Aanstaande zomer zijn wij van plan drie weken naar Marokko te gaan om rond te reizen. Nu lees ik overal dat je de moskeeën niet in komt als je geen moslim bent, wat natuurlijk erg jammer is. Maar, ik vraag mij uit pure nieuwsgierigheid af, hoe men dat controleert? Mijn vriend is bijvoorbeeld Turks, en dus staat er in zijn paspoort dat hij moslim is - standaard voor alle Turken -, terwijl hij helemaal niet gelovig is… Zou hij dan dus wel naar binnen kunnen? Alvast bedankt voor het antwoorden, ben erg benieuwd!
Ik weet niet hoe het in Marokko is, maar ik heb in Damascus, Syrië, twee keer een moskee bezocht. En ze wisten daar prima dat ik geen moslim ben, we waren daar met een hele groep van Djoser. Informeer eens bij een verkeersbureau/ambassade of de desbetreffende moskee.
In Marokko mag je als niet-moslim inderdaad niet binnen in de moskee. Alleen in de Hassan-II-moskee in Casablanca kan dat wel.
Aangezien je vriend Turks is, zal hij inderdaad als moslim beschouwd worden en zal hij dus wel binnen mogen!
Karin,
Het valt te zien waar je op reis gaat in Marokko. In vele moskees mag je als niet-moslim niet binnen omdat het louter om gebedsplaatsen gaat voor moslims, maar de grote moskees zijn architectureel wel bezienswaardig en zijn daarom ook open voor toeristen. Op sommige websites van de steden of in bepaalde reisgidsen kan je de moskees terugvinden waar het voor een toerist geen probleem is om een bezoekje te brengen.
Fati70, het gaat mij inderdaad ook alleen om de historisch en architectureel bezienswaardige plekken, niet om het verstoren van persoonlijke religiebeleving
Is het niet een beetje raar dat je als niet-moslim in de Hassan II moskee binnen mag, en ergens anders niet?Hanteert men twee verschillende islams in Marokko?
Het is niet om dat je niet-moslim bent dat je een moskee niet binnen mag, maar het is omdat de moskee gewoon geen bezienswaardigheid is,waardoor de mensen zich niet op hun gemak gaan voelen ,waardoor je een pottenkijker wordt.En zeker wanneer er geen vrouwenafdeling is in dat moskee.
Als vrouw mag je elke moskee binnen waar een vrouwenafdeling is,ongeacht je religie,en niemand heeft het recht je tegen te houden,als je maar je hoofd-en benen bedekt.
in de Hassan II moskee van Casablanca is het beter om als vrouwelijk toerist iets te betalen en een kijkje te nemen in zowel de mannen- als vrouwenafdeling, dan als ‘vrouw’ gratis in de vrouwenafdeling binnen te stappen. De vrouwenafdeling is niet echt bezienswaardig; dit is gewoon een plek waar men kan bidden en verder kan men alleen het mooie plafond bewonderen.
Hallo U-Nes,
Ik vind dat ook niet echt logisch, maar het is wel zo! Bij heel wat moskees in Marrakech staat het zelfs aangeduid “Niet toegankelijk voor niet-moslims”
In een aantal Medarsa’s mag je wel binnen, terwijl dit toch ook gebruikt wordt als gebedsplaats!
Het is eigenlijk wel logisch dat je mensen stoort, helemaal als je ziet hoe sommige toeristen zich gedragen in Turkse moskees! Maar wel erg jammer voor degenen die wel graag op een respectvolle manier de bouwwerken bewonderen…
Als je je schoenen uitdoet en de wetten er respecteert en zegt dat je het erg gefacineerd vindt , en wilt zien hoe het er vanbinnen uitziet en dat je het nooit weet, en dat je je misschien kan bekeren als je ziet hoe de mensen hun gebed verrichten enz… als je maar respect toont en een vriendelijke toon dan is er een grote kans dat je binnen kan, maar geen zekerheid …