Na Castro wordt het toch anders

Na Castro wordt het toch anders

Bron: Planet Internet

*De broer van Fidel Castro heeft nu de leiding in Cuba. Hij zegt dat er niets verandert, maar dat is niet helemaal waar. Met kortere toespraken en een resultaatgerichte aanpak lijkt de nieuwe Castro een stuk pragmatischer. *

Cuba’s nieuwe sterke man staat niet bekend om zijn charisma. Van het team van zes ministers dat el Comandante y Jefe sinds augustus vorig jaar vervangt, is Minister van Defensie en broer Raúl de meest prominente leider. In interviews in de Cubaanse media stelde hij nadrukkelijk dat er niets zou veranderen. “Er verandert hier niets, met of zonder Fidel”, zei hij voor het Cubaanse dagblad Granma. En toch: er verandert iets op Cuba, zij het langzaam.

De verschillen tussen beide broers zijn het meest zichtbaar qua vorm. Was Fidel altijd een Einzelgänger, Raúl delegeert en is een uitgesproken teamworker. Hij laat graag anderen aan het woord en laat anderen op de voorpagina’s van Cubaanse dagbladen verschijnen, vooral upcoming man minister van Buitenlandse Zaken Felipe Perez Roque.

Zijn manier van werken maakte hij bekend in een interview. “Ik sta bekend als iemand die in de schaduw werkt en introvert is. Dat is inderdaad zo. En ik ben niet van plan om nu te veranderen.”

**Zeven uur en een kwartier naar Fidel luisteren. **
Een ander verschil: de lange toespraken die zijn broer internationaal zo bekend maakten, behoren tot het verleden. “Het is afgelopen met de lange toespraken”, zei hij onlangs op een persconferentie. En hij houdt woord: zijn toespraken duren 20 tot 30 minuten. Ongetwijfeld heeft Raúl zich hiermee populair gemaakt: bij iedere speech van Fidel stond het hele land urenlang stil. In 1998 moesten de leden van het Cubaanse parlement maar liefst zeven uur en een kwartier naar Fidel luisteren.

Maar ook inhoudelijk verschillen beide Castro’s. Neem de al bijna vier decennia durende slechte relatie met Washington. Fidel Castro heeft aan een dialoog twee voorwaarden gesteld: ontmanteling van de legerbasis Guantanamo Bay en het opschorten van het handels- en economische embargo. In zijn toespraak op 2 december liet Raúl weten dat hij bereid was tot directe en onmiddellijke onderhandelingen met het Witte Huis. Bij deze handreiking stelde Raúl alleen vast dat de VS de onafhankelijkheid van Cuba moeten respecteren, maar hij repte niet over Fidel’s voorwaarden.

Enkele weken daarna bezocht de grootste delegatie van Amerikaanse Congresleden ooit Cuba. Opvallend is dat ze niet door Raúl werden ontvangen maar door Felipe Perez Roque. Bij eerdere bezoeken van Amerikaanse delegaties was deze taak uitsluitend en alleen gereserveerd voor El Comandante y Jefe.

2007: het jaar van de veranderingen
De op resultaat gerichte Raúl deed eind december een opmerkelijke oproep tijdens de zitting van het Cubaanse parlement. Terwijl zijn broer bij deze gelegenheden schitterde in het ruimschoots beschrijven van de vooruitgangen van zijn revolutie, eiste Raúl praktische oplossingen voor twee voor Cubanen zeer urgente problemen: het voedseltekort en het gebrekkige transport.

Deze veranderingen zijn aan Cubanen niet onopgemerkt voorbijgegaan. Niet geheel toevallig vertelden begin januari twee geestelijk leiders op de Cubaanse televisie dat 2007 het jaar zal zijn van de veranderingen op het gebied van landbouwproductie . Volgens deze ‘babalaos’ van de Afro-Caraibische religie Santeria, Lazaron Cuesta en Victor Bentancourt, kunnen Cubanen zich verheugen op meer variëteit aan voedsel. Dit moet de Cubanen als muziek in de oren klinken, want de dagelijkse maaltijden zijn eentonig en Spartaans: rijst, zwarte bonen en een enkele keer varkensvlees.

Dit pragmatisme heeft ook zijn grenzen. Op een punt verschillen de Castro’s niet: aan het eenpartijsysteem wordt niet gesleuteld. Ook Raúl houdt onverminderd vast aan de hegemonie van de communistische partij en wil niets weten van een politieke opening of rondetafelgesprekken met oppositieleden. Hiermee bevestigt Raúl zijn bijnaam, ‘de Man van Brood en Spelen’: meer economische welvaart en vertier maar geen centimeter meer vrijheid.

Ik vond dit stuk van Planet Internet via google nieuws. Ik moet bekennen dat ik het een goed stuk vind. Zoveel sites en nieuwsbronnen hebben het over Castro, maar weinigen zeggen iets/speculeren over het “daarna”.

Ik ben erg benieuwd hoe het Cuba zal vergaan… Zal el Comandante in leven bijlven en het roer weer terug overnemen of blijft hij definitief uit zijn functie en zet Raúl alles voort?

Liefs,
Carolina

Mogen we Hugo, en Castro’s artsen geloven, dan is het nog wat voorbarig om het over het post-Castroniale tijdperk te gaan hebben: www.nu.nl

Cubaanse televisie toont beelden Fidel Castro

http://www.nu.nl/img/video_big.gif

Uitgegeven: 31 januari 2007 06:35
Laatst gewijzigd: 31 januari 2007 10:14
HAVANA - De Cubaanse staatstelevisie heeft woensdag (dinsdagavond plaatselijke tijd) de eerste beelden in drie maanden van de zieke dictator Fidel Castro getoond. Een staande Castro praat met de Venezolaanse president Hugo Chavez, met wie hij is bevriend.

http://www.nu.nl/img/video_big.gif

Bekijk video
Volgens een presentator zouden de opnames maandag in de Cubaanse hoofdstad Havana zijn gemaakt. In het gesprek met zijn bondgenoot Chavez zegt de 80-jarige Castro dat zijn herstel alles behalve “een verloren strijd” is. Hij herhaalde daarmee zijn woorden in een verklaring van eind december.
De laatste beelden dateerden van 28 oktober. Volgens waarnemers zag de communistische leider er toen slechter uit.
President Castro droeg op 31 juli vorig jaar de macht ,tijdelijk’’ over aan zijn broer Raul (75) nadat hij een zware operatie aan zijn dikke darm had ondergaan. Sindsdien hebben de Cubaanse autoriteiten geen mededelingen meer gedaan over zijn gezondheid. Zijn toestand is tot staatsgeheim verklaard.

Dank je Anacondor, voor dit bericht! Ik had het wel al hier op de radio gehoord, maar nog niet op internet gelezen.

Heb het nu ook in het forum “Het Laatste Cuba Nieuws” geplaatst.
Zie HIER.

Liefs,
Carolina

Hoi, ik denk dat na het vertrek van Fidel er zeker dingen zullen veranderen. Allereerst het gezicht van Cuba want dat was Fidel. Raul is zakelijker en meer oplossingsgericht dan Fidel. Fidel en Raul handelen vanuit een tijdsgeest. Raul is niet veel jonger dan Fidel en dus lijkt het me dat er na de gebroeders Castro een jongere minister aan het roer komt. Een andere generatie. Geen enkele generatie is en denkt het zelfde, kortom dit kan niet anders dan tot verschillen leiden.