Ik ga Maart aanstaande voor 1 a 2 jaar naar Londen bij m’n vriend verblijven en wil ,als ervaring daar gaan werken.
Echter mijn vraag is: Als ik niet ga emigreren, heb ik dan wel recht op de Engelse Zorgstelsel?
Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
Nou das een goede vraag maar als je werkt moet je zowiezo voor je zorg betalen niet onwijs veel maar wel een bedrag.
En ik denk dat je wel gecoverd bent omdat je dan hier tijdelijk woont. Maar goed hoe moet ik mij dat voor stellen, betaal je wel tax enz?
Das een lastige vraag. Normaal gesproken zorgt de NHS voor iedereen in de U.K. dus je zal niet snel aan je lot overgelaten worden.
Mijn vraag voor jouw is, hoe groot is de kans dat je terug komt? Als je namelijk uitschrijft in Nederland houd geloof ik ook je pensioen opbouw op dus stel dat je zeker bent dat je nog terug komt is het een goed idee om je ergens ingeschreven te laten staan. Anders is het misschien een goed idee om gewoon permanent over te verhuizen en dan is dit probleem ook niet zo groot
In beide gevallen hoop ik dat je een top tijd te gemoet gaat en als je bang bent dat je zo verweg van familie bent bedenk dat dat Engeland maar een uurtje vliegen is dus men kan best langs komen als er maar een wil is
Hoi,
Als je werkt, wordt een bedrag van je loon afgehouden voor NHS. Je vraag een social security nummer aan in de daarvoor bestemde kantoren (Jobs and Benefits) en je schrijft je met dit nummer in bij een GP (huisartsenpraktijk). Je ontvangt dan een medical card, en dit betekent gratis medische zorg en medicatie.
Groetjes,