In juli 2015 willen we graag weer een verre reis maken.
China staat hoog op ons lijstje maar ik vroeg me af of dit wel haalbaar is.
Vooral de regio van Chengdu en Dali spreekt ons enorm aan.
Of zijn er andere mooie plaatsen die wat het weer betreft idealer zijn?
Groetjes!
De meeste regen in China valt in de zomer. Vandaar dat de lente en nazomer/herfst de beste reistijden zijn voor geheel China.
Maar in juli zijn de bergregio’s grotendeels sneeuwvrij, dus Emei Shan, Songpan en Jiuzhaigou zou je vanuit Chengdu kunnen doen (er zijn ook vluchten naar Jiuzhaigou vanuit Xian).
De route Langzhou - Xiahe (Labrang klooster) - Langmusi - Songpan - Jiuzhaigou - Chengu is een aanrader.
Vanuit Chengdu verder naar het westen van Sichuan is helemaal bijzonder, via Litang naar Dege: een Tibetaans gebied in China. Je gaat de bergen in met nog een aantal schitterende kloosters.
Dali kun je combineren met Lijiang. Vooral Lijiang heeft een mooie omgeving om te fietsen. En je kunt daar ook de bergen in.
Overigens vind ik de bergen in China over het algemeen niet zo bijzonder. Het land heeft enorm veel ander moois te bieden. Maar wanneer je weinig van Alpen, Rockies en Andes hebt gezien, dan ervaar je dat misschien anders.
Uiteraard een paar dagen Beijing. Veel cultuur en historie.
Ook geschikt voor juli zijn het uiterste noord-oosten (Chengde, Harbin, Dalian) en noord-westen (zijderoute naar Jiayuguan, Dunhuang, Turpan (heet), Urumqi, Kashgar).
Wel een hete maand om te reizen…
Johan
Chengdu is zeker een aanrader! Ik ben vorig jaar in deze stad geweest en heb mijn ogen uitgekeken. Deze stad heeft zoveel te bieden dat je er zeker zult vermaken. Enig nadeel is dat maar weinig mensen Engels spreekt. Ik had het geluk dat onder mijn reisgenoten 1 Chinees meisje zat. Zij kon gelukkig goed Engels waardoor ze veel voor mij heeft kunnen vertalen. Zonder haar hadden we een aantal activiteiten niet kunnen doen. Voordeel is wel dat Chinezen heel behulpzaam zijn om je te helpen. één keer was zij er niet bij, toen moesten we van de luchthaven naar ons hotel. Met behulp van het kaartje(waarop onze hotelnaam stond) dat we bij ons hadden, konden we de taxichauffeur uitleggen waar we naartoe wilde.
Even terugkomen op Chengdu, het is een stad die je echt gezien moet hebben! Chengdu is de pandahoofdstad van China. Het is dus zeker een must om een kijkje te nemen in het pandacentrum. Daarnaast hebben we in de bergen gewandeld en zijn naar een heel mooi natuurgebied gereden: Jiuzhaigou. Het was wel een busreis van 12 uur maar het uitzicht maakte het meer dan goed!
Tip: kijk goed naar de prijzen van de vliegtickets. Wij hebben meerdere dagen de prijzen in de gaten gehouden, en dat loont zeker! een lange overstaptijd bespaart ook nog kosten.