Het uitzicht in Santagio Bernabeu…loopt Zidane daar?
Opmerking! Hier boven hoort een foto te staan. Sommigen zien deze niet, ik probeer het probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Wil je foto’s zien, kijk op m’n weblog over spaans leren en mijn jaar in Spanje.
Na al dat Spaans leren in Salamanca tijdens mijn ‘jaartje Spanje’, vond ik het weer eens tijd worden om wat te proeven van de Spaanse cultuur. Deze keer niet in de vorm van tapas of een bezoek aan een museum. Nee, de tijd was rijp voor wat vermaak in de vorm van voetbal. Afgelopen zondag bezocht ik niet een wedstrijd van Union Deportivo Salamanca in het plaatselijke voetbalstadion, maar een competitiewedstrijd van Real Madrid in het gigantische Santiago Bernabeu. Lekker knus, met bijna 75.000 andere voetballiefhebbers kijken hoe Beckham, Raul en companen tegen een balletje trappen. Een unieke ervaring.
Het bezoeken van een wedstrijd van Real Madrid is één van die dingen die je eens in je leven gedaan moet hebben. Daar waren ik en mijn medestudenten het met elkaar over eens. Ik heb dan ook het zekere voor het onzekere genomen. Het zou logischer zijn tijdens mijn verblijf in Madrid (vanaf volgende week) een wedstijd te bezoeken, maar een speurtocht op internet wees uit dat dit knap lastig zou worden. In de periode dat ik er ben, spelen ze slechts één keer thuis en wel tegen Barcelona. En deze wedstrijd is natuurlijk al lang tot de laatste plaats uitverkocht. Tuurlijk, je kan proberen alsnog een kaartje op de zwarte markt te bemachtigen, maar het is ook weer zo jammer als je voor je kaartje 200 euro betaalt en je vervolgens bij de ingang wordt geweigerd, omdat je kaart vals is. Nee, het leek mij verstandiger om tijdens mijn verblijf in Salamanca al een wedstrijd te bezoeken.
Oeh en aah
En zo vertrok ik zondagmiddag per bus naar Madrid, voor de competitiewedstrijd Real Madrid-Real Zaragoza. Via mijn talenschool kon ik, als je het vergelijkt met internet (70 euro voor een kaartje), op goedkope wijze aan kaarten komen. Inclusief voetbalkaartje en busreis (retour Salamanca-Madrid) was ik 55 euro kwijt. Onderweg naar Madrid had één van de begeleiders van de voetbalexcursie het nog knap lastig met een groep Braziliaanse taalstudenten, die hem probeerde wijs te maken dat Barcelona toch de betere ploeg in Spanje is. Dat ging er bij deze in Real Madrid-tenue gehulde begeleider niet in. Ondanks een file vlakbij Madrid, kwamen we een half uur voor de aftrap bij het stadion aan. Een hoop oeh’s en aah’s van medestudenten waren het gevolg. Wat een inmens bouwwerk.
Zidane! Of niet?
Ook al had ik het stadion twee jaar terug tijdens een stedentrip al een keer gezien, ook voor mij was de aankomst bijzonder. Zoveel mensen bij elkaar. De ene bezoeker rustig rondlopend, de ander zingend en vrolijk uitgedost en verder nog een hoop verdwaald kijkende toeristen, zoals wij. Bij het stadion kregen we onze toegangskaarten. Hiermee gingen we als een speer naar de toegangspoort die op ons kaartje vermeld stond: puerta D. Eenmaal boven (dit ging best snel dankzij enkele roltrappen, kunnen ze in de Amsterdam Arena nog wat van leren) viel mijn mond nog verder open. Wat een gigantisch stadion. En wat hoog! Ook al zat ik bijna bovenin, het schouwspel heb ik prima kunnen volgen. Alleen kwam ik er de volgende dag pas achter dat Zinedine Zidane helemaal niet had meegespeeld, vanwege een blessure. Ik was er toch heilig van overtuigd dat ik hem had zien spelen. Nog eens kijkend naar mijn geschoten foto’s, bleek het helaas een tevens kale teamgenoot te zijn. Gelukkig gaven sterren als Casillas, Beckham, Salgado, Raul en Roberto Carlos wel acte de presence (ja, dit heb ik echt goed gezien, ook volgens de kranten hier hebben ze meegespeeld).
Kabaal
De Madrilenen speelden deze avond niet de beste wedstrijd in hun bestaan. Ster in wording Robinho miste een penalty en probeerde vervolgens zijn eigen fout te herstellen, toen Real een tweede penalty toegewezen kreeg. Echter, toen hij de bal voor de tweede maal wilde klaarleggen, werd hij door de ervaren David Beckham en Roberto Carlos even op zijn plaats gewezen. Laatstgenoemde redde de eer van Real en bezorgde de fans en ons toch een positief gevoel na de 90 minuten. Het was dan wel geen topwedstrijd met veel doelpunten, maar alleen al de reactie in het stadion op dit ene doelpunt was erg indrukwekkend. Wat een kabaal!
Na de wedstrijd, rond half tien zaten we weer in de bus terug naar Salamanca. En wel met een geweldige ervaring rijker.
Zie ook:
Afgestudeerd en dan? Naar Spanje!
Spaans leren in Spanje. Wat is je eerste indruk?
Internationale voor(oor)delen tijdens taalcursus
Naar een voetbalwedstrijd van Real Madrid!
Wil je meer lezen over mijn ervaringen in Spanje of ben je op zoek naar informatie over Spaans leren? Neem een kijkje op mijn weblog:
http://tospainafterstudy.blogspot.com