BEste, zijn er toevallig mensen die nr lima/peru vertrekken volgende week of binnen 2 weken dit voor meenemen van gelegaliseerde documenten van belgie nr peru voor aanvraag visum. Anders moet ik via DHL doen en dat is nogal kostelijk en tot heden al veel geld kwijtgeraakt om papieren in orde te krijgen. Dus moest er iemand zijn die ons kan helpen , laat dan aub weten
alvast bedankt.
Gewoon aangetekend versturen met de normale postdienst. Ik heb verder nooit problemen gehad, komt altijd aan.
CuscoPeru.NL
Wel, ik zou dat risico niet nemen. Aangetekend in Nederland geldt alleen in Nederland, denk ik. En inderdaad, het komt (vrijwel) altijd wel aan in Peru. Maar wanneer? Dat varieert van een week tot een maand. Enige tijd geleden verbleven in Casa Ana reizigers die een pinpas via de gewone post hadden laten opsturen naar de Nederlandse ambassade in Lima. Regelmatig even vragen. Kwam maar niet. Uiteindelijk hebben ze andere regelingen getroffen om verder te kunnen reizen en zijn ze zonder pinpas verder gegaan. Onder meer dat Casa Ana in Nederland werd betaald.
(Aangetekend) opsturen met de gewone post zal vaak wel goed gaan, dat is ook onze ervaring, maar als het fout gaat met dat soort papieren dan is het bar vervelend. Dat wil je niet. Overigens is via een andere weg iemand gevonden die zo behulpzaam is om binnenkort de papieren mee te nemen naar Lima.
http://www.hostellima.nl/
Aangetekend vanuit Nederland naar Peru versturen is wel degelijk mogelijk. Ik krijg altijd documenten aangestuurd vanuit Nederland (aangetekend dan) en ze komen altijd aan, zoals gezegd tot nu toe nooit problemen gehad. Het duurt wel inderdaad 2 weken (10 tot 12 werkdagen ongeveer) soms iets langer als er feestdagen bij zitten. Hier worden de stukken dan op het aangegeven adres twee keer aangeboden door een postbode en moet je er zoals in Nederland persoonlijk voor tekenen. Indien je de tweede keer niet aanwezig bent moet je het met paspoort of DNI afhalen bij Serpost in Miraflores.
Wellicht is het een idee om gelegaliseerde kopieën te maken voordat je ze aangetekend per normale post opstuurt?
Hier in Peru kost dat maar tussen de 1 en 1.50 EUR per A4tje. Dat zal in Nederland wel iets duurder zijn maar in totaal wellicht goedkoper dan met DHL versturen. Mochten de documenten niet aankomen dan heb je in ieder geval nog officiële documenten in handen.
Ik zou aangetekend opsturen per post toch prefereren boven het meegeven aan personen die je helemaal niet kent. Daar zou toch ook een hele hoop mis mee kunnen gaan en bovendien in deze tijden denk ik niet dat het zo gemakkelijk is om iemand te vinden die voor een onbekende een pakketje dan wel een envelop mee naar Peru wil nemen. Ik zou het persoonlijk in ieder geval nooit doen; noch meesturen met onbekenden, noch meenemen voor onbekenden. Dan neem ik liever het “risico” met de PTT en Serpost hier in Peru ![]()
CuscoPeru.NL
Het gaat in dit geval om wat documenten. Dan is het heel eenvoudig om de envelop open te maken en de inhoud goed te inspecteren (met medeweten van de zender). Je kunt die paar papieren opnieuw inpakken. Dan weet je precies wat je bij je hebt en kun je vragen op de luchthaven makkelijk beantwoorden. Heeft u zelf ingepakt? Naar waarheid: ja. Neemt u iets voor anderen mee? Niet naar waarheid, maar niet relevant: nee.
Ieder heeft recht op zijn/haar mening maar ik maak daar niet zo´n punt van als ik iemand kan helpen. Ik heb in de loop van de jaren heel wat meegenomen (meer van Peru naar Nederland dan andersom).
Je hebt een groot vertrouwen in TNTpost en Serpost en daar heb je kennelijk goede redenen voor. Maar ik heb toch ook wel begrip voor degenen die dat vertrouwen wat minder hebben én zich wat geld en zorg willen besparen. Het is zo´n kleine moeite.
http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Bij DHL betaalde ik een tijdje terug € 56 om een stapel papieren (300 gram) binnen 48 uur in Lima te krijgen (inclusief het in Nederland afhalen van de zending).
Ik geef toe, dat is bijna een half maandloon in Peru, maar het gemak en de snelheid zijn wel erg groot vergeleken met via via laten meenemen en bezorgen.
Inderdaad, maar bij het verzoek is al aangegeven dat die 56 euro toch te hoog gevonden wordt. Zo ingewikkeld is dat meenemen toch niet? Als mensen zo kunnen werken, ach …
EUR 56 valt inderdaad best mee. Ik was van mening, dat het duurder was…Aangetekend via de TNT kost EUR 16.16 dus zoveel meer is dat niet. Bovendien met de auto naar het vliegveld om daar papieren af te geven, parkeren betalen etc. dan zit je toch ook al snel op die 56 EUR met de huidige benzineprijzen in NL. of zie ik dat verkeerd?
… Het is in dit geval anders geregeld. Ik denk dat de kwestie nu wel van alle kanten voldoende is belicht.