In September maak ik een reis van drie weken. Ik start in Hong Kong airport vanwaar ik de Turbojet Catamaran naar Macau neem. Vanaf Macau vlieg ik de daaropvolgende nacht naar Taiwan en vervolgens nog twee weken Volksrepubliek China om te eindigen in Hong Kong vanwaar ik terugvlieg naar Nederland.
Ik heb mijn visum voor Volksrepubliek China al geregeld. Ik kan gedurende mijn reis één keer China in reizen.
Ik kom vanuit Europa op 2 September om 13:45 aan op Hong Kong Airport. Mijn boot naar Macau vertrekt vanaf Hong Kong Airport om 15:15. Deze boot vertrekt vanaf air side, dus ik hoef op Hong Kong airport niet door de douane en immigratie. Nu is mijn vraag of ik voor Macau ook een visum of iets dergelijks nodig heb en zo ja waar kan ik dat regelen?
Vorig jaar ben ik vanaf de Macau Terminal Ferry rechtstreeks naar Kowloon (Hongkong) gevaren, hiervoor was geen visum nodig. Ik kan me niet indenken dat het vanaf het vliegveld anders zou zijn…
Moest je ook iets doen toen je Macau binnenkwam? Ik heb zojuist contact gehad met visumchinaonline en zij hebben het over een ‘permit’ om Macau binnen te komen.
Nu was mijn bezoek aan Macau alweer in 2009, met de boot vanuit Hong Kong (Kowloon, dus voorbij douane). Maar daarvoor was geen visum nodig, je moet alleen bij aankomst een formuliertje invullen en je krijgt een stempel in je paspoort. Zover ik zo snel kan vinden is daar niks aan veranderd, en vallen Nederlanders nog steeds onder de visum-vrijstelling: http://www.fsm.gov.mo/psp/eng/EDoN.html#EDoN_VII
Zo’n permit klinkt eerder als iets wat Chinezen moeten hebben om naar HK of Macau te mogen reizen.
Ik zie nu dat ik de trip heb omgedraaid… Maar de handelingen blijven hetzelfde.
Even foto’s gezocht, maar daar zie ik ook niets over een visa oid. Wel die prachtige blauwe Cotai Water Jet.
Volgens mij heb net zoals WoO, een formuliertje moeten invullen. Bij aankomst in Macau kreeg je een los velletje met stempel in je paspoort.