met € naar Cuba

Binnenkort ga ik trekken door Cuba. Heeft iemand ervaring of er met euro’s betaald kan worden (i.p.v. met dollars), bijvoorbeeld in casas particulares, in het binnenland, buiten toeristische centra? Kan ik met Visa-kaart geld uit de muur halen of in de bank opnemen?
Word ik niet ziek door het drinken van ongekookt leidingwater?
Kan ik mij daar redden met NL-stekkers (misschien na een kleine aanpassing)?

Hoi Aleksandra,

In Cuba kun je goed terecht met de Euro, die je uiteraard wel bij een bank moet wisselen naar de Peso Convertible. De Peso wordt vrijwel overal geaccepteerd, ook bij de Casa Particulares. De Euro kunnen ze ook wel aannemen, maar die moeten ze zelf dan ook nog wisselen.

Kijk ook even bij deze topic, daar gaat ook een gedeelte over geld en wat mee te nemen: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=5037.

Ik heb ervaren dat een (NIET AMERIKAANSE) creditcard het handigste is om in Cuba geld op te nemen. Maar in enkele steden (in ieder geval Havana) kan je geld uit de muur ‘trekken’. In de meeste gevallen kun je het beste naar een international bank (vaak in een groot hotel in de buurt) gaan.

Het leidingwater moet je in Cuba ZEKER NIET drinken, zelfs veel Cubanen drinken het niet eens. Ik drink daar meestal het water van het huis waar ik verblijf, die koken het leidingwater eerst en doen het dan in flessen in de koelkast. Het smaakt niet verkeerd en zo word je er zeker niet ziek van.

De Nederlandse stekker werkt daar NIET. Cuba heeft een stroomnetwerk van 110V (dus kijk ook uit met batterij-opladers, föhns e.d.). Bij winkels als bijvoorbeeld de Blokker kun een verloopstekker (of hoe dat ook heet) kopen, zodat je de Nederlandse stekker gewoon kan gebruiken.

Fijne vakantie alvast gewenst!

Liefs,
Carolina

Cuba heeft wel 110 volt, maar over het algemeen kan het geen kwaad om telefoonladers te gebruiken etc. Andersom zou verkeerd zijn door apparaten van 110V in een 220V stopcontacten te steken, maar neem je een fohn, batterijoplader voor telefoon of camera mee dan zullen ze zeker niet ontploffen :stuck_out_tongue: omdat de spanning juist lager is. Of ze werken maar een beetje of gewoon helemaal niet.

Een oplader van een laptop is bijna altijd al geschikt voor alle soorten spanningen. Steeds meer en meer apparaten zijn geschikt voor zowel 110 als 220 Volt en deze apparaten zoeken vaak zelf uit welke spanning ze krijgen uit het stopcontact. Heel vaak zul je zelfs op de opladers zien staan 110-240Volt en dan kun je ze zonder meer met een Blokker, ANWB-center of Handyman verloopstekker opladen.

Ik had 1,5 jaar geleden zelfs nog zo´n pocketkoelkast-telefoon waarvan de lader alleen geschikt is voor 220V maar toen de batterij op was en ik toch de lader gebruikte werd mijn batterij opgeladen… hoewel niet zo vol als in Europa, maar wel voldoende om die weer een dag te gebruiken. En veel de GSM gebruiken kun je beter toch niet doen… je slaat steil achterover als je een maand later in Nederland de rekening krijgt.

Of Casa Particulares Euro´s willen aannemen, ik weet het niet… heb het nog niet gezien en (stom eigenlijk) ook nog niet gevraagd. Ik denk dat de mensen van een Casa Particular toch liever CUC´s ontvangen dan euro´s.

Carolina… ben jij al trouwens al weer terug in Jerez?

Hoi Kolbike,

Handig om te weten van de Cubaanse stroom. Echter, ik heb gemerkt dat als er op een batterij oplader specifiek 220V staat, dat ie dan in Cuba niet oplaadt. Een vriend van me vertelde me, dat sommige huizen wel speciale 220V aansluitingen hadden, maar hoe dat verder zit weet ik niet.

In ieder geval houd je dan nog wel het probleem dat de Europese sterkers niet passen in de Cubaanse stopcontacten.

En ja, ik ben weer terug in Jerez! :slight_smile:

Liefs,
Carolina

Je hebt helemaal gelijk dat normaal gezien de apparaten waar op de stekker 220V staat, niet werken op 110V.

Ik had 1,5 jaar geleden zo´n koelkastmodel GSM waarvan op de lader ook 220V stond maar in een Cubaans stopcontact werd deze wel gewoon opgeladen. Waar vaak de nieuwere technologie geen raad mee weet, daar kunnen oudere apparaten nog gewoon mee werken, zijn ook minder kieskeurig en robuuster dan de nieuwere. Maar ja, we moeten allemaal mee met de tijd en binnen no-time hebben we laders en apparaten die bij het minste beetje bliksem al kapot gaan.

Heb dan ook al 2x een GSM achtergelaten bij vrienden die nu beter bereikbaar zijn voor de buitenwereld omdat ze in hun huis geen telefoon hadden. Ik heb ze nog wel moeten helpen met hun GSM-chip want Cubanen kunnen dus geen GSM registreren en hebben altijd een buitenlander met zijn paspoort nodig.
Nogal krom eigenljk… officieel worden er dus geen GSM-chips en kaarten uitgereikt aan Cubanen, maar via een buitenlands paspoort wordt het toegelaten omdat er dan ook weer geld binnenkomt voor de Cubaanse telefoonmaatschappij (omdat die GSM weer opgeladen moeten worden met nieuw beltegoed als het oude op is)

Ik heb ooit ´s zo´n 110V naar 220V omvormer gekocht (heb die zelfs nog) maar ik heb die maar 1 keer meegenomen naar Cuba, maar zelfs daar niet eens gebruikt.
Een handige knutselaar draait simpelweg 2 draadjes van het stopcontact om zijn Nederlandse stekker om toch elektrische apparaten te gebruiken zonder reisstekker. In de meeste huizen zit de stroom toch al zeer onveilig aangesloten dat een beetje knutselaar de situatie bij lange na niet onveiliger maakt dan het al is.

Carolina, hoe bevalt het terug in Spanje ?? Ik hoop dat je niet teveel kou hebt gehad tijdens je tussenstop :slight_smile:

Same with me. Je hoeft overigens ook niet zo’n omvormer te kopen hoor, alleen uitkijken met apparaten waar specifiek 220V opstaat. Ik had het dus de laatste keer, een batterij-oplader voor AAA en die deed het echt niet in een 110V stopcontact. Maar gelukkig hebben sommige huizen dus ook 220V stopcontacten…

In het huis waar ik verblijf woont ook zo’n handige knutselaar. Echter, niet ieder huis heeft dat, dus het is gewoon aan te raden om even bij de Blokker zo’n setje wereldstekkers kopen. Je hebt er daarvan maar eentje nodig (die voor (zuid/midden) amerika), maar deze sets zijn meestal niet duur. Is gewoon handig om bij je te hebben.

grin Ja, de tussenstop was freezing! Helaas is het hier in Jerez nu ook nog niet echt warm… Het zonnetje schijnt gelukkig wel, maar er staat een koude wind. Ik hoop dat die gauw verdwijnt… :s

Verder heerlijk om weer hier te zijn. Sinds vandaag ook weer aan het werk! Had het hier allemaal toch wel gemist!

Liefs,
Carolina