Maria: even voorstellen

Hoi, Ik ben Maria en bijna 52 jaar jong.
Ik ben bezig met een baan te regelen in Granada in Spanje.
Ik weet wel iets over emigreren naar Spanje (mijn zus woont nu 15 jaar in de buurt van Benidorm) maar ik heb nog steeds een aantal vragen en hoop dat ik, door hier lid te worden, daar antwoorden op kan vinden.

Ik woon nu nog in NL samen met mijn 2 volwassen zonen in een koophuis.
Als ik zelf ga emigreren, blijven zij in mijn huis wonen en gaan de kosten samen betalen. Kinderen gaan dus niet uit huis maar de moeder :slight_smile:

Voor mij dus een buitenkansje om gebruik van te maken.

Ik ga maar eens rondneuzen op de site om te kijken wat ik al voor informatie kan vinden.

Vragen waar ik nu vooral mee zit is hoe het zit met de hypotheekaftrek van de belasting als ik mijn salaris vanuit Spanje krijg en in Nederland dit wil aftrekken.
Van mijn vorige werkgever krijg ik maandelijks nog een ontslagvergoeding en die blijft gelukkig doorlopen tot eind 2016. Maar wat daarna want de salarissen in Spanje zijn niet zo hoog.

Kan ik in het midden van het jaar mijn ziektekosten verzekering stopzetten omdat ik naar het buitenland ga of blijft die automatisch tot 31 december doorlopen? (Is in Spanje veel goedkoper)

Hoe kan ik het beste woonruimte regelen. Liefst een appartementje met 1 slaapkamer. En zijn de kosten dan inclusief gas, water en electriciteit of komt dat er nog apart bij.
Hoe zit het met een persoonlijke wa verzekering, kan ik die in Nederland door laten lopen?

Zo dus al wat practische vragen bij elkaar.

Misschien weet iemand al de antwoorden voor mij en heeft alvast wat tips.
Graag zou ik ook in contact willen komen met nederlands sprekende mensen die al in Granada wonen.

Ik hoor of lees het wel.

Groetjes
Maria

Welkom op Wereldwijzer, Maria!

Een boel vragen en plannen dus. Ik zou je graag willen verwijzen naar het Spanje Forum, en dan ook nog even het specifieke deeltje Wonen en werken in Spanje. Het lijkt me handig als je daar ook even je praktische vragen stelt. :slight_smile:

Ik wens je in ieder geval veel succes.