Iedereen die in het buitenland verblijft heeft het vorige maand wel meegekregen: Balkenende en Bos waren het oneens en hebben het kabinet laten vallen. We krijgen dus vroegtijdig verkiezingen: 9 juni.
Voor de nationale verkiezingen is het mogelijk om als Nederlander in het buitenland te stemmen. De voorwaarde is wel dat je uit de Gemeentelijke BasisAdministratie moet zijn uitgeschreven, wat degenen met een tijdelijk visum (zoals WHP) natuurlijk niet hebben gedaan. Als je dit al wel hebt gedaan, kun je je inschrijven bij de gemeente Den Haag (linkje).
Deze inschrijving moet voor 27 april binnen zijn. Mijn vermoeden is dat men dan pas gaat beginnen met stembiljetten drukken. Voor degenen die dus niet kunnen registreren als Nederlander in het buitenland, moeten dus het stembiljet van thuis laten opsturen, iemand machtigen en terugsturen naar Nederland. Gezien mijn ervaringen met de post tussen de landen, heb ik ernstige twijfels of dit in tijd haalbaar is.
Inmiddels heb ik dit vraagstuk voorgelegd bij de helpdesk van de Nederlandse ambassade in Ottawa, hiervan houd ik jullie uiteraard op de hoogte.
Iemand hier al ervaringen mee (bijvoorbeeld tijdens de EU-verkiezingen)?