Napels of Bari - en - Palermo of Catania

Ik wil graag een trip doen in Zuid-Italië, inclusief Sicilië.

Welke luchthaven is aantrekkelijker om de reis te beginnen: Napels of Bari?
En welke om te eindigen: Palermo of Catania?

(Optioneel is de route omdraaien en dus beginnen op Sicilië)
Johan

jammer nog geen reacties.ben zelf nog niet zo zuidelijk geweest.staat wel op de planning.zou ook graag wat tips lezen.ben jij johan al wat verder met je plannen?

Ben weliswaar op Sicilië geweest maar dan gevlogen op Catania, vandaar uit kun je eenvoudig naar het bekende plaatsje Taormina. Die kant van Sicilië is zeer de moeite waard, maar helaas niet aan de kant van Palermo geweest wat ook erg mooi moet zijn. Kan dus niet goed vergelijken.

Kan je wel adviseren om contact op te nemen met lokale gidsen, omdat zij ter plekke wonen en ze je als beste kunnen adviseren.
Je vindt hen via de website van TravelMoodz.com, die reizigers rechtstreeks verbindt met lokale gidsen wereldwijd. Via de volgende links kom je rechtstreeks in contact met twee lokale gidsen in de omgeving van Napels. Je kunt ze benaderen en vrijblijvend om advies vragen:

http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/fabio-comella/tours-en-excursies#tabs
http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/emiliano-tufano

En een link naar een lokale gids op Sicilië:

http://www.travelmoodz.com/nl/reisprofessional/marcello-baglioni/tours-en-excursies#tabs

Succes en veel plezier met alle voorbereidingen.

Fijne plannen !

Palermo of Catania ?
Tja … hangt er van af hoeveel tijd je voor Sicilië wil uittrekken.
En waar je belangstelling zoal naar uitgaat. Cultuur, natuur, ‘dolce far niente’, … ?
Wil je op één locatie blijven of een rondreis maken ?
Hoe wil je het eiland verkennen ? Met een huurwagen ?

Wat meer info maakt beantwoorden van vragen wat makkelijker.

't Gaat om een rondreis in de herfst.
Voorlopig neig ik naar starten in Palerma vanwege een bezoek aan Pompeï (ben ik 25 jaar geleden geweest, maar mijn parter nog niet).
En eindige in Catania omdat het rustige lijkt dan Palermo.
Maar kosten van autohuur kan ook beslissend zijn.

Johan

Is me niet duidelijk wat je hiermee bedoelt, Johan. De Vesuvius en Pompeï liggen bij Napels.
Tussen Napels en zowel Palermo als Catania op Sicilië gaan er rechtstreekse vluchten.

Foutje.
Ik bedoelde de route: Napels - Catania, in 14 dagen, heb al voorbeeldroutes gevonden.

Johan

Ik zou zeker voor Palermo kiezen. De oostkust van Sicilië is voor mij persoonlijk veel te druk. Taormina is leuk hoor, daar niet van, maar zo over-toeristisch.
De streeks rond Palermo - en beter nog Trapani - is nog veel authentieker. Wij hebben in september 2013 de westelijke helft van Sicilië gedaan. Geland op Palermo, de hele westkust bezocht en een stuk van het zuiden (tot in Agrigento), dan noordelijk via Piazza Armerina naar Cefalù en het Nationaal Park Madonie. Was een schitterende vakantie!
In 2006 hebben we de oostelijke helft bezocht. We zijn toen vertrokken met de huurwagen in Calabria (eerst een week in Calabria rondgetoerd) tot helemaal in het zuiden van Italië waar we de ferry hebben genomen naar Messina. Toen hebben we in Taormina verbleven en hebben we oostkust verkend (Siracusa, Ortigia, Noto). Was mooi, maar de westelijke helft vond ik toch meer hebben.

1 like

Even terugkoppeling, net terug van een perfecte rondreis door Zuid-Italië.

Met Transavia gevlogen op Catania en terug vanaf Napel. Vanwege de gunstige vliegtijden. Daarnaast de goedkope vliegdagen uitgezocht emn vroeg geboekt.

Prachtig weer in november, veel zon, heerlijke temperaturen. Wel op tijd opstaan en voor het donker bij de slaapadresjes want de dagen zijn kort.

Overal rustig, zelfs in Pompeii. Ben daar in 1991 in juli geweest, maar in de zomerhitte kun je je moeilijk concentreren en is het veel te druk. Nu uitgebreid de hele dag alle interessante sites bekeken en vooraf goed ingelezen.

Aanraders: Villa Romana del Casala in centraal Sicilië, Paestum voor de tempels en Matera.
Bij Matera kun je prima zelfstandig naar het belvedere aan de overkant van de kloof rijden, via de SS7 afslag chiese rupestri nemen, en hiken naar Sassi (kerk)grotten. Het beste zicht op Matera in de ochtend. 's Middag door het oude centrum zelf alles op loopafstand van ons appartementje.

Alleen de Etna was niet te beklimmen, maar wel zeer fraai met een laag verse sneeuw door de regen van eind oktober. Voor de Etna moet je dus in een ander seizoen zijn.

Johan

      • Updated - - -

Aanvullend: op Tripadvisor.com zijn topics met afraders wat autohuur betreft, maar ik heb geen probleem gehad met Sicily by Car / AutoEurope.

leuk om te lezen dat het zo een goede vakantie is geweest!

Leuk om te lezen en ik treed je helemaal bij wat Sicily by Car betreft. Na alles wat ik erover gelezen had, had ik er echt een hard hoofd in maar ook wij hebben geen enkel probleem gehad … wel gehuurd via Sunny Cars.