Met een pakketreis van Koning AAP in de aap gelogeerd

Een 15 daagse individuele Pakketreis naar Egypte geboekt bij Koning AAP.( € 1997,50)
Op 17 december vanwege de sneeuw is de vlucht niet uitgevoerd.
Koning AAP geeft aan dat het overmacht is en dat de organisatie alleen de vlucht terugbetaalt ( € 820,- ) en € 100,- per persoon voor het landarrangement.
Totale schade voor de reizigers € 997,- met als argument : dat zijn de kosten voor het annuleren bij de Egyptische agent!!!
Het is overmacht zo stelt de organisatie en er zijn regels w.b. onze bedrijfsvoorwaarden.
Een ongehoorde uitbuiting om zo de kosten op de reiziger af te wentelen.
Als er coulant zou worden gehandeld door de organisatie door terugbetaling van de reissom, zouden we zonder problemen een nieuwe reis geboekt hebben. Maar voor ons is de AAP uit de mouw gekomen: Koning AAP kijkt alleen naar zichzelf.

2 tips:

  • lees de boekingsvoorwaarden alsmede de ANVR-voorwaarden eens goed door, dit is inderdaad overmacht dus waarschijnlijk staat Koning Aap volledig in z’n recht. Coulant is het echter niet, hoewel ik betwijfel of andere reisorganisaties heel anders zouden reageren zou je toch een constructievere oplossing mogen verwachten.
  • informeer bij je reisverzekering. In geval van de aswolk in april vorig jaar (ook een gevalletje overmacht) keerden zij in veel gevallen nog wel het een en ander uit.
1 like

Dank voor je reactie.Helder.
Toch even het volgende :
Indien de oorzaak voor de wijziging een overmachtsituatie oplevert draagt ieder zijn eigen schade. Voor de reisorganisator bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht; voor de reiziger bestaat deze bv. uit extra verblijf- en repatriëringskosten. Maar is een bedrag van
€ 977,- niet een beetje te veel extra inzet van mankracht voor de reizigers, terwijl de organisatie slechts € 200,- vergoedt?

De sneeuwval op 17 december is een geval van overmacht. De luchtvaartmaatschappij kan niet presteren. Hierdoor kan de koning AAP de pakketreis niet uitvoeren en zal hij de reis moeten opzeggen cf. art. 10 van de Reisvoorwaarden. Hiermee wordt de reisovereenkomst ontbonden en heeft de klant recht op teruggave van de reissom.
Art 10, lid 4c, van de ANVR-Reisvoorwaarden volgt dat bij overmacht de reiziger en reisorganisator ieder hun eigen schade dragen, zie ook art 13. Valt de reissom hier niet onder wanneer de reis in het geheel niet doorgaat?
Nee. Onder schade voor de reiziger wordt verstaan kosten die b.v. door de reiziger zijn gemaakt i.v.m. zijn reis zoals b.v. kosten visa, vaccinaties, reeds gemaakte reiskosten naar de luchthaven, kosten voor opvang huisdieren, ect.
Dus als ik dit goed lees: wel de reissom maar niet de schade voor verplichte inentingen, treinkaartjes of gederfd reisgenot.
Dat hoeft voor mij ook niet. Ik hoef er niet van te 'profiteren’maar redelijkheid is toch iets anders dan de fooi van KONING AAP.
De luchtvaartmaatschappijen zouden zich toch ook op overmacht kunnen beroepen en door hen wordt wel uitgekeerd.
Dus…