Mobiele telefoon & Internet

In de grote steden zijn internetcafe’s, maar niet in de kleinere dorpen en steden. Sommige hotels bieden de mogelijkheid tot gebruik van internet.

De bereikbaarheid met je mobiele telefoon is goed in de grote steden en medium in de kleinere steden en dorpen. Soms hangt het af van de plaats waar je staat.
Er zijn drie mobiele telefoonaanbieders in Madagascar: Orange, Zain en Telma.
Het voordeligste sms-en en bellen naar Nederland/België doe je met een lokale SIM-kaart. Deze SIM-kaart en beltegoedkaarten zijn overal te koop voor een paar euro.
Als je eigen telefoon niet SIMlock vrij is kan je zelfs voor ongeveer 6 euro een nieuwe telefoon aanschaffen met SIM-kaart en wat beltegoed.

Wendy

2 likes

Dekkingskaart van Madagascar kunt u vinden op:

1 like

Deze pagina geeft ook links naar de dekkingsgraad van de andere provlders:

Het lijkt erop dat die een betere dekkingsgraad hebben dan orange (maar misschien is de info op gsmworld niet up to date, zou wat mij betreft niet de eerste keer zijn).

Frans

Getriggerd, nog even wat verder onderzoek gedaan voor als je een prepay kaartje koopt

telma prepay: http://www.telma.mg/particuliers/international/index.htm
sms is 340 ar (ca eur 0.10)
bellen 74.5 ar/sec (4470 ar/min dus iets van eur 1.50/min) (naar NL, BE is een ander tarief (14.5 ar/sec) dus naar belgie is maar eur 0.30 /min)

orange: http://www.orange.mg/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=8&id=216&Itemid=352
naar NL ar 4463/min belgie ar 1895/min (dus nl wederom ca. eur 1.50 belgie ca eur 0.70/min

celtel/zain:ar 4145/min naar nl 1347.50/min naar be (dus iets goedkoper dan de anderen)

ter vergelijking: ik heb zelf een t-mobile relax abbo en daarmee betaal je eur 2.25/min naar nl en eur 1.00/mn voor een gesprek vanuit nl (en eur 0.50 per verzonden sms en eur 0 per ontvangen sms). In mijn geval is het dus handiger om me te laten bellen; echter t-mobile is alleen roaming partner van orange (volgens gsmworld)

nog een aanvulling: het allervoordeligst is als je je laat bellen op een lokale gsm via iets als voipbuster of justvoip of zo. Dan betaal jij niets en de caller iets van eur 0.15/min of zo.

1 like