Ik ben al een tijdje klaar met mijn opleiding, en toen ik wou gaan solliciteren is het idee van backpacken me kop ingeslopen. Het wil er ook niet meer uit.
Ik ben al een beetje ervaringen aan het lezen enzo maar ik wil graag een beetje de basics van het zo low-budget mogelijk backpacken.
Ik ben bereid om te werken en tot slapen in schuren.
Zouden jullie mij een beetje de goede richting in kunnen sturen, hierbij denk ik aan locaties die momenteel handig zijn en dingen waar ik rekening mee zal moeten houden!
zelf koken op de bestemming is bijna altijd goedkoper dan uiteten te gaan… dat is iets waarop je veel geld kan besparen…
wat qua reizen ook heel leuk kan zijn is te gaan couchsurfen, met couchsurfen stellen mensen hun bank beschikbaar aan andere reiziger om op te gaan slapen. Zo kan je heel leuk lokale mensen leren kennen en later als je niet kan reizen ook zelf weer mensen thuis ontvangen als je daar de mogelijkheid toe hebt, maar je kan ook aangeven dat je graag als een soort gids je stad laat zien etc… http://couchsurfing.com via deze weg is het heel makkelijk om mensen te leren kennen… reizen buiten hoogseizoen heeft ook zo zijn voordelen omdat veel dingen dan meestal wat goedkoper zijn…
het scheelt natuurlijk wel per land hoeveel je nou eigenlijk nodig bent, omdat sommige landen nu eenmaal veel goedkoper zijn dan andere land maar dat spreekt voor zich lijkt me
wooffen is heel populair in australie en nieuw-zeeland, noorwegen
druiven plukken kan bv in frankrijk en griekenland erg goed.
maar ik denk dat je moet overwegen wat je wilt… wat wil je zien/ doen in een land… ik denk dat het best kan tegenvallen hoe veel je moet werken voor weinig geld en dat je weinig tijd over hebt om je ding te doen, maar als jij helemaal gelukkig word van het idee om een hele zomer vol zon, gezelligheid en vriendschap met een internationaal gezeldschap, zou ik lekker ergens in europa gaan reizen en werken…
mijn ervaring is: voorbereiding saves money! als je ergens doodmoe aankomt, heb je vaak geen zin meer om 5 hostels af te gaan naar de beste deal. als je dit van te voren weet/ besproken hebt, weet je dat je goed zit. ook als je op excursie/ bustrip gaat en je krijgt dorst onderweg, ben je vaker/sneller/ makkelijker geneigd om geld uit te geven aan een dure (in verhouding) fles water, dan dat je die al bij de supermarkt op de hoek mee had genomen. kleine dingen die uiteindelijk veel geld kunnen besparen.
backpackers heaven noemen ze zuid-oost azie… ik zou zeggen, zoek eens een lonely planet on a shoestring op en blader eens door…
het is niet voor iedereen weggelegd, maar ieder zn ding!! veel succes en plezier met plannen!
ik ben een aantal keer gaan liften, goedkoop en erg gezellig. je moet wel weten waar je wel en niet moet gaan staan. ik heb daar in parijs een grote fout bij gemaakt en uiteindelijk met de trein uit parijs gegaan. verder heb ik veel buiten slapen. kwestie van een goede slaapzak en een bivakzak voor slaapzak, zodat je geen tent hoeft op te zetten(als het mooi weer is hoeft dat natuurlijk zoiezo niet)
zorg er wel voor dat je een back-up plan hebt, mocht het liften niet lukken. en kijk op internet waar je goed kunt liften.
Als je echt heel goedkoop wilt backpacken, je zegt dat je zo goedkoop mogelijk wilt, moet je het SAS Survivalboek lezen . Je leert eten uit de natuur en slapen onder een vers bladerendek - ook een hele gewaarwording.
ik denk dat niet echt een heel goed idee is, ik heb dit boek ook gelezen en kan uit eigen evaring zeggen (beroeps militair) dat dit boek niet toereikend is voor een goede outdoor kennis. het geeft een aardige baseline van de kennis die moet beheersen, maar om deze echt te willen benutten tijdens een vakantie zal je toch echt een expert in moeten schakelen.
ik wens je veel succes, en natuurlijk is er niks spannender dan helemaal op je zelf zijn toegewezen tijdens een vakantie. en als ik nog een tip mag geven. ga voor zo’n ervaring naar Noorwegen dit land biedt erg veel mogelijkheden, mits je in het juiste seizoen gaat.
Ik heb ook veel positiefs over Noorwegen gehoord maar ben er zelf nooit geweest - maar pas wel op voor muggen, dat schijnt op sommige plaatsen een plaag te zijn!