In december willen mijn man en ik een reis van 6 weken maken door de Filippijnen. Normaal gesproken ontdekken we landen graag per fiets, maar omdat het best wel heuvelachtig is vinden we het fietsen een iets te heftige uitdaging.
Ons idee is om bij aankomst in Davao 2 scooters te kopen en om daar dan mee te gaan cruisen. Aan het eind van de reis verkopen we ze dan weer. ( Ik heb een oom in Davao wonen, dus dat gaat wel goed komen )
Nu is de vraag, is het een realistische gedachte dat de scooters met de veerboten mee kunnen om van het ene eiland naar het andere te komen? Of lopen we ergens vast en is het uitsluitend mogelijk om met een binnenlandse vlucht verder te komen.
We hebben nog in het geheel geen route vaststaan, en we kunnen ook prima aanpassen aan de mogelijkheden.
Maar wanneer bij voorbaat al vaststaat dat we niet kunnen eilandhoppen met een scooter is het wellicht toch handiger om gewoon te gaan backpacken en lokaal scooters te huren.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ja, je kan uitstekend eilandhoppen met een scooter, vaal varen tussen de verschillende eilanden zogenaamde RORO botenn, dus je kan zo met je scooter de boot oprijden.
Ik weet niet of het verstandig is om nieuwe scooters te kopen, bij autoos is het zo in filippijnen als je een nieuwe koopt moet je nog een aantal maanden op de nummerplaten wachten. Ik weet niet of dat bij scooters ook het geval is , ik denk van wel want ik zie in Fil. vaak motors en scooters rijden met een bordje achterop waarop staat , no plate available,
In dat geval heb je dus een probleem want bij de veerboten als je naar een ander eiland gaat is de controle op papieren streng. Men wil voorkomen dat gestolen voertuigen van het ene naar het andere eiland worden gebracht, en daardoor moeilijker te achterhalen zijn.
Dus voor je nieuwe scooters koopt gewoon eerst vragen of er direct nummerplaten beschikbaar zijn, anders heeft de koop weinig zin en zou je beter 2de hands scooters kunnen kopen die al voorzien zijn van een nummerplaat. Zorg bij tweede hands scooters ook dat alle papieren compleet zijn, en ook kloppen, dus de framenummers identiek aan wat op de papieren staat, ander krijg je problemen in de haven. Dus het kan heel goed ,mits voorberijd en papieren in orde.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en de goeie adviezen Korikong.
Dat van die nummerplaten wisten we niet, dus dan hadden we voor een verrassing komen te staan.
Nou, je zou dus aan je oom in Davao kunnen vragen of dat inderdaad in Davao ook zo gaat. In de meeste plaatsen zijn nummerplaten niet direct beschikbaar , maar misschien in Davao wel ? Dat kan hij vast wel voor jullie nagaan denk.
Stel dat in Davao wel nummerplaten gelijk beschikbaar zijn, dan is het alleen een kwestie van zorgen je papieren bij je te hebben als je met de veerbot over gaat, dus aankoopbonnen,registratie, taks, verzekering. De verkoper van scootes weet wel welke papieren nodig zijn.
Ben wel benieuwd of het gaat lukken.
Ik zal inderdaad met mijn neef en oom overleggen, of hun daar meer informatie over hebben mbt de situatie in Davao.
Ik zal tzt wel laten weten hoe het allemaal gegaan is.
Ja graag, lijkt me leuk om achteraf nog eens te horen hoe het allemaal gegaan is . En ook reuzehandig voor andere forumbezoekers die ook zoiets van plan zijn Succes !
Voorlopig duurt het nog wel even, we gaan pas in december. Dus nog even geduld. 
Een scooter huren kost vaak ook geen drol he.
Wij huurden een scooter op Negros Oriental voor 250 per dag voor 1 week.
Kan me voorstellen dat als je 6 weken onderweg gaat het misschien anders is, maar dan kan je ook nog eens ervoor kiezen om geen scooter te nemen.
We zijn inmiddels druk met alle voorbereidingen, december komt in rap tempo naderbij. Maar het valt nog niet mee om scooters te vinden. Kopen hebben we al uitgesloten want ook in Davao moet je minstens 42 dagen de tijd nemen voordat je alle registratie in orde hebt. Dan krijg je wel een tijdelijk permit, maar daarmee mag je niet van Mindanao af.
Voor het huren van scooters geldt eigenlijk overal hetzelfde, je mag alleen in een bepaalde regio of in elk geval op hetzelfde eiland rijden en je mag niet met de ferry mee.
We hebben nu 1 bedrijf gevonden wat ons 2 Honda brommers wil verhuren, waarmee we dus ook mogen eilandhoppen, en het ziet er naar uit dat we dat gaan doen. We hebben nu afgesproken dat we eerst mogen komen kijken en dan beslissen of we de brommers nemen. Een prima deal lijkt ons zo.
Het bedrijfje is: http://davao-samal-motorcycle-rental.com/
Er werd keurig en heel snel gereageerd op onze e-mails, al onze vragen werden uitgebreid beantwoord en vooralsnog zijn we het helemaal met elkaar eens. Nu zijn wij wel van het eerst zien dan geloven type, dus we wachten nog even af totdat we er zijn en de brommers ook daadwerkelijk gezien hebben. Maar op dit moment ziet het er veelbelovend uit.
Nog een maandje aftellen en dan is het zover.
Was ik maanden terug al bang voor dat die registratie bij het kopen je de das om zou doen. ik ken het bedrijfje dat jullie hebben gevonden niet, maar de website ziet er redelijk goed uit, en het feit dat men adeqate op mail reageerd zegt veel. Bij veel filipijnse bedrijven word heel slecht op mails gereageerd.
Denk dat het wel goed komt. lijkt me in ieder geval een goede deal. En het hebben van de juiste papier is denk ik bijna net zo belangrijk as het hebben van een goed brommer.
Niks zo frustrerend om bij iedere oversteek met een ferry weer een hoop heisa te hebben
Ja Korikong, je had ons er al voor gewaarschuwd, dus het komt voor ons dan ook niet echt als een verrassing.
Het is ons ook opgevallen dat er vrijwel niet op e-mails wordt gereageerd. Ik heb tientallen mails verzonden, diverse bedrijven benadert, maar nul komma nul reactie. Het lukte vaak alleen nadat mijn neef en mijn oom ter plaatse het bedrijf gingen bezoeken. We hebben nog gezocht naar 2e hands scooters, maar die waren veel te duur voor de afgeragte barrels die we er dan voor kregen, dus ook dat bleek niet echt een optie.
Een bekend verschijnsel in Filippijnen, tweede hands spullen vraagd men bijna de nieuwprijs voor. Heb geen idee hoe het komt, dat is gewoon de algemene tendens.
Succes toegewenst met eilanden touren met de brommer. En laat nog weten graag hoe het allemaal ging, kunnen anderen ook weer hun voordeel mee doen
We houden jullie op de hoogte.
Hallo allemaal,
We zijn inmiddels weer thuis na een fantastische vakantie op de Filippijnen.
Onze plannen zijn al vanaf dag 1 totaal anders geworden dan we hadden gepland. nu zijn we erg flexibel dus geen probleem en de vakantie is er absoluut niet minder leuk door geworden.
Het idee van scooters huren hebben wij van tafel geveegd. Het bedrijfje waar wij onze hoop op hadden gevestigd bleek uiteindelijk niet echt vertrouwd aan te voelen. De brommers zagen er niet echt betrouwbaar uit en we kregen niet de indruk dat ze konden waarmaken wat ze ons beloofd hadden.
We hebben 1 week een auto gehuurd, maar het is niet mogelijk om met een huurauto van het ene naar het andere eiland te reizen, dus we hebben onze auto in Davao gehuurd en in Cagayan ( beiden op Mindanao ) weer achter gelaten.
Daarna zijn we naar Cebu gereisd, in Moalboal hebben we een heerlijke week gehad, schitterend snorkelgebied daar.
We hebben 15 dagen gechilled op het zonovergoten Boracay, wat erg toeristisch is en daardoor dus ook erg duur, maar je hebt er wel heel erg veel voor. Zon, zee, strand en alle vormen van vermaak. Heel erg gezellig.
De Filippijnen zijn ons goed bevallen, een prachtig land.
We vonden alleen wel dat het een lastig land is om te reizen, vooral wanneer je het vergelijkt met Thailand, Cambodja, Maleisie of Vietnam.
Heeft natuurlijk ook met de afstanden en de eilanden te maken, maar het duurde allemaal gewoon veel langer en je moet veel meer tijd rekenen om van plek A naar plek B te komen.
Bedankt Dreelien, dat je ons het verloop laat weten. Wat een deceptie dat scooterverhuurbedrijf, het zag er allemaal zo goed uit zei je tevoren. Ja ik had tevoren al uitgelegd hoe moeilijk het allemaal igt. Mindanao kent als je de oppervlakte in ogenschouw neemd ( 2keer Nederland) zo weinig toerisme, men is hier eigenlijk niet in voorzien , in het meenemen van voertuigen naar andere eilanden. In meer toeristischer aziatisch landen als Thailand en Maleisie gaat dat stuk makkelijker.
ik heb het zelf meerdere keren gedaan vanaf Manila helemaal met de eigen auto naar het zuiden, Mindanao en Palawan gereden, maar dan wel met een filippijnse chauffeur erbij. ik had zelf niet zo een zin in al dat gedoe bij de veerboot met papieren. En als buitenlander zijnde vind men al gauw iets wat niet klopt, en kan je weer de portemonnee trekken. Ik stapte altijd al paar 100 meter voor de veerhavens uit, zodat niemand zag dat ik bij die auto hoorde, en dat werkte goed. Leuk te horen dat Filippijnen je goed bevallen is. En je heb gelijk van A naar B gaan neemt veel tijd in beslag. Alle openbaar vervoer en veerboten zijn particuliere ondernemingen, dus er sluit niks op elkaar aan. Overheids bemoeienis is zeer minimaal daarin. Ik was toevallig ook heel de maand december in Mindanao, maar dan meer in het westelijk deel.