Mijn highlights in Costa Rica

Ik was zeker niet onder de indruk van het land, en dit ondanks mijn lage verwachtingen die ik er van had (veel te toeristisch en te Amerikaans georiënteerd, vooral merkbaar bij de ‘lame adventure sports’)

100 keer liever Nicaragua, maar toch enkele uitschieters:

De bungeejump vanaf de oude highway boven een klein riviertje tussen met ongerepte jungle begroeide bergflanken: onvergetelijk, zeker door de bijgeleverde DVD! :dag:
Duiken in Drake’s bay. Lastig om er te geraken, maar de duiken rond Isla del Caño met 10-tallen haaien en roggen maken dit meer dan goed!

Je gaat naar amerika, en je vind het raar dat de landen er amerikaans zijn ingesteld?
Costa Rica en Nicaragua liggen dan misschien wel naast (of boven) elkaar, maar het zijn twee totaal verschillende landen. In Costa Rica zijn alle indianen uitgeroeid en bestaat de bevolking uit mensen die uit veelal Spanje en Italia komen en mestiezen. Bekijk de stamboom van een willekeurig costa ricaans gezin en je ziet dat in een generatie of 3/4 de europese namen naar boven komen. Die indianen cultuur zie je in Nicaragua nog wel. Eigenlijk is de immigranten opbouw van het land niet veel anders dan wat in de VS is gebeurd en met de VS als belangrijkste handelspartner zul je nog wel meer overeenkomsten zien. Ga je naar Guanacaste, dan waan je je bijna in de VS, vooral door het vliegveld van Liberia waar de noordamerikanen massaal naar binnen vliegen, maar ze blijven veelal in deze provincie. In Santa Ana en Escazu barst het ook van de noord amerikanen.

Overigens valt het nog heel erg mee, Nederland en China zijn twee joekels van handelspartners. Het merendeel van de auto’s is Japans, het stadion is gebouwd uit een overeenkomst met China, de nieuwe haven (2014 volgens mij) bestaat uit een overeenkomst met Nederland(Maersk) en de TLC is maar ternauwernood (51/49) goedgekeurd.

Voor cultuur ga je niet naar Costa Rica, de steden zijn zonder geschiedenis, de malls barsten van noord amerikaans fast food en als je uit gaat hoor je electronische muziek. Wil je daar van ontsnappen dan ga je naar Limon, bezoek je Cartago en geniet je van de landschappen die Costa Rica kent. Je vermijd de zona francas die het uitzicht verpesten, maar die er voor zorgen dat de gemiddelde costa ricaan een toekomst heeft en een loon kan genieten dat gemiddeld een factor 5 hoger ligt dan bovenliggende landen. Dat verklaart ook de grote trek vanuit Nicaragua naar Costa Rica.

Nicaragua is een ontzettend mooi land, maar ik kan niet zeggen dat Costa Rica minder mooi is. Wel kan ik zeggen dat ik 100x liever in Costa Rica woon dan in Nicaragua :slight_smile:

sneu dat je Costa Rica niet echt hebt leren kennen en kennelijk alleen de grote dikke stippen bezocht op de Costa Rica-kaart van de Lonely Planet.
Want buiten die gebaande (toeristische) paden leer je een heel ander land kennen, puur en onbedorven. En dat heb jij kennelijk niet gezien.

Helemaal mee eens, Otto. Voorbeelden zijn natuurpark La Amistad en de vele schitterende watervallen in het Zuiden van Costa Rica die niet in de reisgidsen vermeld staan. Net als de ongerepte stranden aan de Pacifische kust en het gebied rond San Vito en Fila de Cal. Maar misschien is het wel een geluk dat deze plekken niet bekend zijn en massatoerisme hier uitblijft. Laat deze plekken behouden blijven voor mensen die ze willen ontdekken. Wat biodiversiteit betreft, is Costa Rica een must voor de natuurliefhebber. Deze heeft de kans meer dan 850 vogelsoorten, 400 soorten reptielen en amfibieën en 231 zoogdieren te zien. Deze cijfers zijn vele malen hoger dan die van Nicaragua.

Gisteren waren wij op een strand genaamd Playa Linda voor het zien van de zonsondergang. Het strand is 6 km lang en wij waren hier de enigen. Langs het kustgebied ten Zuiden van Manuel Antonio tot Punta Burica (grens met Panamá) vind je vele mooie stranden als deze.

http://www.tipijungla.com/wp-content/uploads/2012/02/Playa-Linda-Matapalo.jpg

Mario en Manon

Jullie ecologde ziet er geweldig uit. Wij gaan 4 november voor 3 weken naar Costa rica maar hebben alleen nog maar de tickets geboekt. Willen zelf eigelijk een rondreis samenstellen. Is dit mogelijk in costa rica? Wie weet zien we jullie dan!!

Ik kan me geen land bedenken waar het niet mogelijk is om zelf een rondreis te maken. Gelukkig heb je in Costa Rica geen visum nodig (je krijgt max 90 dagen om te blijven). In november zit je in het algemeen nog in het regen seizoen dus je hoeft je niet druk te maken om de hotel boekingen. Kies de moie plekken uit, volg de zon en check in waar je wilt.

Hallo Amanda,

De reis door Costa Rica kun je inderdaad zelf organiseren. Sommigen willen het liefst alles geregeld hebben, maar het is heel goed mogelijk dit zelf te doen. Costa Rica is een relatief klein land. Je vindt genoeg informatie (over waar te gaan en te overnachten) op het internet. Jullie kunnen met een huurauto of het openbaar vervoer reizen of een combinatie van de twee. In drie weken tijd kunnen jullie veel mooie dingen zien/bezoeken zoals stranden, vulkanen, watervallen, bergen, leuke dorpjes etc. November is bijna het einde van het seizoen dat de zeeschildpadden (de Green Turtle in Tortuguero en de Warana aan de Pacifische kust) aan land komen. Voor de natuurliefhebber is Corcovado een natuurpark dat zeker bezocht moet worden. Ook is november een goede maand voor het spotten van veel diersoorten. Afgelopen november waren wij in Corcovado en hebben deze poema gespot.

http://www.tipijungla.com/wp-content/uploads/2011/11/puma.jpg

Mario en Manon