Moslimrebellen tekenen overeenkomst.

Na een strijd die vele decennia heeft geduurd is er dan toch een overeenkomst getekend door moslimrebellen die voornamelijk op het zuid-westelijke deel

van Mindanao en de Sulu eilanden wonen. Door deze strijd werd Mindanao toch vaak gemeden door toeristen. Het is te hopen dat door het stoppen van de strijd nu ook hiet toerisme kan opbloeien.

http://www.interaksyon.com/article/83610/key-points-of-the-comprehensive-agreement-on-the-bangsamoro

Wat voor overeenkomst is het? Wapenstilstand? Er moet in dat soort gebieden meer kennis komen over hoe je een constructieve samenleving opbouwt. Dat begint met onderwijs en door iedereen erbij te betrekken.

Het gebied krijgt verregaande autonomie in ruil voor het neerleggen van de wapens. Klopt wat je zegd over onderwijs, maar dat is in Filippijnen helaas alleen voor mensen die dat kunnen betalen. En aangezien het moslimgebied in Mindanao tot het armste in Filippijnen behoord , valr daar nog veel te verbeteren.

Iedereen er bij betrekken ? Ja , ook dat is niet het geval. terreurgroep Abu Sayaf ,die banden heeft met Al Quada valt buiten het akkoord. We zullen het zien of er ook werkelijk vrede komt.

Ik hoop het maar ik denk niet dat het voorbij is…
Ik woon 4 jaar in Mindenao en hoor veel van relatieven van ons in andere provincies…
Wij wonen gelukkig in één van de veiligste grootsteden in Azië.
Davao City… .

Via Wereldwijzer app

Dankzij het repressieve beleid van de burgemeester is Davao een van de veiligste steden in azie. Maar daar is ook niet iedereen gelukkig mee, een politie die eerst schiet, en dan pas de vragen steld. Hoewel in Davao zelf is tie zeer populair toch , die burgemeester ?

Alleen de criminelen niet. Die trekken dan waarschijnlijk naar een andere stad, die op zijn beurt onveiliger wordt…

Jawel dat hebben we te danken aan de burgemeester Rody Duterte. Criminelen weten dat ze hier niet welkom zijn en weten ook wat hen te wachten staat. Ook is hij heel streng tegen discriminatie…
Maar de laatste tijd maakt hij een beetje teveel regels…
Smoking ban, liqueur ban, speed limit, karaoke law,…
Maar de veiligheid primeert…

Via Wereldwijzer app

Zou mooi zijn as Mindanao ook kan profiteren van toerisme . Redirecting...

Minbuza heeft al jaren een negatief reisadvies voor Nederlander ,om zuidwest Mindanao te mijden. Meeste toeristen slaan daarom heel Mindanao maar over.