Mijn man en ik overwegen dit jaar een georganiseerde reis te maken naar Sri Lanka. Gelet op onze vakantieperiode zouden we dan eind mei vertrekken. Aansluitend aan de rondreis willen we strandverlenging doen. Alle aangeboden hotels bevinden zich in Beruwela / Kalutara (zuid-westkust dus). Nu heb ik gelezen dat de zuidwestkust in de maanden mei en juni nogal last heeft van de moesson. Maar hoe uit zich dat in die maanden? Is het een pittige bui per dag, waarna de zon weer doorbreekt? Of is het aanhoudende regenval? Hopelijk kan iemand mij hierop antwoorden.
Moesson is een windpatroon, niet persé regen. Hoofd ‘westmoesson’ periode is half juli tot eind september, en dat is juist het op één na beste seizoen aan zuidwestkust; mooi zonnig in ochtend en alleen sommige middagen en avonden wat wolken en later plensbui. Wel is door die westenwind de zee te ruw.
Eind mei tot begin juli is het in die periode (1st) intermonsoon. Eén van de twee slechtste seizoenen. Je hebt weliswaar op 2/3 van de dagen nog 4 uur of meer zon na 't ontbijt, maar de dagen wisselen nogal:
Ofwel mooi westmoesson-weer
Ofwel écht vrij slecht, vrijwel hele dag grijs met afwisselend forse plensbui en droog
Ofwel 4 seizoenen op 1 dag, met zon-wolk-regen-zon enzoverder
Dus nooit (aan kust) lang aanhoudend regen, maar ook 1/3 van de dagen toeristisch gezien niet leuk…