Naar de Palio in Siena - ervaringen en tips??

Hallo,

Ik ben bezig om een mooie rondreis uit te stippelen door Italië. En wanneer ik mijn schema ietsjes aanpas dan lukt het me om naar de Palio in Siena te gaan. En dat lijkt me wel een heel bijzonder schouwspel. Ik ben alleen erg benieuwd naar ervaringen en tips van mensen die daar al eens geweest zijn.

Een vraag die ik bijvoorbeeld heb is: hoe maak ik de meeste kans op een plekje waarbij ik de races en de optocht ook echt kan zien?

En een hele praktische: ik ga alleen op vakantie, hoe zorg ik ervoor dat ik zo’n mooi plekje ook houd wanneer ik even een toiletpauze moet houden?

Hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen!

Groetjes,
Esther

(zie voor de route die ik verder maak ook mijn andere post: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=158935)

Een aantal jaren geleden waren wij toevallig tijdens de Palio in Siena. Op de dag van de Palio zijn wij in Siena geweest en dat is echt een belevenis. De optocht hebben wij gezien vanaf de trappen van een kerk. Hierdoor hadden wij een redelijk zicht op de optocht.

Daarna zijn wij naar het plein gegaan waarop de Palio wordt gehouden. Wij stonden op het middenterrein (zoals bijna iedereen). Wij zijn gewoon met de stroom meegegaan naar dit plein. Het plein is niet helemaal vlak waardoor je vanaf het plein een goed zicht hebt op de wedstrijd. Wij stonden niet aan de rand van het plein maar hadden toch een behoorlijk zicht op de wedstrijd. Op het middenterrein zijn geen sanitaire voorzieningen. Wij vonden het een enorme belevenis en zijn blij dat we het hebben meegemaakt.

Jammer dat je ik je vraag nu pas zie, ben er juist geweest voor een reportage voor Wereldwijzer die nu te lezen is in het Online Reismagazine.

Tijdens de Palio, en overigens ook daarvoor en daarna, !! uitstekende (snel-) bus- en treinverbindingen van en naar Siena vanuit de omliggende dorpen en stadjes, waar je voor 50% minder geld dan in Siena , een kamer, cq. een apartementje , agriturismo , hotel etc. kunt vinden.
Bijvoorbeeld in Chiusi, Sarteano, Chianciano de Therme, Pienza, Montefollonico, Montepulciano, Torrita di Siena, etc.:kampioen:

Inderdaad dit zijn allemaal bijzonder mooi op een heuvel gelegen oude dorpen/stadjes en het zijn bijlange niet de enige …
Tijdens een verblijf in Toscane tracht toch minstens een paar nachten te logeren bij een accommodatie op een heuvel, dit is pas ontstressen en quality time. Rustig na een drukke dag, een duik in het zwembad, op het terras nippen van een zalig wijntje, zoals een Vino Nobile di Montepulciano, genietend van mooie panorama’s over de omliggende heuvels met unieke momenten voor fotografie-amateurs : lichtschakeringen in en over de valleien, opkomen en ondergaan van de zon over het landschap, nevel tussen de heuvels bij zonsopgang, de kleuren in het landschap na een fikse regenbui of onweer, een regenboog. Frisse kleuren in de lente vooraleer de zomerzon alles verschroeit en intense kleuren in de herfst.
Vooral vergeet niet te genieten van de keuken van La Bella Italia : verfijnd of à la mama, heerlijk toch !

Siena is écht het bezoeken waard, maar overnachten toch liever buiten de stad ofwel verkies je logeren in de stad om je te laten overweldigen door een spektakel zoals de Palio en het nagenieten in de stadswijken tot de meeste lichten zijn gedoofd, dat kan wel even duren want blijkbaar feest een wijk zoveel dagen lang als ze totaal aan overwinningen op haar palmares heeft staan !

Er blijken thans al aanbieders te zijn van tickets voor de Palio van 02/07 en 16/08/2014.

En wie de Palio niet kan bijwonen : de laatste zondag van de maand mei gebeurt op het Piazza del Campo de loting tussen de wijken (de contrade), die deelnemen aan de Palio van juli. De hierop volgende zondag is dan de loting 'Tratta" voor de Palio van augustus.
De gelote vlaggen van de deelnemende wijken worden opgehangen aan het “Palazzo Publico” in rangorde zoals ze geloot werden. Dit alles is niet even een simpele loting, maar heeft plaats volgens aloude tradities, ook de paarden zijn present en hebben vooraleer wordt geloot enkele rondes gerend. Voor de deelnemende wijken zijn het intense momenten die voor hen bijna zo belangrijk zijn als kunnen deelnemen aan de Palio zelf: er is vreugde, teleurstelling en tja…ook wel jaloezie t.o.v. andere wijken.

Leuk om te horen en te lezen.

Ik ben dit jaar bij de Palio geweest voor een reportage op WW, zie ook:
http://www.wereldwijzer.nl/content.php?r=336-Reisreportage-De-emotie-van-Siena-de-Palio