Met een VMBO diploma werken in Engeland?

Goededag,

Ik vroeg mij af of je ‘goed’ een baantje kan vinden in Engeland met alleen een VMBO diploma? Ik heb wel stages voltooid en vrijwilligerswerk gedaan.

Met een VMBO diploma zijn er zeker voldoende banen te vinden, vooral in Londen is er veel vraag naar Nederlands sprekend personeel. Een aantal vacatures die ik zag zijn:
682 Jobs | Drapers Jobs Extract - Live
Customer Service Advisor jobs - Reed.co.uk
https://www.totaljobs.com/job/market-research-interviewer/cpi-selection-job67545548?WT.mc_id=A_RE_WCPPC_MP1_MKT_16_DFRG_JHTY
https://www.totaljobs.com/job/games-tester/cpi-selection-job67579662?WT.mc_id=A_RE_WCPPC_MP3_IT_10_RGIO_JHTY
Inbound Customer Service Advisor jobs - Reed.co.uk

Daarnaast zijn er ook genoeg ‘Engels sprekende’ banen die je zou kunnen gebruiken als opstapje, in een pub, supermarkt/ winkel, als administratief medewerker, callcenters etc.

Hier in het noorden is er een tekort aan banen maar in de Londen area hoef je eigenlijk nooit zonder te zitten.

Bianca heel erg bedankt voor de hulp elke keer. Sorry dat ik zoveel vraag. Ik wil gewoon goed voorbereid zijn… leuk!

Geen probleem hoor, het is toch een hele stap om naar het buitenland te verhuizen. Achteraf gezien waren wij ook niet zo goed voorbereid als we dachten te zijn. We kwamen regelmatig hier op vakantie en dachten het land en de mensen te kennen en achteraf merkten we pas hoe weinig we wisten en hoeveel verschillen er zijn. Dus mocht je meer vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.

Er zijn inderdaad veel banen te vinden in Londen. Echter moet je er wel rekening mee houden dat wonen in Londen erg duur is. Je verdient er ook wel meer maar komt waarschijnlijk in een houseshare terecht of klein en duur appartement. Het is een optie om buiten de stad te wonen maar dan ben je lang onderweg in de metro of auto.

Ik woon zelf al 5 jaar in de Somerset/Dorset omgeving. Ik heb zelf een Engelstalige functie in de klantendienst. Het is een stuk goedkoper om hier te wonen en de Jurassic Coast is erg mooi. In steden als Bournemouth zoeken ze Nederlanders en hier heb ik ook gewoond. Gezellige stad en veel te doen. Een aanrader, ook mede omdat het strand op loopafstand is. Heerlijk in de zomer en erg internationaal met meerdere talenscholen.

Of het Noorden is een optie. Yorkshire is bijvoorbeeld erg mooi en de mensen zijn vriendelijk. De salarissen zijn vrij laag maar het is dan ook goedkoop om er te wonen. Ik heb banen gezien voor Nederlanders in Sheffield en Leeds, etc. Het is daar wel wat kouder dan hier in het zuiden. De winters zijn streng en het sneeuwt bijna elk jaar.

Hier hebben we nauwelijks sneeuw en zijn de winters vrij mild (bijna nooit onder nul).

Even een snelle reactie van mij, ik woon in het noorden en wij hebben vanaf 2010 geen vlokje sneeuw meer gezien :smiley: Ik hoop er elk jaar weer op. Het ligt er dan ook aan waar je woont in het noorden, wij hebben hier de noorderzee stroom en hier zijn de winters ook erg mild. Hier vriest het ook vrijwel nooit.

Het klopt dat er hier in Yorkshire ook banen zijn voor Nederlanders, maar het is zoals gezegd wel zo dat de lonen hier laag liggen, is prima als je hier ook woont omdat de huren hier in verhouding lager liggen dan in het zuiden, maar sparen kun je er niet van en ga je dan eens een keer terug naar Nederland dan is dat gelijk in verhouding een heel stuk duurder, want de overtochten zijn alles behalve goedkoop.

Ik heb hier trouwens van een vriendin die in HR werkt gehoord dat ze bij een aantal bedrijven geen buitenlanders meer aannemen zolang niet bekend is wat Brexit voor de buitenlanders gaat betekenen. Iedereen die nieuw binnenkomt heeft een reele kans dat ze het land weer binnen 2 jaar moeten verlaten, woon je hier langer dan 5 jaar dan zit je waarschijnlijk wel safe… met de nadruk op waarschijnlijk. Dus wellicht is het beter om nu af te wachten wat de wetgeving omtrent buitenlanders gaat worden.

Ik heb nu contact met een gezin waar ik misschien kan gaan werken als aupair dus hopen maar…