muziek

Kan het popmuzieknummer “Happy” van Pharrell Williams in Noord-Korea door de beugel? En de muziekclip? In Iran kan het niet, zeker niet de muziekclip vanwege het vrouwendansen.
Verder was er iemand op televisie, misschien Floortje Dessing, die keek naar het Noordkoreaanse nieuws met veel propaganda, maar tussendoor even iets over André Rieu. Als ik in Noorwegen of Nieuw-Zeeland in een platenzaak kwam, was er altijd wel wat van André Rieu. Is hij ook zo populair in Noord-Korea?

Hoi Cor, zit jij nu in noord Korea?

Via Wereldwijzer app

Heb de clip even moeten kijken (deze toch lijkt me?), maar ik denk dat de beelden van het kerkkoor nog het grootste bezwaar zouden zijn.

Maar waarschijnlijk is het een probleem wat domweg niet bestaat. De staatstelevisie zal weinig tot geen westerse muziekclips tonen, en het internet is geheel afgeschermd. Muziek an sich is dan wellicht nog wel op beperkte schaal te verspreiden, maar met clips ligt dat toch lastiger. Via China komen er naast CD’s weliswaar op beperkte schaal DVD’s en videobanden het land in, maar dat betreft toch vooral films. En sowieso heeft Kim Jong-Un vrij snel na zijn aantreden juist weer een extra bureau in het leven geroepen om dergelijke westerse “propaganda” tegen te gaan.

Wat betreft André Rieu, daarvoor gaat waarschijnlijk hetzelfde verhaal op: het komt gewoon het land niet of nauwelijks in. Terwijl ik denk dat Noord-Koreanen die muziek of zo’n show van hem best wel zouden kunnen waarderen.

Ik ben gewoon thuis in Nederland. Ik ben gewoon benieuwd wat in Noord-Korea wel of niet mag. Paul de Leeuw als Kim Jong-Un zal daar wel niet kunnen. En het veranderen van een afbeelding van de leider in die van Guus Hiddink zal ook wel niet kunnen. Maar de Noordkoriaanse televisie heeft volgens iemand wel eens wat vertoond over André Rieu. Dus ik ga er van uit, dat wel muziek van hem vertoond mag worden.