen idee heeft wat zich ook maar 1 meter buiten de landsgrenzen afspeelt. Ik ben er een paar maal geweest en toegeven: ik heb zelden zulke vriendelijke en geïnteresseerde mensen ontmoet, maar als het gaat om wereldkennis dan falen onberispelijk. Vandaar mijn opmerking dat Amerika boycotten een betere aanpak zou zijn voor luchtvaartterrorisme, hoe lastig dit ook is.

Ondertussen staat onze privacy constant op het spel: de CIA tapt zelfs in Europa telefoongesprekken af, al onze biometrische kenmerken staan straks in een gevaarlijk slecht beveiligde chip in ons paspoort, onze vingerafdrukken staan overal geregistreerd, op straat worden we opgenomen door camera’s met gezichtsherkenning, vrijwel heel de wereld kan mijn EPD inzien zonder dat ik er op voorhand kennis van hoef te weten, onze staat geeft bij reizen naar Amerika al onze persoonsgegevens zomaar aan een andere overheid, we moeten straks allemaal ons DNA laten vastleggen in databases, etc. Allemaal met de beste voornemens, maar ondertussen is het zo makkelijk om er misbruik van te maken. De gemiddelde ICT-student kan in een dag tijd een programma in elkaar knutselen om paspoortchips te kopiëren en veranderen. En waarom? Omdat een ander land het niet kan laten zich met andermans zaken te bemoeien en daarom de agressie van complete bevolkingsgroepen op de nek haalt. Sorry als ik niet aan die poppenkast mee wil doen, alleen dan sta ik straks voor het probleem dat ik geen paspoort meer kan halen, omdat onze regering doodleuk het angstspelletje meespeelt en Amerika als een puppy achtervolgt. Daarnaast bestaat nog het gevaar dat straks ons rechtssysteem veranderd van “onschuldig tot het tegendeel is bewezen” naar “we hebben iets van DNA-materiaal of vingerafdrukken gevonden, dus jij bent de schuldige tot we een aannemelijkere kandidaat hebben”.

Blegh!

1 like

Sorry ?!?!?!?!?!!?!?!?!?

Ik heb het enkele malen moeten lezen, maar het staat er echt… :confused:

Als mede forumbeheerder distantieer ik me dan ook volkomen van deze in mijn ogen onnozele opmerking. Verder proef ik veel rancune in je verhaal, wat overigens niets met het thema van dit topic te maken heeft.

Het gaat erom dat ze als individuen zich onderdrukt voelen (wat ik zeer goed begrijp) en dat ze zich geneigd voelen dit kenbaar te maken (wat ik ook begrijp). Uiteraard keur ik niet goed dat ze dit doen door middel van terroristische aanslagen, waarbij vele slachtoffers vallen. De hele cultuur erachter van mensen ronselen, brainwashen en opleiden tot zelfmoordterrorist keur ik uiteraard ook totaal niet goed.

Ik kan ook goed begrijpen dat men zich hiervoor probeert te beschermen, maar als de extremisten zich wederom slimmer bewijzen dan de overheden, proberen die meer en meer zaken door te voeren om ze te stoppen, wat tegelijkertijd ook de veiligheid en identiteit van onschuldige mensen in gevaar brengt. ID-fraude wordt met de dag gemakkelijker en daar zit het gevaar in. En daarnaast wat AxelFoley al onderstreepte: moeten we het maar gewoon vinden dat we bij voorbaat al als een soort criminelen worden behandeld, omwille van de symptoombestrijding.

De rancune gaat om het algemeen beleid van de vele Westerse overheden die momenteel de meest verregaande antiprivacymaatregelen invoeren, daar is de bodyscan een onderdeel van.

Bovenstaande mening staat uiteraard los van hoe ik mijn taken als forumbeheerder invul.

Nou ja, gelukkig dwingt niemand je om het vliegtuig te nemen en kan je altijd nog met de fiets, auto, bus of wellicht de boot op vakantie. Mogelijkheden voldoende !

Ikzelf heb er niets op tegen om door een body scan tegaan!Vraag me alleen af of dat dit niet schadelijk is(straling evt?)kan er iemand een antwoord op geven?g.s

Gelukkig dwingt niemand me om het vliegtuig te pakken naar de UK en USA. Pak wel het vliegtuig naar de legio andere bestemmingen in de wereld en ga het liefst daar verder per trein, bus, boot, benenwagen e.d. Er valt nog genoeg te ontdekken! Wellicht dat we op termijn niet meer om de bodyscanners heen kunnen, tegen die tijd heroverweeg ik m’n standpunt wel. Ben sowieso wel inschikkelijk hoor, maar dat wil niet zeggen dat ik alle maatregelen als zoete koek slik.

Cheers!