Ik ben vele jaren terug alweer in Mae Hong Son geweest en vond het geweldig. Het is maar een klein stadje, als je het wel een stadje mag noemen, maar de omgeving is echt prachtig. Mae Hong Son is zeker de moeite waard.
Met het vliegtuig vanuit Chiang Mai ben je er in een 25 minuten. Als je net opgestegen bent, ga je alweer bijna dalen. Landing en opstijgen zijn erg mooi, omdat Mae Hong Son tussen de bergen ligt.
Wat ik zelf recentelijk gedaan heb: vanuit Chiang Mai met de auto naar Pai, duurt 1/2 dag, daar 1,5 dag de omgeving en zwembad bij het hotel verkennen, verder naar MHS, duurt 1/2 dag, en daar rustig alles verkennen, dan weer in een dag terug naar CM.
De genoemde reistijden zijn zeer ruim genomen als je het heerlijk rustig aandoet.
Wij hebben al een paar keer de toer gedaan met de wagen CM-Mai Sariang en dan begint het prachtig te worden richting MHS dan verder via Pai terug naar CM.
Ikzelf zou er niet heen vliegen maar een wagen huren of met een driver.
Veel plezier
Lekker rondgeslenterd, marktje bezocht, genoten van de natuur, etc. Zou het in een reisgids na moeten zoeken wat precies, maar het was aangenaam. Er staat me nog een vistempel bij en een theeplantage.
Wij hebben in 2010 ook het bekende rondje Mae Hong son gedaan met 2 kinderen, toen 10 en 11. In 4 dagen vanaf Chiang Mai, via de Lisu Lodge (1e nacht) en Pai naar MHS. 3e dag overnacht in Mae Chaem. Deze schitterende route gedaan met minivan en gids. De eerste dag doorgebracht bij de Lisu Lodge. De volgende dag prachtige watervallen en grotten gezien. In Mae Hong son de markt en de beroemde tempel op de heuvel bezocht en aansluitend per boot naar een Longneck village. De laatste dag oa nog een bezoek aan de Wiang Tha Kan ruïnes gebracht.
Wij vonden het een schitterende ervaring om in die prachtige omgeving 4 dagen te verblijven. Over Mae hong Son zelf kan ik niet zoveel vertellen. Wel waren het 4 lange dagen waarbij we met name op de 2e dag erg lang in het busje zaten (en bedenk daarbij de ontelbaar veel bochten…) Ik vind het daarom moeilijk om je deze trip aan te raden. Kijk voor onze ervaringen eens hier; Lisu Lodge on Vimeo (lisu Lodge) Mork Fa Waterval, Pong Duet Hotsprings & Tham Lod grotten on Vimeo (oa waterval, grotten) Longnecks on Vimeo (oa longnecks) Terug naar Chiang Mai & Bangkok on Vimeo (terug naar Chiang Mai)
Veel plezier met de voorbereidingen.
ps deze tour was geboekt bij Vieng Travel (Krung Thep)
Wij, gezin met twee kinderen toen 8 en 10, zijn zomer 2011 in Mae Hong Son geweest. We hebben genoten. We zijn van Chiang Mai naar een plaatsje voorbij Pai geweest met een taxi. Daar hebben we de grotten bezocht,Thana Lot?? ik heb mijn lonely planet uitgeleend dus weet het niet precies meer, een bergwandeling van vier uur met een gids gemaakt en een raft genomen naar Mae HOng Son. Onze tassen werden nagebracht. In Mae Hong Son zijn we drie dagen geweest. We overnachtten in het Fern Resort. Een aanrader met kinderen. We hebben scooters gehuurd en zijn nog verder naar het noorden getrokken richting de grens met Birma. Prachtige natuur! Ook hebben we een long nek village bezocht. Voor de rest een dag gerelaxed, massage, internet, de was enz…
We zijn terug gevlogen. Hebben we op de dag van aankomst geboekt. Ging prima!
De gids hadden we in Soppong geboekt. Daar zit een piepklein reisbureautje. Ziet er niet uit maar was wel goed geregeld.
De eigenaar van dat bureautje heeft ons ook naar de grotten gebracht en de volgende dag de gids geregeld.