Dat het voor stage noodzakelijk is om een MKV aan te vragen is duidelijk.
Maar ik heb begrepen dat ze in Suriname wat minder moeilijk doen als je een ‘echte’ baan hebt gevonden. Dan zou je een toeristenvisum alsnog kunnen omzetten naar verblijfs en werkvergunning.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil namelijk minimaal een jaar lang gaan wonen en werken in Suriname. Het plan is eigenlijk om ter plekke pas een baan te gaan zoeken.
En daarnaast heb ik ook geen zin om nog eens 3 maanden op een MKV te moeten wachten. Hahaha
de regel is gewoon bij verblijf langer dan 3 maanden is een MKV verplicht en deze wordt dan 3 maanden voor de afreisdatum aangevraagd. Belangrijk is ook om de rede op te geven van je verblijf. Deze regel geld niet allees voor stage. Als je aangeeft dat je in Suriname wil werken, worden die stukken gestuurd naar het ministerie van ATM, die moet ook onderzoeken en als je opgeeft waar je zal werken wordt er soms ook een intake gesprek genomen van de persoon die garant staat (werkgever).
Ik heb een vraagje. Begin oktober heb ik de aanvraag voor mijn MKV ingediend, en toen ook een referentienummer terug gekregen. Maar nu staan op de website van het consulaat al een heleboel nummers goedgekeurd ná die van mij. Ik heb inmiddels al twee keer met het consulaat gebeld, die zeggen dat de ene aanvraag nou eenmaal langer duurt dan de ander, en dat de drie maanden nog niet voorbij zijn, en dat ik me dus maar geen zorgen moet maken… Maar ik word er toch een beetje zenuwachtig van. Heeft iemand hier ervaring mee? Gewoon afwachten maar even of is er nog iets wat ik kan doen om er achter te komen of het goed komt? Ik vlieg eind januari, dus ik heb gelukkig nog even…
Het is normaal dat het soms een hele tijd duurt om onbegrijpelijke redenen.
Onze dochter, die nu in Paramaribo woont, heeft meer dan 6 maanden moeten wachten voor het allemaal in orde is.
Zorg dat bij je visum een vermelding staat dat je MKV tijdig is aangevraagd.
Neem ook voor alle veiligheid copies mee van alle documenten die je voor de aanvraag gebruikt hebt.
Wijzelf vertrekken 14 januari naar Suri en blijven daar ongeveer 4 maanden.
dat is waar de aanvragen voor vrijwilligerswerk/stage worden sneller goedgekeurd dan aanvragen om te werken, omdat de minister van ATM deze ook moet goedkeuren, dus duurt normaal iets langer dan de andere .
Even geduld en de site vaker bezoeken.
Mijn naam is Pieter Tichelaar en ik ben nieuw op dit forum. Ik heb een vraag betreffende mijn stage in Suriname.
Ik was oorspronkelijk van plan om per september naar Suriname te vertrekken om daar aan mijn stage te beginnen. Ik heb mijn visum echter te laat ingediend en deze is helaas op dit moment nog niet goedgekeurd.
Hierdoor ben ik nu van plan om mijn jaar om te gooien. Ik moet dit jaar een minor (4,5 maand) en een stage (4,5 maand) volgen. Ik was dus van plan om eerst op stage te gaan en daarna mijn minor te volgen, maar ik wil het nu graag omdraaien. Mijn vraag is nu alleen of mijn visum nog wel geldig is, als ik in februari in plaats van september vertrek.
Ik heb in mijn visum aangegeven dat ik per september zou vertrekken en ik maak me zorgen dat mocht mijn visum straks worden goedgekeurd, dat ik alsnog niet weg kan omdat de vertrekdatum niet meer klopt of omdat er te veel tijd zit tussen de goedkeuring van mijn visum en mijn uiteindelijke vertrekdatum.
Ik heb op 22 juli mijn aanvraag op de bus gedaan, uitgaande van drie maanden zou dat betekenen dat ik vanaf 22 oktober zou kunnen vertrekken.