Nieuw concept reisgids

Mijn vriendin en ik hebben een nieuw concept voor een reisgids voor rondreizen ontwikkeld.
Het ondernemersplan is al klaar (de organisatie, financiën, marketing, etc), maar wij zoeken nog een vijftal geschikte landen om mee te starten.

Van welk land willen jullie over een aantal maanden onze reisgids in handen hebben?
Brand maar los!! :wereld:

IK ben zeer benieuwd! Wij willen volgend jaar naar Birma… Idee???

Myanmar (niet Birma!!!) is een prachtig land, maar aangezien daar niet veel markt voor is lijkt het me geen ideale start voor een nieuwe reisgids.

Ik zou beginnen met landen die veel reizigers trekken, als Thailand, Zuid-Afrika en Indonesie. Misschien nog de VS en iets in midden/zuid-Amerika? (Peru?)

Aan de ene kant heb je gelijk, waar minder mensen naartoe gaan is minder belangstelling voor, maar aan de andere kant een goede reisgids over een minder bezochte bestemming kan op meer pers rekenen, een waarschijnlijk goede afname door de bibliotheken en w.s. een prominente plaats in de reisboekhandel. En die ene gids die er dan over dat land is zal natuurlijk ook eerder aangeschaft worden.

Gelukkig is er over Myanmar wel literatuur, enkele reisboeken en de LP.

Ik ben benieuwd waar de keuze van deze auteurs op zal vallen.

Mijn interesse hebben jullie, ik schrijf al reisgidsen sinds mijn 18e. Welke landen jullie kiezen is afhankelijk van je doelgroep. Mijn eerste keuzen zouden zijn: de onbekende regio’s van Italie, de kleine eilanden van Griekenland en de onbekendere streken van Scandinavie. Dit omdat er een grote markt is, maar een gebrek goede reisgidsen naar deze gebieden.

Je kunt ook denken aan specials: de overwinteringsreisgids e.d.

Zelf zijn we op dit moment aan het studeren op een online reisgids die ook geprint kan worden. Neem gerust persoonlijk contact op via [EMAIL=“info@vakantiewijzers.nl”]info@vakantiewijzers.nl

Thanks voor jullie enthousiaste reacties! Het wordt een reisgids nadrukkelijk voor de rondreiziger. Daarom is het dus belangrijk dat het landen zijn die afwisselend zijn (aantrekkelijk om rond te reizen). We kiezen voor landen (en niet regio’s), omdat we het juist een uitdaging vinden de afwisselendheid en diversiteit van één land te belichten en in 1 boek te willen vatten.
Daarbij kwamen we zelf uit op de landen die Jenny aan gaf.

We zitten inderdaad op het punt te besluiten ons te richten op landen waar een gebrek is aan reisgidsen, of ons te richten op landen waar veel mensen naartoe gaan. Maar dat is natuurlijk altijd een keuze waar iedereen tegenaan loopt bij het verkopen van producten.

Suriname
Noorwegen
Thailand
kroatie
zuid-afrika

Zaten we zelf aan te denken :wink:

Zijn jullie ook zelf in die landen geweest?
Ik zou toch de voorkeur geven aan een gids die geschreven is die ter plaatse is geweest en zelf insider’s tips kan geven…

Hallo allemaal!

Wij hebben ons plan nu bijna rond, het ziet er naar uit dat we volgend jaar gewoon mogen beginnen! Echt heel erg gaaf. Het enige wat we nu nog moeten doen is een heel kort marktonderzoekje. Misschien is het voor jullie ook wel leuk om deze in te vullen. Ik was hier immers 2 maanden geleden ook al voor advies.

Enquête + Vragenlijst + Onderzoek + Panel = thesistools.com

Het zijn maar 10 vragen, dus je kunt in 1 of 2 minuten klaar zijn! Daar zijn we dan enorm mee geholpen. We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de vorderingen!!

Nu je er toch weer bent, zie mijn vraag boven: zijn jullie zelf in die landen geweest? Lijkt mij essentieel voor het schrijven van een gids…

Niet in alle landen, nee

Haha, maar dat maakt dan ook deel uit van het vernieuwde concept! :zon02:

Bij deze je enquête ingevuld. Succes ermee!

Ik heb de enquete ingevuld, maar ik vond het niet zo’n goede enquete. Teveel ‘ja’ en ‘nee’ vragen, terwijl ik soms liever ‘soms’ of ‘vaak’ zou antwoorden. Bovendien miste ik het nadrukkelijke onderscheid voor een reisgids voor thuis of een reisgids voor onderweg. Ik stel daar nl totaal verschillende eisen aan!

En nieuw concept of niet: ik denk dat je gedegen fieldwork moet doen ter plekke voordat je een gids uitgeeft, of je moet op z’n minst iemand in dienst nemen die dat heeft. Op een samenvatting van internet (met veel onzin) of op een samenvatting van de LP zit niemand te wachten! Zorg tevens voor gedegen foto materiaal, anders wordt het al snel amateuristisch.

Thanks! Dat zijn er alvast weer twee… :wink:
Ik zal me maar niet te druk maken om onze strategie Jenny, wij hebben alles onder controle wat dat betreft :dag:

Aan arrogantie geen gebrek…

Argentinië,
Zo ontzettend groot en divers, lijkt me een uitdaging!
Ook wordt het steeds populairder dus denk dat er veel vraag naar is.
Het is moeilijk om in zo’n groot land de route te bepalen als je er nog nooit geweest bent, een reisgids als die van jullie lijkt me interessant en van toegevoegde waarde.

Succes

Nou… je strategie kan best op orde zijn, maar ik verwacht van een reisgids toch wel dat de schrijver daadwerkelijk op de plaats is geweest. Sterker nog, als ik er achter kom dat een schrijver de plaats nog nooit heeft bezocht, dan voel ik me zelfs een beetje belazerd.

Als je informatie komt uit andere gidsen, van internet en andere reizigers dan is het misschien vernieuwend, maar die informatie kan ik zelf ook vinden. Het is juist zo mooi als in een gids een tip of informatie staat die ik ergens anders niet kan vinden.

Ik kan me voorstellen dat je op deze manier te werk gaat, maar dan als eerste ruwe versie waarmee je zelf vervolgens op pad gaat, ter plaatse. Om a) de info te checken op correctheid en b) te kijken of er nog iets aan toegevoegd kan worden.

En heb je zelf geen tijd voor die field research,

dan moet je me maar even mailen… :vak02: