New York openbaar vervoer tips

New York openbaar vervoer tips

[ul]
[li]Metro
[/li]Hier vind je een kaart van het metrostelsel in New York
[li]Bus
[/li]Hier vind je kaarten van de stadsbussen in New York.
[li]Taxi
[/li]Een taxi heeft als start prijs $2.50, en kost je $0.40 voor elk volgende eenheid. Wat een eenheid is hangt af van een aantal factoren (onder andere snelheid). Wil je het precies weten? Kijk dan hier
[/ul]

Hieronder vind je tips van reizigers over openbaar vervoer in New York. Heb je zelf een goede tip over het openbaar vervoer in New York? Plaats 'm hieronder!

.

Voor korte afstanden is er eigenlijk geen betere manier om New York te verkennen dan te voet. In New York zijn de voetpadenbreed en goed onderhouden. Voor iets langere afstanden kan je best gebruik maken van de subway (metro). De metro van New York is snel, goedkoop, heeft airconditioning en is tegenwoordig veel veiliger dan vroeger. Er zijn 24 routes, die langs 400 stations lopen in Manhattan, the Bronx, Brooklyn en Queens. Voor Staten Island moet je de MTA Staten Island Railway nemen. Ook het busnetwerk is erg uitgebreid. Voor zowel de subway als de bus kan je een MetroCard kopen. MetroCards bestaan in verschillende formules. Bussen kan je ook gewoon met kleingeld betalen, maar voor de subway heb je een MetroCard nodig.

1 like

DE site voor het openbare vervoer in New York is:

Hier is alle informatie te vinden over de subway en de bussen, als ook over de indivuele lijnen en soorten tickets.
Ook een tripplanner is op deze site te vinden.

De beste tip die ik kan geven is om (gratis!) de ferry naar Staten Islandte pakken. Echt ideaal als je het Vrijheidsbeeld en Ellis Island van dichtbij wil zien. De excursies naar deze attracties zijn behoorlijk prijzig en, met alle respect, het Vrijheidsbeeld is écht heel klein. Het tochtje op de ferry is echter superleuk en als je eenmaal op Staten Island bent, neem je gewoon de volgende ferry terug naar Manhattan en kun je genieten van de schitterende skyline.

1 like

For de “first time users” of the NYC subway:

The Idiot’s Guide to the Subway:

Het beste is om een weekkaartje voor de Metro te kopen. De rest kan je per voet doen! Zoek wel in Nederland alvast een reisgidsje op met een metrokaart erin. Geloof me, die ga je hard nodig hebben. Ze verkopen ze daar ook wel in straat-standjes, maar natuurlijk voor een hogere prijs dan dat je ze hier in een boekje hebt.

ik heb niet echt een tip voor wat wel maar die 1 ding NOOIT!!
met een klein busje met een paar andere personen het is goedkoper dan taxi maar de rede merk je vanzelf, onze chauffuer stapte midde op de highway uit en sloeg zo een andere auto verrot spiegels lampen eraf krassen met zn sleutels terwijl er autos rond ons heen reden op de snelweg wij in het busje de mensen achter ons in het busje huilen schreeuwen…
toen riep de gene voor ons WELCOME to new york…
dus ga NOOIT met een busje

Met een krediet- of bankkaart kun je in elk metrostation een kaart kopen voor de ondergrondse. Een week lang reizen is $29 en die week gaat in de eerste keer dat je 'm gebruikt. Gewoon de aanwijzingen volgen op het schermpje.

Veiligste en goedkoopste manier.

Ik ben afgelopen 2x met een busje geweest en geen problemen gehad. Alles ging vrij snel. We werden op tijd opgehaald en bij de goede terminal afgezet. Het is denk ik maar net welke chauffeur je treft…

idd de metro is superhandig. zodra je op het vliegveld komt, spreekt dit voor zich. anders kan het informatiepunt je verder helpen. wij hebben een weekkaart gekocht, eerst over getwijfeld, maar te voet is new york toch best groot en je hopt snel even de metro in, snel al 3x per dag, ook al zijn het maar kleine stukjes. zijn onbeperkte kaart is dan het handigste. 's avonds even opletten in de metro qua mensen om je heen.