Maestro of Master

Wie is nog recent in Turkije (Side)geweest en kon geld afhalen met een gewone Maestro-debetkaart. Info van de bank (Dexia) is zeer tegenstrijdig.
Jongste zoon heeft zich een Mastercard aangeschaft op aanraden van de bank. Vrienden van hem konden wel gewoon geld afhalen met een Maestro-kaart en dit zonder het zogezegde deblokkeren van de kaart. Dit was in Bodrum, begin juli 2011.
Oudste zoon wil nu naar Side begin september 2011. Nu zegt de ene kantoorbediende in de bank dat hij wel een Mastercard of Visa nodig en de andere zegt dan weer van niet. We begrijpen er niks meer van.
Een Mastercard is niet goedkoop dus als dit niet nodig is hoeft hij zich er ook geen aan te schaffen.
Maar je zal maar in Turkije staan en geen geld kunnen afhalen.

hallo, ik haal altijd geld af met mijn Maestro kaart, nooit een probleem meegemaakt, zie ook onderstaand bericht. Wel opletten dat je naar een ATM met Maestro-logo gaat. Als je op google zoekt kun je dit lezen :

Met uw Betaalpas betalen en geld opnemen
Maximaal € 500 per dag opnemen (omgerekend in Turkse liras) bij alle geldautomaten met het Maestro-logo

Fijne vakantie

1 like

Zelfde ervaring als Raak, gewoon met mn bankpas(maestro) en geen problemen

1 like

Maestro, het vervolg
Hoe zou het nog met Maestro zijn?
In januari 2011 blokkeerden de meeste Belgische banken de Maestrofunctie op hun bankkaarten voor gebruik buiten Europa (en nog een handvol landen). Ze raadden aan om buiten Europa te betalen en geld op te halen met een kredietkaart.
Dit zorgde ervoor dat geld ophalen in deze landen (meestal) duurder werd, dat een back up-middel wegviel wanneer de kredietkaart niet werkt, ve! rloren is, de limiet overschreden is en dat wie geen kredietkaart heeft (jongeren, studenten,…) aangewezen is op cash geld.

Mee door de petitie die Wegwijzer opzette, voorzagen de meeste banken de mogelijkheid om de blokkering te laten opheffen voor een bepaalde tijd. Gemiddeld zijn nu 20.000 kaarten tijdelijk gedeblokkeerd!
De maatregel blijft echter vervelend: sommige banken deblokkeren niet; indien wel, moet je de deblokkering telkens aanvragen, vaak fysiek in je kantoor, sommige banken deblokkeren maximaal voor een maand en het is onduidelijk of je door de aanvraag niet zelf verantwoordelijk wordt bij misbruik van je kaart.

Ik hoop dat door deze e-mail van “Wegwijzer” enige duidelijkheid kan brengen.

Het is wel zo dat ik zeer laat reageerde; ik wist niet meer in welke topic heb ik erover gehad.
Groetjes
Sopirla>>>