Hoi
Hebben dit jaar 3 weken rondgereisd in Polen, dus kan ik je heel wat info geven. Maar kun je eerst eens vertellen welke steden je zeker wil doen. Waar ligt jullie startpunt in Polen? Wat verwacht je van die reis, is het de bedoeling om bv musea te bezoeken, volg je de oorlogsroute of ga je meer voor de natuur. Hoe reizen jullie. Zoeken jullie hotelletjes enz. Aan de hand van dergelijke info kan ik je tips geven. Kijk ik wel eens onze reisroute na.
Het is inderdaad moeilijker informatie te vinden in vergelijking met andere landen, maar we hebben toch enkele reisgidsen gekocht en aan de hand daarvan heb ik de reis samengesteld, ook al is deze onderweg nog wel eens aangepast, naargelang tijdsbestek. Rondreizen vind ik super, want je komt altijd wel onverwachte dingen tegen onderweg, soms leuke, maar ook minder leuke natuurlijk. Onze hotels legde ik telkens vast den avond voordien. Alvast 1 tip, plan nooit op een maandag een museum bezoek of andere bezienswaardigheden, want deze zijn, op enkele uitzonderingen na, gesloten deze dag.
Ik ben blij dat ik nu ook es iemand op weg kan helpen.
Tot later.
far2go :dag:
Hoi Mensen :dag:,
Sinds de jaren 80 rij ik al op en neer naar Polen.
Mocht je vragen hebben stel ze gerust en ik doe mijn best om je te helpen.
Groet,
Polencafe
Bedankt PolencafƩ voor je inbreng! Morgen zal ik jullie website met veel genoegen bekijken! :cheer:
Lief Milieu
@ far2go
Ik ben de gehele avond intens bezig geweest met de voorbereiding van onze jaarlijkse vakantie.
Aangezien het bijna nacht is, wil ik je wel wat info geven over onszelf en de reisgewoonten, alsook de steden (omgeving) die we reeds in Polen hebben bezocht, nog voor de euro bestond. Toen we de eerste maal Polen bezochten smeekten de Polen om met Amerikaanse dollar te betalen in plaats van hun nationale munt. Hoe het nu gesteld is, weet ik niet. Aanvaarden ze de euro of gaat hun voorliefde nog altijd uit naar de Euro?
We zijn gewoon om ārondā te reizen en willen werkelijk niet aan ƩƩn plaats gebonden zijn. We gaan er van uit dat de wereld niet voorbehouden is aan iedereen.
Tijdens onze rondreizen door Lapland, Kroatië, Slovenië, Portugal, Zuid-Afrika, Denemarken, Polen ⦠stonden zowel avontuur, natuur, cultuur, educatie, rust, ontspanning op ons programma. Avontuur, natuur, cultuur, rust en educatie werden voortdurend afgewisseld. Vroeger moesten we het zo wel doen omdat de kinderen meegingen. Ze zijn beiden tot 23 jaar mee gegaan met ons, zelfs de schoonzonen ook. Ze hebben allen ons reispatroon overgenomen en vinden reizen zelf een must. De schoonzonen hebben op deze wijze de wereld op een andere manier leren verkennen. Van bij hen thuis bleef het bij een saaie 3-weken strandvakantie. Toen ze met ons meegingen genoten ze met volle teugen en met veel plezier van de reis, die ik uitstippelde.
Vanaf dit jaar gaan we zonder kinderen. Jammer, ze zijn gehuwd en er zijn al kleinkinderen. Ik zal onze kids verschrikkelijk missen, want dank zij hen heb ik ook enorm veel plezier gehad tijdens de reizen. We betaalde hun reis wel steeds, maar kreeg hier ook evenveel plezier voor terug. Het was dus altijd de moeite geweest om samen te reizen.
Ik stel je eerst voor wat we hebben bezocht in Polen in de jaren āstilletjesā, toen er zelfs zo goed als geen info over Polen bestond, zwijg stil bezocht.
Om onze situatie voor te stellen vertrek ik van een kaart van Polen, zodat je je snel kan richten naar de plaatsen, die we hebben bezocht Ʃn nog willen bezoeken, namelijk Noord Polen.
http://www.travelmap.nl/polen/allesteden
Steden, die we reeds hebben bezocht:
Poznan (Hier ben ik niet meer zeker van dat we dit stadje bezocht hebben, maar ik vermoed het wel. Het is ook al meer dan 11 jaar geleden)
Lublin
Wroclaw
Zakopane
Krakau
Auschwiz ā Birkenau
Katowice
Czestochowa
De zoutmijnen van Wieliczka
Wat willen we in Noord Polen bezoeken?
Szszecin: wat is er te zien?
Gdansk
Oliwa
Sopot
Malbork
Wolinski nationaal park
Mazurische meren, liefst ook een stuk begeleid.
Bialowieza: Bezoek aan het oerbos, individueel aktief verblijf vanuit pension
Warschau: wat is hier Ʃcht de moeite waard om te bezichtigen?
schiereiland Westerplatte??? Is dat wel de moeite?
Biebrza-moerassen : vogels spotten onder begeleiding
We willen de rondreis doen met eigen wagen. Hopelijk laat de GPS ons in Polen niet in de steek! We trekken voor deze rondreis ongeveer 2 weken uit. We vertrekken na 26 juli.
Normaal gezien verblijven we steeds in een hotel, 3 tot soms 5 sterren. Dit laatste hoeft echt niet meer. Het is crisis voor iedereen!
Aan de Mazurische meren stellen we eigenlijk ook voor een keertje een boerderijvakantie op prijs, als is het maar voor 2 of 3 nachtjes. Het is een uitdaging om met de plaatselijke bevolking en plaatselijke gebruiken kennis te maken. Dit hadden we eigenlijk ook in Kroatiƫ moeten doen, maar omdat we te weinig info hierover hadden, werd het weer overnachten in hotels.
Heb je speciale info over slaapgelegenheden, typische restaurantjes, info steden en regioās of nationale parken, begeleide bezoeken, dan is deze info steeds van harte welkom.
Er zijn misschien nog bijzondere mooie plaatsen in Noord Polen, waarvan ik het bestaan niet ken. Misschien zou jij ook enkele steden uit mijn lijstje willen schrappen omdat ze eigenlijk niet de moeite zijn om te bezoeken. Je bent volledig vrij in je info zowel positief als negatief.
Groeten
Lief milieu
Nog iets vergeten ā¦
Een bedrijfbezoek in Polen appreciƫren we ook erg.
Kano varen, raften enz. of een andere tak van sport mag je ook aanbevelen of tips geven. We willen deze vakantie zo gevarieerd en plezierig mogelijk maken.
Als je Noord Polen binnenkomt kan je al snel naar Miedzyzdroje.
Kijk maar eens op Miedzyzdroje juli 2009 - Polencafe voor interessante tips in dit deel van Polen
De omgeving ziet er mooi uit en het oorlogsmueseum is mooi meegenomen.
Bedankt voor de tip. We willen deze uitstap alleszins in overweging nemen.:wereld:
Hoi
Dit is wel een heel mooie voorstelling van jullie manier van reizen. Daarmee kan ik jullie toch al een heel eind op weg om tips te geven.
Jullie hebben blijkbaar ook al veel gereisd. En jullie methode is toch wel wat gelijkaardig als de onze. We willen ook altijd zoveel mogelijk gezien en gedaan hebben in een korte tijdspanne en dan moet je onderweg ook dikwijls keuzes maken waardoor je ook wel eens mooie bezienswaardigheden moet laten vallen. Vooral in het zuiden was dit voor ons het geval, het noorden hebben we ons toch behoorlijk aan ons schema gehouden.
Voor ons is reizen 1 groot avontuur, vol nieuwe ervaringen en verrassingen. De GPS doet het bijzonder goed in Polen, maar neem nooit de kortste route want dan kun je wel eens op een onverharde weg terecht komen en wat je je daar bij moet voorstellen is echt hilarisch. Je kunt het natuurlijk altijd eens proberen lol2
Er zijn momenteel veel wegenwerken aan de gang, waardoor je regelmatig op omleidingen stuit of in files terecht kunt komen. Wij volgen zelden autostrades, want dan heb je niks gezien. En ook betaalde routes vermijden we, is nergens voor nodig, alle wegen leiden naar Rome nietwaar.
Normaal gezien betaal je in Sloties (allicht fout geschreven) maar sommigen zijn erg tuk op de euro. In elk geval tot enkele maanden geleden, want met de eurocrisis op dit moment weet ik het niet zo zeker.
Ik denk al meteen aan een paar leuke dingen die je er kunt doen, maar ga eerst nog even mijne fotoencyclopedie nakijken, waar die plaatsen juist gelegen zijn.
Wat Warschau betreft, maar dat is natuurlijk onze eigen ervaring, voor een ander kan dit natuurlijk heel anders zijn, we hebben er van geproefd, maar de smaak is ons niet zo goed bevallen. Er zijn wel heel wat bezienswaardigheden, maar de stad is zo groot en veel te druk. Nee daar wilden we zo snel mogelijk uit.
Wijzelf hoeven ook geen luxe hotels, maar het moet toch in orde zijn. B&B, wat we voor het eerst deden is zeker voor herhaling vatbaar. Zo heb je ook contact met de plaatselijke bevolking en kun je eens meer een persoonlijke babbel doen om allerlei wetenswaardigheden te ontfutselen.
Er is toch wel 1 plek in het noordwesten van Polen waar ik me in het aards paradijs waande en wil er vast en zeker nog eens heen. Misschien als tussendoortje. Onze volgende grote reis wordt waarschijnlijk Braziliƫ, maar of dat 2012 of 2013 word weten we nog niet, waarschijnlijk dat laatste. Natuurlijk ook eens afwachten of de gezondheid nog mee wil want we zijn niet meer piep, maar genieten wel nog met volle teugen van onze reizen.
Zo, kijk regelmatig je post maar eens na, waznt ik zal je zeker nog leuke tips meegeven.
Doei tot later
far2go :dag::dag::dag:
Uhm, ook wij willen niet ganse dagen rondzeulen in grote steden. Copenhagen en Praag waren daar een uitzondering op. We houden ook niet echt van de drukte, maar een beetje cultuur mag er ook wel zijn. Het paleis wil ik alleszins niet missen. Ook is het onze gewoonte, telkens we een nieuw land bezoeken, dat we ook een kerkhof bezoeken, de plaatselijke markt(kramers), waar je al veel van de gebruiken kan leren.
Ik kijk uit naar jouw reactie! En ook wij zijn niet meer zo piepjong (55 - 58 jaar). Mijn echtgenoot heeft nog enorm veel conditie. Ikzelf voel me niet meer zo erg super.
Mijn droomreis naar de toekomst toe is Costa Rica. Eens met pensioen wil ik een tijdje gaan wonen in Zuid-Afrika, maar mijn halve trouwboek moet er mee akkoord zijn.
Hopelijk snel tot schrijfs!
Wij zijn nog net een beetje pieper, maar net als bij jullie is mijn man nog superactief, ik daarentegen moet soms het loodje erbij leggen.
Ik heb een boontje voor het bezoeken van kerken en bijhorende kerkhoven? Mijn man krijgt daar soms de kriebels van, dus soms probeer ik ook wel eens een kerkloze dag in te lassen, niet dat ik nu zo katholiek ben, maar kerken boeien me gewoon, heb ik waarschijnlijk meegekregen van mijn pa. In Polen is dat natuurlijk geen probleem, daar zijn kerken in overvloed. Er zijn heel wat pareltjes bij, maar soms ging ik naar buiten met het gevoel van, is dit nu allemaal wel nodig, al die luxe. Een kerk is eigenlijk om te bidden, maar niet om een wedstrijdje āmooiste van het landā te doen. De kerkhoven in Polen zijn prachtig, ze liggen bedekt onder een zee van bloemen en niet alleen met allerheiligen en allerzielen, maar het hele jaar door. Ze koesteren hun overledenen met hart en ziel.
Het eerste kerkhof dat we hebben gedaan, was in Poznan, dat was gelegen in een prachtig park, met openluchtmuseum en verschillende militairen kerkhoven. Zijn jullie van plan Poznan te doen.
Ten noorden van Poznan ligt het stadje Torum, met zijn prachtige marktplaats en bloemenstalletjes. Heerlijk om daar 's avonds een terrasje te doen, zelfs bij onweer :storm:. Iets noorderlijker ligt Bydgoszcz, daar hebben we een mooie wandeling gemaakt langs het water en om het dan eens van de andere kant te bekijken zijn we ook de brug overgewandeld. Deze twee steden hebben echt mijn hart veroverd. Bekijk deze alvast eens en dan gaan we naar de volgende tip.
Tot later
far2go
PS. Het kerkhof dat bij ons het meeste is bijgebleven op onze reizen is āArlingtonā in Washington DC.
Onze droomreis, wanneer mijn man in pensioen gaat is Nieuw-Zeeland en Australiƫ. Onze dochter heeft enkele jaren geleden zeven maanden in Australiƫ rondgereisd.
Poznan hebben we reeds bezocht rond de eeuwwisseling, toen we het Zuid-Polen hebben bezocht.
De kerken vind ik ontzettend mooi in Polen. Voor tijdens het bezoek aan Zuid-Polen viel het me op dat Polen, zowel oud als jong een biddend volk is, geknield een uur lang ⦠Kerken doen bezoeken we ook wel, maar zoeken steeds naar een gezond evenwicht: cultuur, avondtuur, natuur, rust en ontspanning, educatie. Ik zag bij polencafe.nl ook nog een andere mogelijkheid zitten, nl. een bezoek aan een kindertehuis. Voor Zuid-Afrika had ik toen ook een pakket klaar gemaakt met educatieve materialen voor de townshipkinderen. Ik had er een half jaar voor gespaard, een loodzwaar koffer dat waarschijnlijk gejat werd door zijn aanlokkelijkheid in Johannesburg. Dit was ƩƩn van mijn ontgoochelingen geweest. Het pakket was bestemd voor het project āBorn in Afrikaā. Ik hoopte het pak te mogen openen in het bijzijn van de negertjes. Helaas, ā¦
Nu ga ik even surfen op je plaatsje.
Hoi!
Er zijn inderdaad hele mooie kerken in Polen! Ik vond het soms ook wel overweldigend en luxe, maar ze blijven mooi! Het klopt inderdaad dat religie, met name Katholicisme, veel gepraktiseerd wordt in Polen.
Ikzelf ben in het kindertehuis in Debno geweest. Mijn zusje heeft daar stage gelopen en heb haar daar en de kinderen opgezocht. Heel bijzonder!
Wat naar dat je pakket voor het kindertehuis gestolen is. Ongelofelijk zijn die dingen dan he? Ik ben trouwens in Vietnam ook naar een kindertehuis geweest. Kun je ook nog iets āteruggevenā als je daar bent. Wat een goed idee dat je dit wilt doen!
Ik herken het wel dat je partner meer energie heeft dan jijzelf (ben zelf nog wat pieper
). Ik vond het in Polen wel goed te doen wat betreft het āverdelenā van energie.
Groetjes, Anne
Oei, Anne, Debno ligt een beetje te veel uit de richting van ons reisplan. Ik ben op zoek naar een ander kindertehuis, dus een andere lokatie, tussen Gdansk en Warschau eventueel. Ik moet nog eens even rondneuzen.
Ik dacht het al een beetje. Maar niet geschoten, is altijd mis
Ik zal ook eens voor je rondneuzen op internet en in de LP.
Heb net even geneusd, maar vele kindertehuizen die ik vond op internet zijn in het Zuid-Westen gesitueerd. Ik kwam wel deze tegen. De website is wel alleen in het Pools:
http://www.teczowydom.elk.pl/dzial-kontakt
Groetjes, Anne
Hallo!
Ik heb een vraag:
Hebben jullie ook ervaring met het reizen vanaf Krakau richting Litouwen (Vilnius) met openbaar vervoer?
Ik wil graag vanuit NL naar Krakau vliegen om vervolgens Auschwitz te bezoeken en vanuit daar richting Litouwen, Letland en Estland om vervolgens vanuit Tallinn door te reizen naar St. Petersburg en Moskou.
Graag hoor ik jullie ervaringen van het openbaar vervoer in Polen naar Litouwen als jullie daar ervaring mee hebben.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Michelle :dag:
p.s ik zoek nog een reisgenootje voor de reis (eind feb / begin mrt beginnen voor maximaal 4 weken) dus als je iemand weet met dezelfde interesse (het liefste een vrouw, ben zelf 22 jaar) dan hoor ik dit graag!
Zou je dan niet in de vrieskou zitten?
Ik had gekeken naar het weer in Rusland in maart en dat is rond het vriespunt dus opzich nog wel te doen!
En ach, kan ik zeggen dat ik er goed uit ben geweest ![]()
Groetjes
Nou, zo is het maar net! ![]()
Ik heb geen ervaring met het reizen van Polen naar Litouwen. Wel rijden de bussen in Polen heel weinig. Je moet echt op tijd zijn, anders moet je wel heel lang wachten.
Wat ik heb gedaan in Polen, is een dag van tevoren (soms eerder) een busticket halen en dan kreeg ik vanzelf de informatie over de vertrektijden e.d. Je kunt hiervoor gewoon naar een busstation, je vraag poneren en dan komt alles goed!
Een gave reis ga je maken! Koud, maar zeker interessant!
Groetjes, Anne
Beter in de vrieskou dan in hartje zomer met die smog in Moskou.
Alex
We gaan naar Polen deze zomervakantie. We bezoeken ook Warshau, Gdansk, Torun, Malbork en dan de Mazurische meren of een ander natuurgebied dicht bij Warshau. Poznan hebben we reeds gezien, maar bij de terugreis zou ik er nog eens de steenbokken willen zien als de klokken luiden.
Hoe kan ik jou bereieken?