Is het waar dat er op de stranden :vak02:heel veel aan je gevraagd wordt of je gemasseerd wil worden? Als dat zo is en je zou er gebruik van willen maken hoe herken je een profesionele masseur/se? Na een zware wandeltocht lijkt het mee heerlijk maar het moet wel verantwoord zijn
.
Is er ook een typisch Balinese massage? Waar kun je buiten de resorts en spa’s terecht (daar betaal je de hoofdprijs)? Ik zoek zoiets als een lokale specialiteit. Wij bevinden ons in Ubud, Rangdu, Kalibukbuk, Candi Dasa.
Ja het is waar dat op vrijwel alle stranden massages worden aangeboden. Maar op de vraag hoe herken je een professional … Daar kan ik geen goed antwoord opgeven. Misschien kijken naar volgende punten:
heeft hij/zij een speciale plek ingericht voor de massage of gebeurt het op de plaats waar jij ligt op het strand.
wat voor hulpmiddelen gebruiken ze?
Ik weet dat Ubud en Candidasa geen probleem zijn. De andere 2 plaatsen ben ik nog nooit geweest, maar kan me niet voorstellen dat je daar geen massage zou kunnen krijgen.
Verder zal je op straat veel “massage salons” zien en veel folders tegen komen van “massage salons”
Je kunt niet zeggen dat je in de resorts en spa’s altijd de hoofdprijs zult betalen voor een maasage. Sterker nog, daar wordt de prijs duidelijk gepubliceerd en weet je vantevoren waar je aan begint.
Met zo’n tante op het strand ben je eerst 15 minuten bezig om de prijs van achterlijk hoog naar “normaal” te krijgen. Bij de meeste spa’s / massage-salons in Kuta en omgeving betaal je tussen de Rp. 40.000,- en Rp. 60.000,- voor een massage van een uur. Verder is de kans veel groter dat je in een spa / salon een werkelijk getrainde / opgeleide masseuse krijgt dan op het strand.
wat mp zegt klopt wel-al was er een tijd gelden een drive om op Kuta beach ze allemaal te registreren en enkel toe te laten met een diploma, bedrijfskledij en te werken aan vast tarief. Maar al dat soort goedbedoelde acties in Indo hebben natuurlijk maar een heel kort leven. de kans dat je iemand treft die wel 10tallen jaren ervaring heeft e.d. is er net zo goed. En (dat doen we hier in Thaild bvb vaak zat) en klein stukje laten proefdoen-dan weet je al hoe de druk is etc. En of ze tenminste het zand van de handjes af heeft-op het strand is dat nl. niet erg aangenaam (schuurpapier fanaten daargelaten). En vrijwel al die dames lopen rond-op zoek naar klandizie-op een min of meer vast eigen stukje beach. En hulpmiddelen zijn er eigenlijk niet-nou ja, een handdoek. Als je echt iets spa-achtigs wilt met aroma, olieen e.d.-dan spreekt het al voor zich dat je beter naar een salon kan gaan. En ja-er schijnt een speciale Balinese vorm van mass. te bestaan-al ben ik er te lang geleden geweest om precies het verschil met andere vormen te kunnen herinneren. Maar de Balinees vindt al heel gauw dat iets istimewa=spesial Bali is.
En verder-jullie NLers maken van alles van die opgeblazen problemen-als je ergens verblijft heb je dikke kans dat men daar veel beter weet waar een salon is, waar een goedkopere of betere is etc. dan een toevallige forumpassant hier. Je kunt deze hele wereld niet vooraf regelen zoals zo veel mensen denken te moeten kunnen. En tref je toch eens een slechte-je verlies is hooguit 4-5 euries.
In Kalibukbuk,aan het strand,bij het volleybalveld,kun je vragen naar Komang of Nyoman,geweldige masseusse. Zij vraagt 50.000 per uur! Als je haar ziet,de groetjes van Marry en Piet!:zon02:
Hallo, gewoon bij je homestay of hotel vragen naar goede massage en naar de gebruikelijke prijzen op de meeste stranden krijg je een redelijke massage voor weinig geld maar soms word je genept leuk om ook eens mee te maken loopt meestal niet in de honderden euros en wat gaat er nou boven een bijzondere belefenis, die zijn soms onbetaalbaar.
Wil je niet genept worden spreek dan vooraf de prijs duidelijk af of ga naar een massagesalon scheelt een hoop geschuur, de prijzen staan vast en je kunt er meestal nog een douche nemen ook.
relax Graatje
Klopt, komt ook voor maar als het een klasse massage is geef je ook een goede fooi. Bij sommige hotels hebben ze aanbiedingen waar er een afspraak is met massegesalons of hebben een eigen salon.
Bij een homestay in Ubud kreeg ik een adres van een massagesalon waar ze een goede massage geven voor een goede prijs zonder dat daar voor de eigenaar een percentage aan vast zat.