Montenegro of (noord) Portugal?

Hoi allen,

Ik ben ontzettend aan het twijfelen!! Ik en mijn vriend gaan een kleine twee weken op vakantie en het plan is om ergens heen te vliegen en dan een auto te huren, maar nu weten we niet of we naar Montenegro (het binnenland) willen of naar noord Portugal (ook voornamelijk binnenland).

We willen heel graag mooie natuur zien en vooral onze dagen besteden in de bergen/bossen/natuur. Ook lijkt het ons leuk om nog een uitstapje te maken naar een kustplaatsje om een dag of 3 te verblijven. Maar we houden niet van hele luxe en toeristische badplaatsen. Dat zijn eigenlijk de twee dingen waar we naar opzoek zijn!
We hebben dus niet al te lang, zo’n 12 dagen.

Hopelijk heeft iemand tips wat het best bij deze omschrijving past.

P.s. ook vinden we lekker eten erg belangrijk (ook al is dat nogal subjectief), een beetje afwisselend en verse producten, niet te vet.

Ola Djoeah :dag:,

Helaas ben ik nog nooit in Montenegro geweest, dat is vast ook heel mooi.
Maar ik kan jullie wel vertellen dat Noord Portugal ontzettend mooi is en van alle markten thuis. De stad Porto, is echt een super stad. Je hebt het historische centrum, ( met straten die in de 9de eeuw al bestonden!) een rivier die uitmond in de atlantische oceaan, de Port wijn kelders, het strand en aan de andere kant bergen. De binnelandse regio, is een van de mooiste ter wereld, en staat daarom ook op de UNESCO wereldergoedlijst ( netzo als Porto), de Douro vallei waar de Port wijn vandaag komt. Google het maar eens, het is een samenstelling van glooiende bergen, een majeusteuse river, kleine dorpjes, een paar grotere steden, en wijngaarden all over de place. Het eten is buitengewoon lekker, maar dat geldt eigenlijk voor het hele land. Vooral het noorden heeft een zeer rijke gastronomisch erfgoed, en als je van wijn houdt dan ben je natuurlijk helemaal op de goede plek. Boven de Douro, heb je de regio Atras-os-Montes daar aan gelegen ligt het grootste natuur reservaat van Portugal, de Gêres. Als je van natuur houdt dan moet je daar zeker heen, ik ben er zelf 3 weken geleden nog geweest. Heerlijk gekampeerd in een Yurt :slight_smile: de regio boven Porto en aan de kust is de Minho. Dit is een hele groene plek, met bergen aan een kant en de zee aan de andere, volop stranden dus. Dit is allemaal nog niet zo toeristisch, maar dat ligt natuurlijk wel een beetje aan de periode dat je gaat. Veel portugezen gaan zelf ook op vakantie in de prachtige minho, waar de beroemde Groene Wijn vandaan komt. De Minho is de regio met het beste eten en de leukste feesten te vinden zijn!

Ik hoop dat dit jullie een beetje helpt, laat het me weten indien je nog vragen hebt.
Ik heb ook heel veel tips voor Porto die ik jullie kan mailen, ik hoor het wel!

Veel plezier met de voorbereiding!

Abraço,
Sofia

Dank je wel Sofia voor de uitgebreide tips! Klink echt heel erg goed!! Daar kan ik wel wat mee :slight_smile:
Nu zal alleen nog fijn zijn als ik ook zulke tips van iemand over Montenegro kan krijgen, maar iig bedankt hiervoor!

Ja, er is helaas geen Montenegro pagina op dit forum…wat raar.
Helaas ben ik daar nog nooit geweest :frowning: succes met een keuze maken!

Abraço,
Sofia

Ben vorig jaar naar Montenegro geweest voor 18 dagen. Hebben te voet rondgetrokken en af en toe een taxi genomen… Was een prachtige reis! Zo mooie natuur, ruw gebergte, vriendelijke mensen, weinig toeristisch, heel veilig… Echt een aanrader! Staat bij mij samen met Slovenië bovenaan mijn lijstje met landen die ik al heb bezocht!