Nieuw Guinea / West Papua

Bron: Jakarta Post 19 nov. 2005

JAKARTA, 19 November 2005 - The government plays down the controversial study by Dutch historian Prof. Pieter Drooglever on 1969 vote in Papua, saying that his report was purely academic. “We view the report as an academic study which is no different from other studies on Papua,” Indonesian Ministry of Foreign Affairs spokesman Yuri Oktavian Thamrin said.

He said that the Dutch government, despite commissioning the study, apparently did not give much support to the idea that Indonesia had orchestrated the vote which saw Papua’s integration to Indonesia. “The Dutch government recognizes Papua as part of Indonesia. That’s why the substance of the study has no legal or political relevance to the facts,” Yuri said on Friday.

Professor Pieter Drooglever from the Institute of Netherlands History in his new book, Een Daad van Vrije Keuze (An Act of Free Choice), detailed how the Indonesian government rigged the vote by more than 1,000 Papuan tribal leaders who supposedly represented the territory’s population of 700,000. Meanwhile, Papuans supporting the movement for the separation of the province from Indonesia demanded on Thursday the United Nations review the controversial vote.

Meanwhile, Amris Hassan, a deputy of the House of Representatives Commission I on foreign affairs, said the government must be prepared to counter such a finding with solid arguments and to establish lobby groups to stop it from becoming an international issue. Such a finding was evidence that separatist movements in Papua were still up and running, Amris said.

“The fuss is no longer about the decolonization of Papua, but the referendum. And these separatists continue to spread the issue through the United Nations, foreign organizations and churches. We should be careful because we cannot stop them,” he said. The Indonesian Democratic Party of Struggle (PDI-P) legislator emphasized that quick and effective lobbying should begin at the UN and in influential countries to keep the issue from blowing up.

Fadel Al Hamid, the secretary of the Papua Tribal Council, a non-governmental organization, which has often acted to oppose the government, said that the new finding should open the way for a resumption of dialogue between the central government and the Papuan people.

“The Indonesian government has always said that the integration of Papua into the Indonesian territory is final, but (some) Papuan people think there was manipulation in the vote that led to the integration. The emergence of a third party with a new scientific finding, should provide a bridge for the two opposing camps,” he told The Jakarta Post on Friday.

He added that the Dutch government could also become a mediator for talks between the Indonesian government and the Papuan people.

**Ja… het is weer “aktueel” de Papua kwestie.
**Een paar dagen geleden zag ik ook een docudrama op de Indonesische tv.
En ook door de zgn academische studie van dhr drooglever betaald door de Nld regering.
Ik vraag me af wat de bedoelingen zijn van de Haagse geldschieters.
Is het voor historisch onderzoek , of de Papuas valse hoop geven of iets anders .? We zullen afwachten.
Ik zie alleen maar de (hoopvolle) gezichten van die Papuas op the TV.
Worden ze met de bekende dode mus blij gemaakt ?

Wat is er toch eigenlijk gebeurd met de zgn Act of Free Choise ?
Wat kunnen b.v de Indische mensen vertellen over hun "laatste " toevluchtsoord. ?

Ya ik heb gemengde gevoelens als ik weer iets leest over (west) Papua of Irian.
Want Papua berteken ook slaaf (slaven uit het Tidorees) en Irian kan ook een afkorting zijn van : Ikut Republik Indonesia Anti Nederland.

Daarom zeg ik ook met gemengde gevoelens gekeken .
Want wat voor nut heeft dat om die paar Papuas in de ballingschap met een dooie mus te verlekkeren ?

Nu kan men ook zien( en discussieren) welke rol nederland toen heeft gespeeld , hoe ze de One man one vote principe willen toepassen en welke gevolgen dat geeft…Uiteraard gezien de omstandigheden op dat moment is het zacht gezegd lachwekkend.En hoe hebben de indonesiers het gedaan
Den Haag heeft de Papuas(ik bedoelde hier de ballingen in nld , want de oorspronkelijke bewoners van Irian Barat zijn voor mij indonesiers) ,bepaalde zaken beloofd en daarna ook ze verraden en overgeleverd aan Indonesia.
Dezelfde verhaal zoals bij de Ambonezen .Maar het is inherent aan een decolonisatieproces.
Ik ben benieuwd wat de ooggetuigen van die tijd dat hebben gezien en ervaren , in het bijzonder de rol van de indische gemeenschap die naar West irian zijn uitgeweken.
O.A. staat ook beschreven van de Deta jongens/meisjes te lezen bij de site van onze vriend londoh.
Dit stuk moet je ook als een diskussiestuk zien , dat men het uit diverse invalshoek gaan bekijken.
Vanuit de officiele hoek , regeringen , de politiek , de slachttoffers , de actieve spelers , ooggetuigen etc.
Want als je alleen de “academische studie” vd hr drooglever als uitgangspunt gaat nemen en al bevooroordeeld ben (de indonesiers zijn fout , of de nederlanders zijn fout ) hoeft je niet meer verder te gaan discussieren en is de discussie al bijvoorbaat dood.
En dan kan je de academische studie gewoon als weggegooid van geld en tijd gaan beschouwen. Heeft geen nut .

Mocht het zo zijn dan heb ik wel een mening : Alleen maar Natrappen lang na de speeltijd.
Immers het is al lang een gepasseerd station…of niet?!

President Susilo Bambang Yudhoyono heeft Coördinerende Minister voor welzijn Aburizal Bakrie en Minister van binnenlandse zaken Muhammed Mar’ruf opgedragen om voedsel en medicijnen naar regentaat Yahokimo in Papua te verzenden, waar naar verluidt 55 mensen zijn verhongerd.De presidentiële woordvoerder Andi Mallarangeng zei op vrijdag dat de opdracht was uitgegeven door de president na het zien van een reportage over de situatie op televisie donderdagavond.

De president droeg Ma’ruf ook op om te weten te komen wat er in Yahokimo is gebeurd, waarom het gebeurde en de maatregelen die moeten worden getroffen om de situatie te verbeteren. De president heeft Aburizal gevraagd persoonlijk naar Papua te vliegen om zeker te zijn dat medicijnen en voedsel terecht komt bij de mensen die het werkelijk nodig hebben.De President droeg ook alle regionale overheidsbureaus op om directe maatregelen te nemen om de situatie onder controle te krijgen.

(Bron: The Jakarta Post.)

Toevallig net vanmiddag een snelle vertaling gemaakt van een bericht uit het :Kompas"

In de Indonesische media verschenen er vandaag berichten over een grote hongersnood in het district Yahokimo (Jayawijaya)

Sinds 11 november zijn hier 55 mensen overleden. Het district telt 200.000 inwoners waarvan er 15.000 met de hongersdood bedreigd worden.

Door onvoorziene omstandigheden kon de ubi niet op tijd geplant worden en daarom is de oogst te laat, met alle nare gevolgen van dien. Normaal eten de mensen daar “kelapa hutan” doch door seizoensverandering waren deze er dit jaar niet. De bewoners hadden niets geplant om dit gemis op te vangen. Normaal gesproken hoeven zij voor hun eten niets anders te doen dan dit uit het bos te halen. Ze bleven gewoon wachten totdat de “kelapa hutan” weer verscheen. In het moeilijk bereikbare gebied zijn er ook geen markten waar voedsel gekocht kan worden. De regering heeft inmiddels rijst, medicijnen en medische hulp gestuurd. De gezondheidstoestand van veel mensen is slecht. TBC en andere infecties van de longwegen, dysenterie en malaria teisteren het gebied. In het gebied zijn geen medische hulpposten.

PS Ik heb even een snelle vertaling gemaakt, ik weet alleen niet wat de vertaling van “kelapa hutan” is, ja bosklapper of wilde klapper, maar of dat een Nederlands woord is, is mij niet bekend.

Van Kabar Irian:

Antara
Dec 09 21:05
Govt Sending Food to Famine-Stricken Yakuhimo District in Papua

Jakarta (Antara News)- The government on Friday evening sent food supplies
to the famine-stricken district of Yakuhimo in Papua where about 55
residents had reportedly starved to death.

“We are sending food to help the famine victims. The Coordinating Minister
for People’s Welfare will also leave for Papua (at 21 p.m),” the
minister’s spokesman, Rizal Malarangeng, said here Friday evening.

The relief assistance would be flown by a Hercules airplane from Halim
Perdanakusuma airport. It consists of 5,000 packs of instant noodles,
2,000 cans of tinned sardines, 2,000 bottles of soy sauce, 2,000 bottles
of chili sauce, 250 bottles of cooking oil, 5,000 sheets of blankets and
2.5 tons of baby food.

Malarangeng also said four medical workers would be sent from Merauke, one
ton of rice from Asmat district, eight tons of rice from Papua, and three
tons of cassava would also be sent to the famine affected district of
Yakuhimo.

It was reported that 55 residents in the district had starved to death due
shortage of food and 112 others were in critical condition by starvation.

“This is according to reports from missionaries. We have to check these
reeports again. But we will face difficult geographic conditions to reach
the district,” he said.

Yakuhimo, which consists of three sub-districts and 90 rural villages, has
a population of 142,000.

About 50,000 residents now staying in 17 locations are near starvation due
to drought that caused them to delay their crop harvests.

Australian Broadcasting Corporation (ABC)
09 Dec 2005
Indonesia rushes food supplies to Papua province

Emergency food and medical supplies are being rushed to the Indonesian
province of Papua after revelations that at least 55 people there have
starved to death.

President Susilo Bambang Yudhoyono is demanding answers on how the tragedy
could have happened.

Our correspondent in Jakarta, Peter Cave, says the deaths occurred in
Yahukimo, which lies in the centre of Papua, formerly know as Irian Jaya.

Social Welfare Minister Bakrie has been despatched to oversee the
provision of emergency food and medical aid, being ferried into the remote
region by helicopter from Jayapura.

A spokesman for the World Food Program in Jakarta says it stands ready to
assist if requested to do so.

President Yudhoyono has ordered his internal affairs minister to
investigate how the deaths were allowed to happen and to ensure that other
regions of Papua are not at risk.

He says if the deaths have been caused by officials neglecting their duty
then that is unforgivable.

The minister deplored the slow of implementation of efforts to anticipate

Antara
Dec 09 17:31
House Speaker Blames Death of Famine Victims on Their Leaders

Jakarta (Antara News)- House Speaker Agung Laksono has said that the death
of about 50 famine victims in Yahokimo, Papua province, is caused by
negligence of their leaders.

"In my capacity as House speaker, I here with express my disappointment
over the death of over 50 famine victims because of negligence of their
leaders," Agung Laksono told reporters at the Parliamentary building here
on Friday.

The House Speaker said that the Ministry of Social Affairs must take
immediate actions under the coordination of the Coordinating Minister for
People's Welfare to help overcome the famine problem in the Papua
province.

He said that if natural disasters such as floods affected the people, it
would be understandable. But if what happened was famine, then it
indicated that there were mistakes in the government's infrastructures so
that the incident was taking place undetected.

Agung suggested that the government should improve the existing
infrastructural facilities to open isolations of villagers in remote areas
so that they would no longer experience protracted shortage of food.

A total of 58 people starved to death in Yahokimo district which has a
population of 55,000 because of shortage of tuber stock as a result of
delays in the planting of the crops.

These villages are only accessible so far by airplanes.

In the meantime, Social Affairs Minister Bachtiar Chamsah said five tons
of rice had been sent to Yahokimo to help famine victims.

"Eight more tons of rice will be despatched soon," the minister said.

The Social Affairs Ministry was also planning to send instant noodles and
sweet potatoes to Timika, a transit area before the food is distributed to
Yahokimo, he said.

Chamsah said his ministry had a stock of 50 tons of rice in every province
in the country to help victims of disasters such as famine. He expressed
surprise that the local government had been too slow to help the victims
of the food shortage.

He said the Papua food shortage was not due to drought but to too much
rain which had caused sweet potatoes, the main staple food of the Papua
people, to rot in the ground.

Gisteren stonden er twee leuke artikeltjes over Timika in dagblad het Kompas. Er is op het ogenblik erg veel publiciteit m.b.t. tot Papua, die hongersnood heeft een hoop los gemaakt. Dit staat echter alleen in de kranten en zie je op TV. De hoge heren in Jakarta trekken zich toch nergens van aan behalve hun eigen bankrekening en portemonnaie.

Eigenlijk is het grootste gedeelte van Oost Indonesia straatarm, zonder infrastructuur, elektra, telefoon enz. Zelfs op Java komen er zulke gebieden voor. Hier vlakbij in de kabupaten Kulon Progo (Yogyakarta) heerst er bijvoorbeeld nog malaria en ook op Java sterven er dagelijks kinderen van de honger, deman berdarah (knokkelkoorts) en polio.

In Timika, de hoofdstad van de kabupaten Mimika heb je de Jalan Bougenvile en Gorong-gorong, daar zitten de handelaren die stofgoud opkopen. Deze straten worden de “Jalan Mas” genoemd. Er zijn een 50-tal kiosken, waar de mensen elke dag stofgoud komen verkopen. Dit stofgoud wordt uit de Kapur rivier nabij Timika gehaald. In deze rivier wordt sinds vele jaren een groot gedeelte van het afval, modder en zand van de goudmijn van PT Freeport Indonesia te Tembagapura geloosd. Honderden bewoners van Timika zoeken in deze rivier naar goud. De opbrengst is gemiddeld 2 a 3 gram per persoon, maar er zijn er ook die veel geluk hebben en 10-tallen grammen uit het water halen. Het stofgoud brengt 100.000 Rp. per gram op. Er zijn veel immigranten van andere eilanden die zich met deze goudzoekerij bezig houden, maar Papua’s vormen de meerderheid, het is zwaar en hard werk. Echter het vele geld dat hiermee verdiend wordt over de balk gesmeten aan drank en in de vele bordelen.

Er wordt op de Jalan Mas per dag minimaal 2 kilo stofgoud ingekocht voor honderden miljoenen Rupiah. De hoogtijdagen zijn in het weekeinde, zaterdag en zondag. Het goud gaat van Timika naar Makassar en plaatsen op Java, waar het tot sierraden verwerkt wordt, slechts een klein gedeelte van deze sierraden komt terug naar Timika om verkocht te worden

Het zoeken van het goud gebeurt op zeer eenvoudige wijze, gewoon met een wadjan. Het goud is van een hoge kwaliteit, het wordt gevonden vermengd met zand, ijzer en koper, maar dat is eenvoudig te zuiveren…

Afgelopen week was er een Papua die voor een bedrag van 70 miljoen Rupiah aan goud verkocht. Hij nam niet het gehele bedrag ineens op, slechts 45 miljoen, de dag erop kwam hij weer 5 miljoen halen, de 45 miljoen had hij al opgemaakt met vrienden aan drank, hoeren, hotels en autohuur. Papua’s kunnen niet met geld omgaan. Met het verdiende geld wordt er vaak drank gekocht en bordeelbezoek afgelegd. Je ziet ze totaal dronken op het trottoir slapen tot ver in de ochtend. Als het geld verdiende geld op is gaan ze weer naar huis, aldus een van de goudhandelaren op Jalan Emas.

Bron: Kompas 5 januari 2006

Vanua,
Wij willen in februari 2014 naar Irian jaya gaan, kan jij mij informatie bezorgen? Ik heb je gevonden op het wereldwijzer reisvorum. Je mag mij mailen op
luc-goovaerts@pandora.be
Alvast bedankt.

Vanua is niet meer actief op dit forum.

Ik zou het leuk vinden als je je ervaringen over een paar maanden zou posten. Ik wil zomer 2014 naar West-Papua.

Hallo,

Ook wij willen in 2015 naar Papua NG toe en tot nu toe kan ik maar moeilijk informatie vinden over
mensen die daar zijn gaan backpacken.
Ik heb dus geen idee wat zo’n reis gaat kosten.
Wij willen graag diverse plekken bezoek maar de tours die worden aangeboden vind ik toch erg prijzig,
dat moet toch goedkoper kunnen en dit zeg ik niet omdat ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten
maar wij houden ervan om zelf met bv locals mee te gaan. Jij gaat de volgende maand en ik denk dat je wrschl. een
hoop mensen een plezier zou kunnen doen als je bij thuiskomst informatie zou willen doorgeven en dan ook
wat de kosten zijn voor het reizeen, het bezoeken van plekken en de kosten voor een hotel/guesthost/BB/lodges ect.
Ook wat prijzen wat betreft trips die je ergens boekt.
Je doet ons een hoop plezier ermee.

Groetjes
Annelies

ik raad je aan om zondag as naar de Reismarkt te Brugge te komen. ik vertegenwoordig Papoea. heb een zeer uitgebreid verslag van de reis. “budget” reizen door Papua. indien je niets boekt verlies je heel veel tijd. Geen tourism office en locals aanspreken. zie www. the-perfect-trip. reismee. nl

Via Wereldwijzer app

reiservaring van Papoea te lezen op www.the-perfect-trip. reismee. nl of welkom op de Reismarkt as zondag te Brugge

Via Wereldwijzer app

Tegenwoordig heb je in PNG een nieuwe vliegtuigmaatschappij die 4/week vliegt tussen Vanimo-Wewak-Lae en Port Moresby…naam Travel Air. Hebben een kantoor aan landingsbaan in Vanimo. Kan een concurrent worden voor Air Niguini en PNG Airlines. Aanrader is Muschu Island. Slaapplaats un Wewak : Eden Garden transit inn hostel, in buurt van wewak boutique hotel. Wewak backpackers is af te raden. Sepik is duur. Probeer uit Wewak een bus te vinden naar Pagwi indien je upper sepik wil doen. Probeer in Pagwi te onderhandelen met een local. Er is niets van touroperators in PNG. PNG is nog moeilijker te bereizen dan Papua. Met de boot van Vanimo naar Aitape is 150000 kina, bus Aitape-Wewak 50 kina. Morobe show is een aanrader, minder bekend dan Goroka show.
Hopelijk zijn jullie hier iets mee. Lokale bevolking is zeer behulpzaam
Groetjes David

Via Wereldwijzer app

zeer goede website ivm reserveren tickets in Indonesië incl Papua is www.ticketindonesia.info ticket Jakarta-Jayapura is ong €120, Jayapura - Wamena tussen de 40-60€. we deden een 7daagse naar de korowai en betaalden €600pp, is veel geld, maar goedkoper vinden is bijna een utopie en is “een peulschil” vergeleken met de georganiseerde tours. vooral de fuel voor de boot is de grootste kost. 3daagse Baliem trekking (zuidelijke) kost rond de 200€. goed adres in Wamena om te overnachten is Rainbow hotel in Jalan Irian 26. in Dekai is er maar 1 hotel . indien je naar Biak vliegt, doorreizen naar Bosnik, is leuk dorpje

Via Wereldwijzer app

Hoi Matthias,
Ik heb een vrij uitgebreide info over reizen in Papua gepost onder “zelfstandig reizen door Papua”. Verslag is terug te vinden op www.the-perfect-trip.reismee.nl
Moest je info willen kan je me steeds contacteren.
Alvast veel plezier…
Groeten david

• Updated - - -

Hoi Worldfly,

Ik hoop dat je flink genoten hebt!
Hartelijk dank voor deze informatie, daar hebben we wat aan.
Groetjes
Annelies